Review: Bowers & Wilkins 801 D4 – Evolutionaire revolutie

01 februari 2022 + 10 minuten 0 Reacties
Bowers Wilkins 801 D4
FWD award

In de nu volgende test kunt u lezen over de prestaties van de meest vooruitstrevende Bowers & Wilkins luidspreker die deze Engelse fabrikant sinds zijn oprichting in 1966 ooit heeft vervaardigd. Uiteraard heb ik het dan over het nieuwe machtige 801 topmodel in zijn laatste D4 generatie. Een hedendaagse vaandeldrager waarin niet alleen alle knowhow van het merk is toegepast, maar die ook anders dan de voorgaande D3 generatie weer opnieuw voor de merkbekende muzikaliteit wil gaan. Hoewel het eigenlijke plan was om deze weergevers in mijn eigen gecontroleerde omgeving aan de tand te voelen, bleek dit wegens leveringstekorten helaas niet mogelijk. Mede daardoor werd het gezamenlijke besluit genomen om de test in één grote en intensieve sessie bij Bowers & Wilkins eigenaar Sound United in Eindhoven te laten plaatsvinden.

Doordat ik geen enkel risico wil nemen en inmiddels weet dat de top Bowers & Wilkins weergevers waarvan ik als eerste in Nederland bij Poulissen Audio Video Center in Roermond eerder dit jaar kennis kon maken, hoge eisen stelt aan de randvoorwaarden. Besluit ik in goed overleg een nieuw ‘geheim’ wapen in te zetten. Het is daarbij niet zozeer wat dat is maar vooral wie het is, want ik heb het hier over mijn zeer gewaardeerde vriend en collega Christiaan Punter. Een mede recensent die behalve net als ik voor Music Emotion, ook schrijft voor zijn eigen website www.hifi-advice.com. Daarbij is hij eveneens zeer ervaren in het opstellen en tunen van high-end audio producten en dus een ideale partner voor deze diepgaande high-end review in een verregaand onbekende ruimte. Dus reizen we op zekere dag in november samen flink bepakt en bezakt af naar Eindhoven. In het grote en ruime bedrijfspand aan de Beemdstraat worden we hartelijk verwelkomt door een drieman sterke Sound United delegatie bestaande uit Nico Bierhoff (Channel Marketeer), Johan Katgert (Brand Activation Manager) en Rainer Finck (Senior Sound Engineer). Nico is daarbij als marketeer ons hoofdaanspreekpunt, Johan kan ons als ex-medewerker van Bowers & Wilkins Benelux alles vertellen over de 801, terwijl de uit Duitsland afkomstige zeer ervaren Rainer (mede verantwoordelijk voor vele belangrijke Marantz modificaties) samen met Johan de eerste basissetup voor ons heeft opgesteld. Er staat dus een goed spelend systeem op de juiste specifieke plaats in de door een Duits akoestiekbedrijf gebouwde luisterruimte opgesteld.

Wennen aan de ruimte

Hoewel de meeste muziekliefhebbers inmiddels wel weten dat een ruimte voor een groot deel het eindresultaat bepaald, blijft het nog steeds soms zelfs schokkend in welke mate de akoestiek de weergave van nog steeds hetzelfde product kan beïnvloeden. De speciaal voor Sound United (of beter gezegd voorganger D&M) gebouwde luisterruimte is een bijzondere creatie. Een ontwerp waarbij is getracht om volgens alle regels van de akoestiekkunst iets werkelijk goeds te creëren. Met andere woorden loopt geen van de wanden recht, zijn veel verschillende materialen toegepast en is er een uitgewogen balans van absorptie en diffusie. Wie de ruimte dan ook ziet is zich meteen bewust dat het hier om een echte dedicated luisterruimte gaat. Ook qua gehoormatige aspecten is dit meteen waarneembaar en dat heeft in dit geval te maken met een hoge mate aan ontbreken van reflecties en de daarbij horende vrij ‘dode’ signatuur. Rainer verklaart dat dit toentertijd een heel bewuste keuze is geweest en wel omdat de Eindhovense ruimte in eerste instantie vooral is gebruikt om de producten van de merken als Denon en Marantz te ‘voicen’ voor de Europese markt. Daardoor is bewust gekozen voor een zeer gecontroleerde akoestiek met zo min mogelijk eigen inbreng en waardoor het mogelijk werd voor de ontwikkelaars om zich maximaal op de producten zelf te focussen. Voor Christiaan en mijzelf is het echt best een poosje flink wennen. Want hoewel ook onze beide luisterruimtes in verschillende opzichten akoestisch zijn aangepast, hebben we zelf juist bewust gekozen voor een meer levendige akoestiek. Omgevingen waardoor reflecties in gecontroleerde mate onderdeel van het totaalgeheel uitmaken. Om de omgeving bij Sound United zo goed mogelijk te leren kennen, spelen we verschillende soorten voor ons bekende muziek af en wisselen tijdens het spelen regelmatig van plaats. Ook lopen we door de ruimte en rond de luidsprekers om de interactie tussen luidsprekers en zijn omgeving te bestuderen. Maar voordat ik u mee wil nemen naar het enerverende gehoormatige deel van dit verhaal, duik ik eerst dieper in de achtergronden en ontwerpgedachten van deze bijzondere weergevers.

