Review: Bowers & Wilkins 607 Anniversary Edition – Oogt subtiel, streelt je oren

21 november 2020 + 10 minuten 3 Reacties
607 S2 Anniversary Edition – Matte White – Male Listening in Chair with Phone Front 1 – looking at speakers

De 607 Anniversary Edition is een mooie luidspreker die heel wat biedt, zoals een klankkarakter dat helemaal aansluit bij de geliefde Bowers & Wilkins-sound.

Na de fraaie Signature-modellen in de 700 Series, komt Bowers & Wilkins nu met de Anniversary Edition van bepaalde 600-speakers. Het is een upgrade die met name de kleine 607 naar een hoger niveau belooft te tillen.

Bowers & Wilkins 607 Anniversary Edition

Het Britse luidsprekermerk is een van de grootste namen in de audiowereld, en dat heeft zeker ook te maken met zijn betaalbare 600 Series. Die is inmiddels 25 jaar oud, al is er wel wat veranderd in een kwarteeuw tijd. De succesvolle speakerfamilie heeft al zes generaties achter de rug, ter ere van het 25ste jubileum verschijnt er nu een zevende die te herkennen is aan het label ‘Anniversary Edition’. Bowers & Wilkins brengt vier van deze feestmodellen uit, waarvan de 607 Anniversary Edition-boekenplankspeaker die we hier bekijken de kleinste is. Ook de grotere 606-monitor, de 603-vloerstaander en de HTM6-centerspeaker doen aan het feest mee.

De 607 Anniversary Edition is een heel betaalbare luidspreker van iets minder dan 300 euro per stuk. Het is daarmee de goedkoopste Bowers & Wilkins hifi-luidspreker én een van de kleinste. Zijn toegankelijk, interieurvriendelijk profiel maakt hem meteen geschikt voor kleine woonkamers of voor kamers waarin grote, opvallende speakers niet echt welkom zijn. Combineer de 607 Anniversary Edition met een geschikte versterker of receiver, en je kunt hem makkelijk inzetten als deel van een stereo-oplossing die beter tv-geluid levert. Het beste van beide werelden heb je dan.

Techniek van hogerop

De Anniversary Edition-reeks brengt een aantal technische innovaties van hogere lijnen naar de instapreeks van Bowers & Wilkins. Dat neerdruppelen van technologie gebeurt al langer bij de Britse luidsprekerfabrikant. Zo werd in de 600 Series van de voorgaande generatie reeds het Continuum-materiaal toegepast in de woofers. Dat is een nieuw composietmateriaal – de samenstelling is geheim – dat bij Bowers & Wilkins het kenmerkende gele Kevlar vervangt, wat voor het eerst gebeurde in de machtige 800 Series Diamond. Dat je kennis ontwikkeld voor speakers van 10K plus ook ziet toegepast worden in producten van honderden euro’s is uiteraard heel positief, al krijg je natuurlijk niet exact hetzelfde.

Nieuw bij de Anniversary Edition zijn om te beginnen verbeterde crossovers, onderdelen die een onderschatte rol spelen in de weergave. We zagen zo eerder dat Bowers & Wilkins bij de Signature-versies van de duurdere 700-reeks een gelijkaardige ingreep uitvoerde. Ook de Double Dome-tweeter in de 607 werd aangepakt, wat er onder meer toe leidt dat het breakup-punt naar een onhoorbare 38 kHz is gebracht. Break-up staat gelijk aan vervorming, dus we verwachten na deze upgrade een frisser en correcter hoogdetailweergave.

Hoewel onze Primare I15 geen probleem had om de 607 Anniversary Edition aan te sturen, moeten we wel opmerken dat deze versterker ook niet bepaald een budgetmachine is. De gevoeligheid van 84 dB betekent dat je toch wel een zeker vermogen moet voorzien om de Bowers & Wilkins naar behoren aan te sturen. Een beetje meer uitgeven aan die zijde zal beloond worden door de nieuwe 607’en, dat kunnen we garanderen.

