Review: Bowers & Wilkins Panorama 3 soundbar met Dolby Atmos

07 mei 2022 9 Minuten 2 Reacties
Bowers Wilkins Panorama 3 2

Met de Panorama 3 wil Bowers & Wilkins de lat voor alles-in-één soundbars weer wat hoger leggen, inclusief ondersteuning voor Dolby Atmos en een design dat bij de huidige interieurs past. Toch staat minimalisme centraal. In deze review testen we de Panorama 3 om te zien of die lat daadwerkelijk hoger gelegd wordt.

Wat is de Bowers & Wilkins Panorama 3?

Bowers & Wilkins is met de Panorama 3 alweer toe aan de derde generatie van de soundbar. Toch gaat het bedrijf met deze generatie een andere richting uit, met name qua design. De nieuwe Panorama is namelijk ontworpen om onopvallend te zijn. De soundbar beschikt over dertien drivers in een 3.1.2-configuratie, aangedreven door tien 40 Watt-versterkers. De verschillende drivers aan de voorzijde leveren de stereo- en centerkanalen. Twee speakers zijn bovenop in een hoek geplaatst zodat geluidseffecten via het plafond kunnen weerkaatsen en je de indruk geven van een 3D-geluidsbeeld. Bovenop zijn er ook twee grotere woofers van 100mm geplaatst die moeten zorgen voor de lage tonen. Er is immers geen aparte draadloze subwoofer aanwezig.

De Panorama 3 soundbar bevat hetzelfde platform als de vernieuwde Zeppelin-draadloze speaker. Streamen kan dus via de Music-app waarin verschillende streamingdiensten aanwezig zijn, inclusief Deezer, Soundcloud, Tidal en Qobuz. Daarnaast bezit de soundbar AirPlay 2 en Spotify Connect, en kun je streamen via Bluetooth met ondersteuning voor aptX Adaptive. De Panorama 3 is officieel geen product uit de Formation-familie van multiroomproducten, maar er is een samenspel mogelijk via de Music-app. Later dit jaar krijgt de Panorama (en de Zeppelin) multiroom-mogelijkheden. Bowers & Wilkins legt niet enkel qua design de nadruk op minimalisme en eenvoud bij gebruik. De Panaroma komt zonder remote en heeft ook geen geluidsmodi.

De Bowers & Wilkins Panorama 3 is beschikbaar voor een prijs van 999 euro.

Design

Zoals gezegd is de Panorama 3 ontworpen om niet op te vallen. De hoogte is dan ook beperkt tot 6,5 cm, waardoor de Bowers & Wilkins bij de meeste moderne tv’s met een lage voet geplaatst kan worden. Daarnaast is het mogelijk de soundbar middels de muurbeugel aan de muur te bevestigen. Qua breedte is de speaker afgestemd op een 55-inch tv, maar je bent natuurlijk vrij de soundbar onder elk formaat scherm te plaatsen.

De Bowers & Wilkins Panorama 3 is boven- en onderaan afgewerkt in metaal, met een luidsprekerdoek dat de voorzijde en de zijkanten bedekt. Bovenaan zien we een stuk glas terug dat touchcontrols bevat. De iconen lichten op als er een vinger in de buurt komt. De speaker is subtiel maar stijlvol vormgegeven, strak afgewerkt en daardoor passend in vrijwel elk hedendaags interieur.

Installatie

Je kunt de Panorama 3 onder je televisie op een kast plaatsen of aan de muur hangen. Waar je voor kiest is persoonlijk, maar houd er in ieder geval rekening mee dat de zijkanten en bovenzijde vrij zijn om audio richting het plafond en de zijden van de ruimte sturen. Wat betreft de aansluitingen kun je een televisie direct koppelen dankzij HDMI eARC. Als dat niet tot de mogelijkheden behoort kun je gaan voor de optische ingang. Natuurlijk kan de soundbar met het internet verbonden worden, via WiFi of een ethernetkabel.

Aangezien de soundbar niet met een remote geleverd wordt vindt de installatie plaats via de Music-app van Bowers & Wilkins. De installatie is heel eenvoudig en een kwestie van je smartphone met de soundbar koppelen. Zodra de led achter de start/pauze-toets pulseert met amberkleurig licht is de soundbar klaar voor een bluetooth-connectie, wat gelukkig meteen na het opstarten gebeurt. Vervolgens koppel je jouw smartphone met de soundbar en in een paar stappen regel je de configuratie, onder meer door het wachtwoord van je WiFi-netwerk in te vullen en de login-gegevens van streamingdiensten. De bekendere opties die je hebt zijn TuneIn (internetradio en podcasts), Deezer, Soundcloud, Tidal en Qobuz. Spotify is niet aanwezig, maar dus wel te gebruiken dankzij Spotify Connect.

Bediening en gebruik

De Music-app van Bowers & Wilkins is dé plek waar je de soundbar bedient. Een afstandsbediening wordt namelijk niet meegeleverd. En dat is ook niet echt een gemis aangezien er weinig instellingsmogelijkheden zijn, de soundbar zelf de actieve input selecteert en dankzij HDMI eARC (of de remote van de tv) zachter of harder gezet kan worden via de televisie. Bij het streamen van muziek gebruik je sowieso je smartphone of een ander (mobiel) apparaat, waarop je de muziek selecteert en tegelijkertijd het volume kunt bedienen. Naast het gebruik van streamingdiensten in de Music-app heb je de mogelijkheid content te streamen via AirPlay 2 en bluetooth. Overigens zien we dat, net als bij de nieuwe generatie Zeppelin, muziek uit het eigen netwerk alleen via AirPlay 2 of bluetooth afgespeeld kan worden. DLNA wordt niet ondersteund.