801 D4

De 800-serie is een iconische reeks luidsprekers die al sinds 1979 studio’s en huiskamers met hun bijzondere weergavekwaliteiten vult. Maar hoe verbeter je telkens weer opnieuw zo’n succesvolle reeks high-end luidsprekers? Het is een uitdaging die voor de D4 generatie zes jaar in beslag heeft genomen en waar de beste ingenieurs van het nieuwe Bowers & Wilkins SRE (Southwater Research & Engineering) ontwerp en ontwikkelcentrum keihard aan hebben gewerkt. Ten opzichte van de voorgaande D3 generatie is er in de nieuwe D4 incarnatie veel veranderd. Wijzigingen die aanzienlijk verder gaan dan de zichtbare delen en vooral onderhuids hun heilzame werk verrichten. Het eerste wat opvalt is dat het model nog veel van het voorgaande model (800 D3) weg heeft, maar eenmaal dichterbij toch substantieel anders aandoet en dat ook daadwerkelijk blijkt te zijn. Het begint al met een grotere gegoten massief metalen voetplaat die betere wielen en een andere spike configuratie bevat, terwijl het bovenpaneel nu uit een dikke gebogen aluminium topplaat bestaat dat is bekleed met zeer hoogwaardig Engels Connoly leer. Jawel hetzelfde materiaal wat ook wordt toegepast bij merken als Rolls Royce en Bentley. Wanneer we het zijprofiel bekijken is meteen zichtbaar dat de tweeterbehuizing met zijn 25 mm tweeter dome meer langwerpig is geworden. Er zacht tegenaan tikken toont dat het bovendien nu is vervaardigd uit één massief blok (en CNC afgedraaid) aluminium. De meer langwerpige vorm heeft te maken met de herziening van de onderhuidse ‘motor’ magneetstructuur en het uitdoven van het achterwaarts afgestraalde geluid van de diamanten dome. Direct onder de prachtig massieve tweeterbehuizing (met zelfs de regenbogen op het materiaal a la Jeff Rowland producten) komen we de beroemde en iconische eveneens uit aluminium vervaardigde ‘turbinekop’ tegen. Een super gestroomlijnde aluminium behuizing die behalve zijn akoestisch perfecte vorm ook de inmiddels bekende geweven Continuum 15 cm middenunit bevat. Op het eerste gezicht precies dezelfde unit als die de 800 D3 is gehuisvest, maar schijn bedriegt want in plaats van een conventionele spreekspoel wordt er nu van een biomimetische ophanging gebruikgemaakt. Een omschrijving die in dit geval staat voor een soort van geheel opengewerkte kunststof spider of spreekspoel. Normaal heeft die in een dichte vorm en is meestal vervaardigd van een geweven structuur. Maar bij Bowers & Wilkins is men er in geslaagd dit zeer belangrijke onderdeel volledig anders te construeren waardoor deze helemaal open is geworden! Het gevolg is een nog transparantere en ‘snellere’ weergave die nog minder kleuring en een nog accuratere weergave bezit. Ook de magneten, poolplaten, etc. zijn bij de units in de 801 D4 herzien waardoor van een heel andere unit sprake is.