Scandinavische toets

Bowers & Wilkins greep de vernieuwing van de 600 Series aan om ook wat visuele ingrepen te maken. In grote lijnen zien de Anniversary Edition-speakers hetzelfde uit als voorheen. De bouwkwaliteit is prima voor de prijs en ook de 607 Anniversary Edition bezit een heel strakke uitstraling. Dat komt onder meer omdat de 130-mm woofer en de 1-inch tweeter heel net in de baffle zijn gemonteerd, zonder zichtbare schroeven. Dat grijsachtige gewoven Continuum-materiaal van de wooferconus ziet er ook gewoon heel cool uit, natuurlijk.

Qua design is de belangrijkste stap een nieuwe kleuruitvoering naast de matzwart en de satijnwitte edities. Deze oak-uitvoering mag echt gezien worden. Het komt ook wel wat vertrouwd over, want de combinatie van een lichtgetinte houtafwerking met een witte voorkant pikt helemaal in op de nieuwste mode. Het geeft deze Britse speakers in elk geval een zekere Scandinavische uitstraling, wat perfect past in een modern interieur dat gedomineerd wordt door wit en lichte tinten.

Muzikale inspiratie

Voor onze test koppelden we de Bowers & Wilkins-speakers aan op een Primare I15, een analoge klasse D-versterker uit Zweden dat een warme, maar toch strakke weergave biedt die goed deze luidsprekers aanvult. Het is ook het soort toestel dat helemaal past bij mensen die een minimalistisch muzieksysteem zoeken. Deze I15-familie (zie FWD80) heeft een lage behuizing en is subtiel van uiterlijk, wat ze heel geschikt maakt om in een interieur te laten opgaan. Was de Primare een Prisma-model geweest, dan waren we zelfs meteen gesteld qua streaming en een digitale ingang om een verbinding te maken met de televisie.Dit is echter de volledig analoge editie en dus halen we de SC15 er bij, een digitale voorversterker en streamer. Maar zelfs met die twee toestellen samen eindig je nog altijd met een bescheiden voetafdruk.

De 606 uit de vorige generatie is deel van onze collectie testspeakers, dus we weten dat deze betaalbare 600-reeks in het verleden altijd modellen bevatte die heel veel kwaliteit bieden voor hun prijs. Zou dat nu bij deze zevende generatie anders zijn? Tijd voor muziek. We draaien het wondermooie ‘Der Klang der Offenbarung des Göttlichen’, gecomponeerd door ex-Sigur Ros-lid Kjartan Sveinsson en uitgevoerd door het Deutsches Filmorchester Babelberg (ook verantwoordelijk voor een knap live-project met Calexico en voor Max Richters meeslepend Three Worlds-album), via Roon (ALAC 24-bit/48 KHz). Het is een groots en cerebraal werk dat door deze kleine Anniversary Editions overtuigend worden gebracht, met een zuiverheid die je tot voor kort niet zou verwachten in het budgetsegment. Speakerbouwers zijn echter in het budgetsegment steeds betere producten aan het bouwen, wat enkel maar goed nieuws is voor de muziekliefhebber met een bescheiden budget. Maar zelfs als we rekening houden met die trend, steekt de 607 Anniversary qua detailweergave boven het maaiveld uit.

En neen, je mag van speakers van dit formaat geen heftige basprestaties verwachten. Fysica werpt grenzen op. Ontwerpers kunnen wel slimme trucjes toepassen om meer body aan de muziek toe te voegen – en dat is precies wat Bowers & Wilkins heeft gedaan. Daardoor verliest ‘Rocket Fuel’, de verslavende track van DJ Shadow en De La Soul, heel weinig van zijn impact. Met de fun-factor zit het goed, al vermoeden we dat bassheads met de 606 net meer plezier zullen hebben.

