Op bezoek bij Sonus faber en Maserati: Italiaanse klasse onderweg

03 juli 2021 + 10 minuten 0 Reacties
Sonus faber Maserati MC20 1

9 juni jongstleden was het dan zover; ondergetekende trok richting Italië voor een wel heel bijzondere perstrip. Niet alleen omdat het de eerste perstrip sinds lange tijd weer is én omdat we weer naar het buitenland mogen, maar vooral omdat het onderwerp van gesprek een samenwerking is waar je van kunt gaan watertanden. Sonus faber heeft ons namelijk uitgenodigd om de fabriek in Vicenza te komen bekijken, maar het hogere doel van de trip is de samenwerking die het bedrijf is aangegaan met Maserati. Beide Italiaanse merken hebben samengewerkt om Italiaanse topklasse onderweg mogelijk te maken. Dit heeft geresulteerd in de Maserati MC20, een sportwagen - of eigenlijk supercar - met high-end audiosysteem.

De 'Voice of Sonus faber' sound

Voor sommigen zal het merk Sonus faber geen belletje doen rinkelen, maar als je een beetje kennis van high-end audio hebt dan is de kans groot dat je wel eens luidsprekers van het merk gezien of gehoord hebt. Sonus faber is een echt Italiaans merk, al hangt er natuurlijk de Amerikaanse McIntosh Group nog boven. De belangrijkste dingen, waaronder het design en de productie, vinden echter plaats in het Italiaanse Vicenza. Sonus faber staat voor handgemaakte luidsprekers en audio-apparatuur, geboren uit een idee van een man die liefde had voor muziek en muziek zo natuurlijk mogelijk wilde weergeven. Audiokwaliteit, design en vakmanschap staan hierbij voorop. Het totaalplaatje maakt de ‘Voice of Sonus faber’ sound, zoals men bij het bedrijf zelf zegt. Een kenmerkend geluid dat precies datgene weergeeft dat de muzikant wil laten horen.

Met de hand gemaakt in Italië

Het eerste deel van onze trip naar Italië bestond uit een fabrieksbezoek bij Sonus faber zelf, in het relatief kleine Vicenza. Na een middag cultuursnuiven en een avond kennismaken onder het genot van Italiaanse wijnen en lekkernij trokken we met een kleine groep journalisten richting een fabrieksterrein buiten de stad. Sonus faber is hier al lange tijd gevestigd, al is begin deze eeuw een geheel nieuw pand gebouwd om aan de hoge kwaliteitseisen te voldoen. Het is geen groot pand, maar Sonus faber staat dan ook niet voor massaproductie, zoals het bezoek aan de productielijn later op de dag ook zou tonen.

Allereerst kregen we een uurtje onderricht in de geschiedenis van het merk, van de eerste luidspreker tot aan de meest recente, high-end luidsprekers. Zonder in details over elk model en de voorgeschiedenis ervan te duiken kunnen we zeggen dat Sonus faber van de eerste luidspreker tot het laatste model dat gepresenteerd is volledig in het teken staat van de beste kwaliteit van alleen maar vakmensen. In de loop der jaren zijn de designs wat aangepast en komen de luidsprekers in verschillende soorten en maten, maar bijvoorbeeld het kenmerkende walnoothout zien we in diverse modellen nog steeds terug.

De productielijn van Sonus faber is relatief klein, met in drukke tijden tientallen werknemers op de vloer. Ieder heeft zijn expertise, en dat moet ook wel aangezien alles met de hand gemaakt wordt. Elke luidspreker heeft zijn eigen ruimte of deel van een grote ruimte, waar in groepjes gewerkt wordt aan de assemblage. Wat vooral opvalt is het ontbreken van machines. Geen robots om behuizingen te verplaatsen, geen geautomatiseerde processen, puur handwerk. Ook wordt nagenoeg alles in huis of in de omgeving gemaakt. Zelfs de houtfabriek voor de behuizingen bevindt zich op een steenworp afstand van de fabriek. Niet alleen om de Italiaanse kwaliteit te waarborgen, maar vooral ook om de controle over het proces te houden. Alles moet binnen de specs vallen en iedereen die bij het proces betrokken is kan rekenen op hoge kwaliteitseisen vanuit de fabrikant. Op de productievloer wordt ijverig gewerkt, van het plaatsen van de elektronica in de kasten tot het steken van het leer om de behuizing.