Superb laag

Voor het laag maakt Bowers & Wilkins net als bij voorgaande generatie gebruik van het zelf ontwikkelde materiaal Aerofoil. Aerofoil is een zogenaamd syntactisch kernmateriaal die het mogelijk maakt de conus van verschillende diktes te voorzien. Maximale stijfheid waar dat het meest nodig is en dunner op de andere plaatsen. Door deze geoptimaliseerde vorm is de conus in staat om binnen het gehele gehoormatige bereik een zuigerachtig gedrag te vertonen. Hierdoor kon de geproduceerde bas nog nauwkeuriger en nog beter worden gecontroleerd. De 801 is van twee 10” (25 cm) woofers met dit conusmateriaal voorzien en bevat als noviteit een geheel nieuw ontwikkelde speciale zachte anti resonantie plug. Deze dempt de ongewenste resonanties in het membraan zelf bijzonder effectief waardoor het laag volgens de fabrikant nogmaals een stap in natuurlijkheid kon realiseren. Een minstens zo belangrijke verbetering komen we onderhuids tegen in de vorm van een sterk verbeterde Matrix-behuizing. Deze is uitgerust met aluminium versterkte, in elkaar grijpende panelen en overal waar zich aluminium-hout overgangen bevinden, zijn de onderdelen zowel gelijmd als vastgeschroefd. Belangrijke ingrepen waardoor de kast veel stijver en minder gevoelig voor ongewenste trillingen en resonanties is geworden. Ook het immer belangrijke wisselfilter is aan de binnenzijde tegen het zeer stijve aluminium profiel wat de gehele achterzijde vormt bevestigd. Dit is niet alleen gemakkelijker bij montage en eventuele calamiteiten, maar het biedt zeker ook een meer stabiele, afgeschermde omgeving waardoor ongewenste trillingen de filtercomponenten niet meer kunnen bereiken. Als laatste zijn onderaan het profiel de reeds bekende zeer stevige door Bowers & Wilkins zelf ontworpen luidsprekerkabelconnectoren aangebracht. Deze zijn doormiddel van een set meegeleverde kabeljumpers zowel in single wiring als zonder in bi-wiring of bi-amping te gebruiken.

Techniek

Hoewel u inmiddels vast zit te popelen om over onze ervaringen met deze Engelse vaandeldragers te lezen, wil ik aan de liefhebbers toch nog even wat droge technische kost verstrekken. Want als je Ä 35.000,- aan een paar luidspreker uitgeeft wil je wel graag weten waar je je zuur verdiende geld aan uitgeeft. Met maten van 122 cm hoog, 45 cm breed en 60 cm diep (inclusief de voetplaat) vind ik het positief dat deze weergevers dan wel groot zijn, maar zeker niet al te massief aandoen. Daarbij zijn de proporties zeer goed gekozen en komen de modellen door de aangescherpte styling compacter over dan voorheen. Alles bij elkaar opgeteld is het vooral compromisloos wat de klok slaat. Wat namelijk te denken van een bijna onaards frequentiebereik wat van 15(!) Hz tot 28 kHz

loopt binnen 3 dB. Of een gewicht van 100,6 kilo per kast en ultra lage vervormingswaarden van < 0,3% tussen 100 Hz en 20 kHz en nog steeds onder de 1% daaronder. Samen met het gezonde maar niet heel erg hoge rendement van 90 dB en een nominale impedantie van 8 Ohm (minimum 3 Ohm), zou je bijna denken dat de 801 slechts modale eisen stelt aan de gebruikte versterker. In grote lijnen klopt dit ook inderdaad, maar mede gezien de fors omhoog geschroefde techniek die het huidige maximaal haalbare van dit moment voor dynamische luidsprekers weet te benaderen, is geschikte aansturing enorm belangrijk. Niet zozeer om ze goed aan te sturen, als meer om echt te kunnen horen tot welke hoogtes dit topmodel in staat is. O ja, u kunt bij aankoop kiezen tussen pianolak zwart, (satijn) wit, en rozenhout en walnoot. Vooral die laatste is een echte aanrader hoewel dit ook een kwestie van smaak is.