Beter dan een doorsnee soundbar

Hoe presteren de 607 Anniversary Edition-speakers het bij het tv-kijken? We verbinden de Primare-set via een optische kabel met de Sony KD-65AF9 in de testruimte. Nu zijn de tv-speakers in dit geval nog niet zo slecht, onder andere omdat er zich een grote subwoofer aan de achterkant van deze televisie bevindt en omdat het glas van het tv-paneel werkt als een speaker. Dat is behoorlijk ongewoon, maar dit is dan ook een duur model. Qua verstaanbaarheid en volheid van klank doet de Sony het dus eigenlijk niet zo slecht voor een tv. Toch levert de stap naar een paar aparte Bowers & Wilkins-speakers heel wat op, gewoonweg omdat die twee luidsprekers wat verder van elkaar staan en je zo een uitgesproken soundstage krijgt. Positioneer ze ook correct, liefst links en rechts op gelijke afstand van het scherm, en je krijgt helder verstaanbare dialogen die echt uit het scherm komen en geluidseffecten die ruim rond het scherm bewegen. Het mag misschien geen surround zijn, als we Netflix opstarten en ‘The Great Wall’ kiezen, later gevolgd door een paar afleveringen van ‘The Lost Kingdom’, dan krijgen we niet enkel een stevige lading zwaardgevechten geserveerd maar ook een behoorlijke immersieve tv-avond. Naar de televisie kijken en muziek beluisteren hoeven ook geen twee verschillende zaken te zijn.

Met de app van de Berliner Philharmoniker kun je bij je thuis klassieke concerten in hoge kwaliteit bijwonen – nu nog extra fijn gegeven dat culturele evenementen maar beperkt doorgaan. Van een rondleiding achter de schermen bij de Berliner weten we dat het concertgebouw veel moeite doet om goede opnames te maken, incluis in 4K. Reden te meer om zo’n concert te beleven via de twee Bowers & Wilkins-speakers. Zoals je zou verwachten word je echt beloond met een meeslepende weergave, waarbij je bijna die mooie concerthal voelt. De diepste tonen, bijvoorbeeld van de pauken, missen we soms wel wat, maar dat is ook het compromis dat je maak als je voor kleine speakers gaat. Het stoort zeker niet, maar met een extra kleine subwoofer die ergens in de kamer verstopt is zou de ervaring helemaal top zijn. Ter compensatie van het iets beperkter laag ontvang je wel een ruimtelijkere weergave met net voldoende detail dat je je echt even in Berlijn waant. Ook heel mooi: ‘Letter to you’, een geweldige muzikaal portret/documentaire over Bruce Springsteen, te vinden via de Apple TV+-dienst. We sturen hem via Airplay van de iPad naar de Sony-tv, die dan de ontboezemingen van The Boss en zijn muziek treffelijk afspeelt op de 607 Anniversary Edition-luidsprekers. Zelfs de kleine details die je anders niet zou opmerken bij tv-speakers, zoals het lichte getik op de rand van een gesloten hi-hat en het zachte strummen op een akoestische gitaar, komen nu heel duidelijk naar voren. Vergeleken met een soundbar is dit echt wel stukken natuurlijker en gelaagder.

607 Anniversary Edition: Conclusie

De 607 Anniversary Edition is een mooie luidspreker die heel wat biedt, zoals een klankkarakter dat helemaal aansluit bij de geliefde Bowers & Wilkins-sound. Zowel bij muziek als bij het tv-kijken leveren deze speakers een gedetailleerd en open geluid. Combineer ze met de juiste versterker en je eindigt met een muzieksysteem dat weinig plaats inneemt maar wel groots klinkt.

8.5
Bowers & Wilkins 607 Anniversary Edition 2

• Prima afwerking voor de prijs
  • Heel mooie detailweergave
  • Staan subtiel en bescheiden in de kamer
  • Verrassende laagweergave
  • In een grotere kamer is de 606 de betere keuze
  • Goede versterker is een aanrader

Beoordeling Bowers & Wilkins 607 Anniversary Edition

Je kunt absoluut klagen over wat je krijgt voor je 600 euro. De 607 Anniversary Edition is een mooie luidspreker die heel wat biedt, zoals een klankkarakter dat helemaal aansluit bij de geliefde Bowers & Wilkins-sound. Zowel bij muziek als bij het tv-kijken leveren deze speakers een gedetailleerd en open geluid. Combineer ze met de juiste versterker en je eindigt met een muzieksysteem dat weinig plaats inneemt maar wel groots klinkt.

Prijsvergelijker Bowers & Wilkins 607 Anniversary Edition