Ook opvallend is hoe gepassioneerd iedereen in de fabriek en het hoofdkantoor spreekt over het merk. Het voelt als een familie, met mensen die allemaal hetzelfde willen; een totaalervaring bieden waarbij geluid, kwaliteit, design en passie samenkomen. Dit moet je in de huiskamer kunnen voelen, kunnen ervaren. Met trots vertellen werknemers over hun stukje expertise en invloed op het productieproces. Niets wordt aan het toeval overgelaten; alles moet aan de hoge eisen voldoen.

Dit alles begint natuurlijk met een ontwerp, een idee. Om daar een glimp van op te vangen mochten we ook een kijkje nemen in het Design Centre van Sonus faber, gevestigd aan de overzijde van de fabriek. Het handwerk wordt hier ingewisseld voor computerschermen, schetsboeken, prototypen en moodboards. Helaas waren foto’s niet toegestaan, maar ik kan verklappen dat er wat leuke en innovatieve dingen op stapel staan die bij de trends van vandaag de dag passen. Het is een inspirerend kantoor, waar in alle vrijheid door werknemers geknutseld, getest en ontworpen wordt. De open ruimte biedt overigens ook een grote deur waar je zomaar een auto door naar binnen kunt rijden. En dat kwam toch wel goed uit toen de samenwerking met Maserati aangekondigd werd. Eerlijker gezegd; daar is de ruimte zelfs op aangepast. Maandenlang heeft er namelijk een Maserati MC20 in het kantoor gestaan om te kunnen testen. Engineers en ontwerpers lopen zo eenvoudig van de auto naar de testruimte om te kunnen ervaren en controleren of die bekende Voice of Sonus faber sound wel gewaarborgd blijft.

Genieten van betaalbaar tot onbetaalbaar

In het Design Centre bevindt zich ook een ultieme bioscoop, natuurlijk voorzien van een compleet audiosysteem van Sonus faber. Als afsluiter van ons fabrieksbezoek mochten we dan ook het echte Sonus faber-geluid ervaren. Allereerst in de daarvoor bestemde bioscoop, met een prijskaartje dat ruim boven de ton uitkomt. Ik kan niet anders zeggen dat dit indrukwekkend was, niet alleen dankzij de kwaliteit van de Sonus faber-luidsprekers, maar vooral ook dankzij de 21 luidsprekers die je omringen.

Waar ik echter meer naar uitkeek was de testruimte waarin we twee stereosets zouden gaan beluisteren. De eerste set was de Lumina 5, een relatief slanke luidspreker met een betaalbaar prijskaartje (2.600 euro per paar) en een modern, strak design. Deze luidsprekers klonken verrassend goed, met een strakke weergave in de lagere regionen, een brede soundstage en een heel fijne balans. Het zijn simpelweg hele comfortabele en complete luidsprekers om urenlang van te kunnen genieten.

De volgende opstelling bestond uit het paradepaardje; de Maxima Amator, een hommage aan de eerste generatie luidsprekers van Sonus faber. De Maxima Amator is een vloerstaande 2-weg luidspreker, afgewerkt met fraaie materialen, het beste massieve hout, leer en marmer. Terug naar de roots, met een heel ander, meer traditioneel design. Het is een product van jarenlang testen, proberen en verbeteren. En dat is te horen. Deze twee weg-luidspreker blies ons van de bank. Niet zozeer dankzij zijn power, maar vooral dankzij zijn souplesse. De audioweergave is bijzonder strak, zeer gedetailleerd en er is perfecte controle. Instrumenten en zang worden met ongelofelijke precisie in de ruimte geplaatst, met een soundstage die zo breed is dat je jezelf direct in een opnamestudio of bij een concert waant. De echte emotie komt naar voren, met tegelijkertijd een comfortabele warme gloed en een strak heldere finish. Deze set laat je de muziek voelen, in alle vezels. Maar, dat mag natuurlijk ook wel gezien het prijskaartje van 15.000 euro, plus de 40.000 euro aan versterkers die aanwezig was. Het maakte mij in ieder geval echt duidelijk wat die Voice of Sonus faber sound nu precies inhoudt.