Stoeien met parameters 

En dan is het eindelijk zover. Rainer verlaat de luisterruimte met de mededeling dat hij slechts enkele vertrekken ernaast aan het werk is en dat we hem altijd kunnen raadplegen voor vragen. In de listening room die naar schatting 6 meter breed en 10 meter lang is, staan behalve de volledig vrij opgestelde 801’s ook een tweetal racks en twee versterkerplateau’s van het Italiaanse merk Music Tools. Op de dikke gelaagde glazen leggers staan respectievelijk een Classé Delta Pre voorversterker geflankeerd door twee Delta mono eindversterkers. Als bron is een eigen ontwerp van Rainer aanwezig, waarbij het gaat om een computeroplossing die van Roon gebruikmaakt. Het apparaat kan naar keuze met een USB kabel worden aangesloten op of de in de Classé Pre ingebouwde DAC of op een eveneens aanwezige Marantz SA-10. Als extra is ook nog een Marantz PM-10 geïntegreerde versterker aanwezig. Een bijzonder apparaat wat we mogen inzetten om de set op een andere wijze klankmatig af te stemmen. Hoewel er kabels genoeg voorhanden zijn, besluiten Christiaan en ik na een eerste luisterindruk en het nodige experimenteren, dat we liever van onze eigen bron en kabels gebruikmaken. In dit geval een eenvoudige opgave omdat we beiden als netwerkspeler van de indrukwekkend goede Grimm MU1 gebruikmaken. Omdat de DAC van Christiaan (C1 van CH-Precision) tevens ook zijn voorversterker is en groot en zwaar, besluiten we dat mijn Mola Mola Tambaqui DAC door zijn compacte afmetingen de beter geschikte kandidaat is. Aangesloten met de Siltech Golden Eagle 110 Ohm Double Crown AES/EBU kabel en AudioQuest Fire interlinks, staat er een digitale combi die behalve dat hij zeer goed in balans is, het vereiste (hoge) oplossende vermogen kan leveren wat we nodig hebben om alles adequaat waar te nemen.

Stoeien met luidsprekers en akoestiek

Nu de aansturing gebruikmakend van de Classé versterkers in orde is, verleggen we onze aandacht naar de luidsprekeropstelling. Rainer en Johan hadden ons eerder al verteld dat de 801’s zo staan opgesteld dat ze een zo groot mogelijke ‘sweet spot’ in de ruimte kunnen creëren. Voor een grotere groep mensen inderdaad een mooi streven, maar voor ons met z’n tweeën missen we toch de nodige focus, kernachtigheid en een bepaalde zeggingskracht. Ook zorgt de sterk gedempte akoestiek in de oorspronkelijke opstelling voor een wat meer opgesloten soort weergave. Nu is alleen de vraag of we met schuiven van de luidsprekers wel genoeg speelruimte kunnen realiseren om het resultaat te krijgen zoals we dat zelf wensen. Gelukkig hebben we vooraf verzocht en toestemming gekregen om net als bij een test thuis, volledig de vrije hand te krijgen in het schuiven, aanpassen en verplaatsen. Ook de vraag om de luidsprekers op hun eigen transportwielen te laten staan is gelukkig gehonoreerd. Hierdoor is het mogelijk om eerst met één luidspreker aan de slag te gaan in eerst grote en daarna steeds kleinere cirkels rond de oorspronkelijke positie. Om vervolgens met het andere exemplaar hetzelfde te doen. Omdat alles in eerste instantie op het gehoor wordt gedaan, toont een tussentijdse lasermeting dat één van de weergevers net wat anders dan het andere exemplaar staat opgesteld. Enerzijds een bewuste keuze en tevens een probaat en beproefd middel om in de gedempte ruimte (vooral in het laag) toch wat extra vulling te genereren. Uiteindelijk kwamen we uit op een positie waarbij de luidsprekers dichter bij elkaar staan dan het oorspronkelijke uitgangspunt en aanzienlijk minder ingedraaid.

Van wielen naar spikes 

Maar ook al zijn inmiddels veel gehoormatige parameters op zijn plaats gevallen, toch mist er nog één en ander op het gebied van absolute coherentie en is er nog een bepaalde specifieke versluiering en licht gebrek aan kernachtigheid in het grondtoonbereik. Nu de luidsprekers op hun ideale plaats in de ruimte staan wordt het tijd om van de ingebouwde wielen naar de ingebouwde spikes te gaan. Hoe we dat doen? Niet door de loodzware weergevers op hun zijkant te leggen, maar heel ingenieus door met een soort vleugelmoer de reeds aanwezige spikes omlaag draaien. Hierdoor worden de luidsprekers als het ware gelift en komen de wielen los van de grond. Omdat we willen monitoren wat er werkelijk gebeurd laten we de muziek doorspelen. Terwijl ik aandachtig luister draait Christiaan met het ingenieuze vleugelmoer systeem een voor een de spikes uit. En doet het wat? Jazeker en hoe! Hoewel allemaal goed verklaarbaar is het toch enorm prettig als theorie en praktijk zo mooi samenvallen. Want op het moment dat de spikes de speaker beginnen op te tillen, wordt meteen het laag strakker, de aansluiting met het laag-midden beter, verbeterd de focus en wordt met name het totale geluid stabieler en meer dynamisch overtuigend. Ook nog beter is het loskomen van het geluid van de weergevers geworden. Een presentatie waarbij de ambiance informatie wijds als een gewenste grote wolk om de luidsprekers en het virtuele podium heen ‘hangt’. Om het nog duidelijker te stellen en het zal absoluut te maken hebben met de zeer hoge kwaliteiten van deze nieuwste Bowers & Wilkins generatie, maar deze ‘spike verbeteringen’ zijn hier zo groot en zo enorm duidelijk, dat dit met afstand het grootste verschil is wat ik ooit tussen wielen en spikes heb gehoord! Dus heeft u of uw winkelier een 803, 802 of 801 D4 model weergever eenmaal op de juiste plaats in uw huiskamer of luisterruimte staan, dan is het zeer aan te bevelen om van de ingebouwde spikes gebruik te maken.

