Niet helemaal wat we verwacht had
Bij eerdere Bose-soundbars kwamen we vaak tot de conclusie dat ze wel sterk aanwezig tekenen qua bassen, maar dat die lage tonen vaak wollig en detailloos overkwamen. Het was machtig maar ook soms overweldigend naar details toe. Dat is bij de Smart Soundbar 900 wel anders, zeker na toepassing van ADAPTiQ. De beats en de diepe orgelachtige synthtonen van de Daft Punk-scores en eindthema bij ‘Tron: Legacy’ komen relatief beheerst en evenwichtig over. Globaal genomen is dat zelfs een treffende beschrijving voor deze soundbar. Het lijkt niet specifiek afgesteld op actiefilms met grote explosies, zoals goedkopere toestellen vaak wél zijn. Een voordeel dat we merken bij het bekijken van verschillende soorten content is dat we minder gauw aan de volumeregeling zitten te rommelen. Dat is wel fijn.
Bij het doorlopen van Dolby-demo’s krijgen we al een eerste zicht op de Atmos-prestaties. Bij ‘Amaze’ klinkt het gedonder diep en ver, en is de regen relatief realistisch (maar wat dof). De bewegende tonen en klokkenspel van ‘Audiosphere’ is driedimensioneel, met heldere hoge tonen. De ruimteschepen bij ‘Horizon’ komen ook duidelijk van links en rechts het scherm ingevlogen; de hoogte-effecten zitten hoog maar niet enorm ver boven het scherm. Dat is ook de indruk dat we later bij het bekijken van films krijgen: de Smart Soundbar 900 creëert een soundstage die groot is, maar ook niet extreem. Het luider maken van de hoogtekanalen via de app helpt wel een beetje, maar heel expansief wordt het niet.
Bose besteedt met deze soundbar veel aandacht aan hogere frequenties. Hierdoor springen sfeervolle effecten soms enorm uit de mix. Als James Bond in ‘No Time To Die’ het graf van Vesper Lyn boven op een heuveltop bezoekt, hoor je bijvoorbeeld het zand dat door de wind worden weggewaaid. De explosie die volgt is wat understated, maar de brokstukken die neerregenen en de motorfiets van de Spectre-agent vallen dan wel weer op. Ook bij de hectische achtervolging door het Italiaanse stadje valt op dat de Smart Soundbar 900 opteert voor een wat terughoudende presentatie van machtige geluidseffecten. Dat verbaast ons wel wat, en geeft deze soundbar toch een ander profiel dan rivalen die inzetten op bombast. Misschien dat de toevoeging van de extra Bass Module de zaak zou veranderen, maar dat hebben we dus niet kunnen testen.
‘Paddington 2’ is even Brits als Bond maar inhoudelijk iets helemaal anders. Buiten zijn feelgood-verhaal blinkt de soundtrack uit door het geslaagde gebruik van ludieke muziek en speelse effecten. Die mix brengt de Bose goed over, net als de dialogen die door de aparte speaker voor het centerkanaal zuiver worden aangeleverd. Een tikje dof misschien, maar de spraakmodus is dan weer té nasaal. Anderzijds moesten we bij bij het tv-kijken ’s avonds laat bij lage volume wel echt naar de spraakmodus grijpen om het verstaanbaar te houden. Maar dat werkte wel heel goed. De Dolby Digitale 5.1-mix van Paddington 2 klinkt ook lekker horizontaal breed in de kamer.
Voor de tuning van de Smart Soundbar 900 valt zeker wel iets te zeggen. Hoewel je dus geen knallende ervaring krijgt, zit er wel voldoende dynamiek en openheid in de presentatie om de meeste effecten een plaats te geven. De scène in de Noorse bossen van ‘No Time To Die’ blijven bijvoorbeeld sfeervol en meeslepend, geweerschoten en motorfietsen die in de verte rijden galmen beperkter na wat het 3D-gevoel bescheiden houdt. Je krijgt een bioscoopervaring die een upgrade is ten opzichte van de tv-speakers (en goedkopere compacte soundbars), maar enorm groot is die soundstage nu ook niet. Wel verfijnd op zijn manier, en dat gaan sommigen mensen verkiezen boven een heftige, dynamischere weergave.
Reacties (0)