Maserati als ideale partner

Na de verschillende luistersessies, het verhaal van Sonus faber en het fabrieksbezoek werd me steeds duidelijker waarom Maserati en Sonus faber de perfecte match zijn en elkaar dus gevonden hebben. Beide merken zijn tot in de vezels Italiaans, met design, innovatie en prestaties als pijlers. De beste materialen worden gecombineerd met vakmanschap, precisie en totale controle over het productieproces. Ja, het kost wat en het is niet voor iedereen weggelegd, maar daar krijg je wel echt iets voor terug. Niet alleen een product maar ook een ervaring. Maserati zocht voor zijn nieuwe vlaggenschip, de MC20, een partner die precies hetzelfde over zijn producten denkt en de best mogelijke audio-ervaring in een auto kan bieden. Het moest dan ook een Italiaans merk zijn, vooraanstaand en met een vergelijkbare visie. De keuze voor Sonus faber was dus een logische. Al bijna vier jaar geleden werd die samenwerking gestart. De MC20 was toen al een vergevorderd idee maar nog zonder audiosysteem dat de auto eer aan doet.

Beide Italiaanse merken hebben jarenlang samen gezocht naar de ideale versmelting van een sportwagen met een high-end audiosysteem. Van het ontwerpen van luidsprekers die niet in de weg zitten maar wel de vrijheid krijgen om het gewenste Sonos faber-geluid te verzorgen tot het afstellen van de audioweergave op basis van de akoestiek van de auto. Dit heeft geresulteerd in een systeem met maar liefst twaalf luidsprekers: drie tweeters (45 watt), drie midrange drivers (60 watt), twee surround tweeters (45 watt), twee surround midrange drivers (60 watt) en twee woofers (100 watt). Alles wordt aangestuurd door een 695 watt Klasse-D Dual 400MHz DPS versterker. Je zou niet zeggen dat er zoveel luidsprekers geplaatst zijn als je in de cockpit stapt, want alleen de twee speakers in de deuren zijn goed zichtbaar. Ook alleen daar is het logo van Sonus faber te vinden. Het idee hierachter is een harmonieuze ervaring op de weg, voor alle zintuigen.

Perfectie op de weg

Dat alles wilden we natuurlijk wel ervaren en dus gingen we richting Modena, de plek waar de Maserati MC20 van de band rolt. Na een korte introductie over het merk en de geschiedenis ervan liepen we door naar het indrukwekkende terrein achter het hoofdkantoor, waar in verschillende hallen verschillende modellen geproduceerd worden. Onze focus lag natuurlijk op de Mc20, de eerste supercar sinds lange tijd van het Italiaanse merk.

Hoewel er natuurlijk veel meer machines en geautomatiseerde processen bij het produceren van een Maserati komen kijken viel wel op dat de controle, het vakmanschap en het oog voor detail ook hier centraal staan. Iedereen die op de productielijn werkt heeft zijn eigen expertise, of het nu de assemblage van de motor of het controleren van de elektronica is. Middels tal van stappen komt de MC20 uit een chassis van koolstofvezel en aluminium tot leven. Het motorblok, de deuren, de elektronica, de verlichting, de afwerking, het spuitwerk; alles heeft zijn eigen plek in het proces. En na tal van controles, een proefrit en een laatste check van de lak kan er weer een prachtige MC20 richting zijn nieuwe eigenaar.

Watertandend liepen we langs de productielijn van de MC20, maar in het vooruitzicht hadden we nog iets veel mooiers. In de namiddag trokken we namelijk naar het circuit van Modena, dat onder meer door Maserati gebruikt wordt om nieuwe auto’s tijdens evenementen te tonen. Niet alleen mochten we in de cockpit plaatsnemen om de audioweergave te ervaren, ook mochten er een aantal rondjes met dit staaltje vakmanschap rijden.