Overpeinzingen

De Bowers & Wilkins 800 D2 generatie is voor velen de laatste generatie geweest waarbij de bekende mooie, aantrekkelijke, rijke en volle ‘gouden’ gloed over de weergave was gedrapeerd en was gecombineerd met een mooi helder hoog. Of deze signatuur je eigen ding was of niet, deze weergevers waren wel echt in staat mensen emotioneel te raken. Met de komst van de D3 generatie werd alles in één keer anders. Want ineens was de warme, rijke en meer organische sound verdwenen om plaats te maken voor een veel strakkere, meer neutrale en cleane signatuur. Een ander belangrijk punt was dat ze bovendien veel kritischer waren geworden om er een echte muzikale en aanstekelijke weergave aan te ontlokken. Het kon uiteindelijk wel, maar daar was de nodige kennis en kunde voor nodig. Precies hier brengt de nieuwe 800 D4 generatie de gehoopte oplossingen en al bij mijn eerste kennismaking bij Poulissen werd ik blij. Want de nieuwe modellen wisten al vanaf het eerste moment daadwerkelijk een brug te slaan tussen de oude D2 en opvolgende D3 generatie en dan nog uitgebreid met zelfs nog meer deugden. Eén van de grootste troefkaarten van een merk als Bowers & Wilkins is namelijk zijn enorme productieschaalgrootte. Buiten het feit dat er een werkelijk grote ontwikkelafdeling aanwezig is met mensen op verschillende ontwerpdisciplines, kan er ook in kostbare fabricageprocessen en dure materialen worden geïnvesteerd. Door de forse schaalgrootte kunnen al deze kosten vervolgens over een groot aantal verkochte luidsprekers worden verdeeld. Tegenover zo’n buitengewoon krachtig voordeel kan geen enkel ‘echt’ high-end luidsprekermerk wat zetten. Een mogelijke aantijging uit dit kamp dat Bowers & Wilkins zijn speakers bewust klankmatig ‘gekleurd’ afstemt in plaats van realistisch naturel, gaat bij de D4 serie ook niet meer op. Want zelfs het bij de D3 generatie nog (bewust?) aanwezige laatste piekje in het hoog bij 10 kHz, is nu ook bij de D4 generatie verdwenen. Daardoor schurkt deze laatste generatie inmiddels gevaarlijk dicht tegen de gevestigde high-end orde aan. Weliswaar zijn ook de nieuwe Bowers & Wilkins modellen nu een fors stuk hoger geprijsd dan voorheen, maar zelfs dan is het aanbod nog steeds een stuk voordeliger dan het gros van de hifi-end concurrentie.