Aangezien de Music-app gebruikt wordt voor het aansturen van de Panorama 3 zou je misschien denken dat de soundbar onderdeel is van de Formation-familie. Toch is dat niet de insteek van Bowers & Wilkins en de soundbar mist een aantal opties die de Formation-luidsprekers wel hebben, zoals het eenvoudig groeperen van meerdere speakers in één zone. Die optie moet in de toekomst wel verschijnen voor de Panorama 3, maar gelukkig kun je nu via een omweg al van multiroomgeluid genieten. Dankzij AirPlay 2 kun je muziek laten afspelen op meerdere speakers in huis, zolang ze ook over AirPlay 2 beschikken.

De Music-app is voor de Panorama 3 dan ook vrij minimaal ingericht. Je kunt de verschillende streamingdiensten koppelen, de ruimte waarin de soundbar staat wijzigen, de namen van de inputs wijzigen en de treble en bass aanpassen. Ook is het mogelijk om de afstandsbediening van de televisie te leren zodat je direct het volume kunt bedienen. Zodra er iets afgespeeld wordt kun je in de mediaspeler binnen de app de muziek bedienen en het volume wijzigen. Meer mogelijkheden zijn er vooralsnog niet, maar we missen dan ook niets. De app is strak vormgegeven en werkt voor de rest soepel.

Audiokwaliteit

Minimalisme is een belangrijke term bij de Panorama 3. Niet alleen qua bediening en design, maar ook qua geluid. De soundbar is immers relatief compact en wordt zonder losse subwoofer geleverd. Die subwoofer is ingebouwd en dat moet volgens Bowers & Wilkins niet ten kosten gaan van de audiokwaliteit. Ingebouwd zijn dertien drivers in een 3.1.2-configuratie, plus tien versterkers met een vermogen van in totaal 400 watt. Drivers zijn naar voren, schuin naar boven en schuin naar de zijkanten geplaatst zodat ze audio kunnen weerkaatsen en je de indruk geven van een 3D-geluidsbeeld.

Hoewel de Panorama 3 op veel vlakken minimalistisch is, is dat bij de audioweergave gelukkig niet het geval. We beginnen met onze playlists op zowel Spotify als Tidal en daar weet de Panorama 3 wel raad mee. Het eerste dat opvalt is de warme en brede soundstage. De side-firing speakers doen duidelijk mee en voegen veel leven en dynamiek toe. De speakers verzorgen een goede detailweergave, maar opvallender is de overtuigende weergave van de lage tonen, en dat terwijl de subwoofer in de soundbar gebouwd zit. Muziek is warm, rijk, dynamisch en breed opgezet. Het luistert simpelweg lekker weg en weet echt te overtuigen.

Schakelen we over naar film – en dan natuurlijk een film met Dolby Atmos soundtrack – dan komen lage tonen wederom tot hun recht, maar het echte onderbuikgevoel is er niet. Dat is natuurlijk ook niet vreemd, gezien de plaatsing en het formaat van de woofers. Maar toch zal menig filmkijker geen gevoel hebben iets daadwerkelijk te missen. Films (nu met Atmos) worden met aardig wat diepte en breedte weergegeven, maar het echte, omringende 3D-effect ontbreekt. Dat is op zich voor een soundbar die het van weerkaatsing en slimme algoritmes moet hebben niet vreemd, maar toch is het effect in vergelijking met andere topmodellen in de markt wat minder. Wij hebben nu de Sonos Arc hangen en die weet op dit vlak meer te overtuigen. En hoewel de dialogen goed verstaanbaar zijn missen ze wat in helderheid. Geluidseffecten worden fraai weergegeven  en de brede en diepe weergave zorgen ervoor dat je ondanks de twee puntjes van kritiek wel degelijk in de film gezogen wordt. Helaas biedt de Panorama 3 (vooralsnog) geen mogelijkheid om extra speakers toe te voegen achterin de ruimte, iets dat diverse concurrerende topmodellen wel bieden. De Panorama 3 biedt veel kracht en tegelijkertijd veel souplesse. Het is een topper soundbar voor muziek en meer een allrounder voor film.

Als we alle pluspunten en minpunten bij elkaar nemen dan kunnen we heel positief zijn over de Bowers & Wilkins Panorama 3. De soundbar is heel eenvoudig in gebruik, strak en minimalistisch vormgegeven en werkt eigenlijk meteen vanuit de doos. Alles wat je nodig hebt als gemiddelde muziekluisteraar en filmliefhebber zit erop, inclusief toegang tot alle populaire streamingdiensten. Het is dan ook een alles-in-één apparaat waarmee je nagenoeg alle kanten op kunt. En in de toekomst komt multiroom met Formation daar nog bij. Voor mensen die gebruiksgemak, stijl en een goede audioweergave voor zowel muziek als film zoeken is dit zeker een aanrader. Ga je voor de beste Atmos-ervaring uit een soundbar, dan zijn er wel betere opties, waar je ook achterspeakers bij kunt plaatsen. Er is immers veel concurrentie in dit hogere soundbar segment van rond de 1.000 euro.

8.5
Bowers Wilkins Panorama 3

Bowers & Wilkins Panorama 3