Allereerst kregen we een privé-demonstratie op de bestuurdersstoel van de Maserati MC20, natuurlijk uitgerust met het audiosysteem van Sonus faber. Mario Passarelli, verantwoordelijk voor Acoustics and Sound Engineering bij het bedrijf, had een mooie playlist voorbereid om het Sonus faber-audiosysteem uitgebreid te kunnen ervaren. Toen de vliegende deuren eenmaal sloten en de muziek gestart werd kwamen de kwaliteiten van de Italiaanse luidsprekerbouwer al snel naar voren. Wat vooral meteen opviel was de zeer strakke bass. Waar dit elders vaak afwezig of juist overdreven aanwezig is heeft Sonus faber hierin een perfecte balans gevonden. De audioweergave is warm, met een grootse soundstage. Hou je van wat meer diepte en geluid dat je omringt, dan is er een surround-optie aanwezig. Het is subtiel, maar hiermee wordt de soundstage meer rondom de stoelen geplaatst. Sonus faber heeft perfect gebruik gemaakt van de ruimte en akoestiek van de auto om een optimaal geluid te verzorgen. Het is en blijft een audiosysteem in een auto, maar de Voice of Sonus faber kunnen we ook hier definiëren als strak, helder, warm, groots en meeslepend. Je hoort er de klasse in terug en dat past dus perfect bij Maserati. Je kunt zelfs de compensatie van de muziek voor het luide motorgeluid instellen. Wil je de motor horen brullen, dan stel je de compensatie wat lager in. Het enige dat we misten was de visuele touch van Sonus Faber. Afgezien van een klein logootje op de speaker in de deur komt het merk nergens terug. Maar, daar was men het mee eens en de belofte is dan ook dat er in de volgende Maserati hier extra aandacht aan besteed zal worden. Daarin is ook meteen het goede nieuws verborgen: er komen meer modellen van Maserati met Sonus faber-geluid.

Als ultieme afsluiter van onze trip mochten we een aantal rondjes mee met een felblauwe MC20. De eerste twee ronden aan de zijde van een professionele coureur, om de auto te leren kennen en het audiosysteem tijdens een rit te ervaren. De twee ronden daarna wisselden we van stoel en mochten we zelf ervaren hoe het is om achter het stuur van een supercar te zitten. Ik ben verre van een autokenner, maar de MC20 ligt perfect op de weg, rijdt soepel en strak, reageert snel en nauwkeurig en voelt comfortabel en premium aan in alle opzichten. Hetzelfde geldt voor het audiosysteem, dus daar vullen beide merken elkaar perfect aan.

Maserati MC20

Basis voor een mooie toekomst

Alles wat we in de dagen van onze perstrip gezien hebben belooft alleen maar veel moois voor de toekomst. Sonus faber en Maserati zijn twee merken en bedrijven die qua organisatie, cultuur, visie, innovatie en kernwaarden perfect bij elkaar passen. Dat dat ook nog resulteert in een van de mooiste supercars van het moment met een indrukwekkend audiosysteem laat zien dat deze bedrijven naadloos op elkaar afgestemd en ingespeeld zijn. Sonus faber en Maserati profiteren ook via andere wegen van deze samenwerking. Zo ziet Sonus faber het als kans om het merk onder de aandacht te brengen bij een doelgroep die het merk misschien nog niet kent. Het zegt immers toch wel wat dat Sonus faber in een Maserati te vinden is. En diegenen die een supercar op hun verlanglijstje hebben staan willen vaak het beste van het beste. Met Sonus faber verbonden aan Maserati geeft dit de MC20 toch een streepje voor. En je hoeft in de toekomst niet eens per se voor het duurste model te gaan. Er komen meer modellen van Maserati op de markt die uitgerust worden met het audiosysteem van Sonus faber.

Ik ben in ieder geval onder de indruk, zowel van beide merken op zich als van de vrucht die uit de samenwerking ontstaan is. We zijn als familie ontvangen en hebben drie dagen van van Italiaanse topkwaliteit kunnen genieten, zowel in de luisterruimte als in de auto.  Nu begint het dromen van Italiaanse klasse onderweg en thuis..

Reacties (0)