Luisteren

Wanneer je gaat luisteren naar een goed opgestelde en aangestuurde 801 D4, is het eerste wat opvalt de bijzonder lage vervorming, de afwezigheid van kleuring en versmering en de uitmuntend goede coherentie van hoog tot laag. De afwezigheid van artefacten is dermate laag en het totale karakter zo snel en lichtvoetig, dat je bijna de indruk van full range elektrostaten kunt krijgen! Het volgende aspect wat mij ook in de speciaal voor de 800 serie afgestemde ‘Diamond’ luisterruimte bij Poulissen opviel, is de veel betere laagkwaliteit dan voorheen. Niet alleen heeft het laag meer kleur dan de D3 generatie, maar het is ook sneller, strakker, natuurlijker en meer plastisch. Met andere woorden heeft het eindelijk dezelfde snelheid en doortekening als de beroemde turbinekop voor het middengebied. Een hele knappe prestatie waardoor Bowers & Wilkins ook hier op dezelfde weg zit als de beroemde en bekende high-end luidsprekermerken. Door de grote kastinhoud loopt het laag niet alleen heel diep door, maar is ook heerlijk in staat om krachtig uit te halen. Gelukkig ook goed gedoseerd en keurig in verhouding met de rest. Doordat we zeer nieuwsgierig naar de gehoormatige werking van de biomimetische ophanging zijn, luisteren met extra aandacht naar dit gebied. Nu was de Continuum unit al ontzettend goed en het is meteen duidelijk dat hij in deze laatste generatie inderdaad nog beter is geworden! Het zeer soepele en fraaie neutrale middengebied bezit een mate aan transparantie en afwezigheid van eigenklank die je zelf moet horen om het te geloven. Samen met het eveneens verbeterde hoog en wisselfilter staat dus werkelijk een buitengewoon indrukwekkend luidsprekersysteem voor ons te spelen. Maar dan de hamvraag, want klinkt het dan nu weer wel als een echte Bowers & Wilkins? Jazeker, maar het maakt daarbij wel dezelfde sprong als je maakt wanneer je van een topklasse fossiele brandstof auto ineens in een topklasse elektrische auto overstapt. Mogelijk mis je eerst even het vertrouwde, maar al snel ben je ‘om’ door de betere kwaliteiten.

Van Classé naar Marantz

Doordat we aan het eind van de dag toch ook nieuwsgierig zijn geraakt naar de eveneens aanwezige Marantz PM-10 geïntegreerde versterker, wordt na het ompluggen (hij staat ook de hele dag al aan en dus warm) wederom duidelijk hoe neutraal en vooral artefactvrij deze nieuwe Bowers & Wilkins generatie is geworden. Want zoals het een waar referentieproduct betaamd zijn ogenblikkelijk en enorm duidelijk de onderlinge verschillen waarneembaar. Het mooie in dit geval is dat de meer bezielende kwaliteiten van de nieuwe D4 generatie hierdoor nog meer op de ‘gouden’ D2 generatie gaan lijken. Dus wilt u de mooie vintage aanstekelijkheid weer terug, kies een vloeiende en rijke klinkende versterker en eventueel bron. Toch blijven we ook nu met beide voeten in 2021 staan, want ook nu is er nog steeds sprake van die fraaie lagere vervorming, minder kleuring, hogere transparantie en snelheid. Wel moet gezegd worden dat de Japanner ondanks zijn mooie kwaliteiten, wel de ultieme controle, het grootse en dynamische slagkracht van het Canadese versterkertrio mist. Toch laat het uiteindelijk vooral de indrukwekkende veelzijdigheid van de 801’s horen. Dus kies uw favoriete aansturing met zorg, stel deze weergevers zorgvuldig op in een adequate ruimte en er ontstaat een genieten wat bij de top hoort in zijn prijsklasse.

Conclusie

Net zoals Max Verstappen bij de slot race in Abu Dhabi het onmogelijke toch wist waar te maken, is het ook Bowers & Wilkins uiteindelijk gelukt het technische voordeel van de D3 generatie te behouden en door nog verder te perfectioneren de ‘eindoverwinning’ te behalen. Want als er zoiets is als een ideale Bowers & Wilkins weergever waarbij zoveel mogelijk oude merkeigenschappen zijn behouden zonder nieuwe nadelen te introduceren, dan is het deze 801 D4 wel. Wel is het kritische karakter door het zeer hoge oplossende vermogen in bepaalde mate gebleven, waardoor het nog steeds de nodige kennis en zorg van uw winkelier vereist. Maar verder is het concept nu nog beter in staat om een veel bredere doelgroep aan zich te binden. Dus bent u in de race voor een paar luidsprekers uit deze hoge prijsklasse en u heeft daar ook de passende ruimte voor, dan zou het zeker verstandig zijn om bij uw besluitvorming ook eens dit model uit de nieuwe 800 serie van deze Engelse fabrikant te betrekken. Het zal u verbazen wat er inmiddels technologisch mogelijk is en u door zijn herwonnen magie zelfs mogelijk tot aankoop kunnen verleiden.

Prijzen

  • Bowers & Wilkins 801 D4 luidsprekers € 35.000,- per paar

Reacties (0)