iEar’ Show 2023: perfect verlengstuk van de winkels

07 november 2023 8 Minuten 1 Reacties
Nieuws_iEar ShowAankondiging_stadion 4

Elk jaar opnieuw lokt de iEar’ Show massa’s bezoekers naar het Willem II-stadion in Tilburg. Ook dit jaar staat er op 18 en 19 november heel wat gepland op de grootste audio- en videoshow van de Benelux. iEar’-oprichter Freek van Ham licht alvast een tipje van sluier.

Vorig jaar lokte de iEar’ Show 6.500 bezoekers over het volle weekend. Een mooi aantal, ook als je het vergelijkt met de andere audio-evenementen in Nederland en België. Dat succes is over de jaren heen gegroeid, ook na enkele moeilijke jaren toen corona een stok in de wielen stak. Zo moest de show in 2021 na een dag de deuren sluiten, omdat er last-minute nieuwe overheidsmaatregelen werden afgekondigd die grote events kortwiekte. Misschien daarom dat het vorig jaar echt ongezien druk was op de beursvloer. Iedereen wou z’n showtekort inlopen!

Het succes van de show loopt ook parallel met het succes van de twee iEar’-winkels, in Tilburg en in Amsterdam. Het is in het pand in de Ceciliastraat in Tilburg dat we Freek van Ham ontmoeten, de baas en oprichter van iEar’. Het was weer even geleden dat we hier op bezoek waren. Hoewel de winkel nog altijd dezelfde strakke maar ook inviterende uitstraling heeft als de laatste keer, is er hier en daar wel wat veranderd aan de indeling. Ons oog valt bijvoorbeeld op een grote wand met apparatuur in de high-end luisterruimte waar je enkel verlekkerd naar kunt kijken. Wat een enorme collectie McIntosh en Esoteric!

Voor ieder wat wils

Het sleutelwoord waar we meteen aan denken bij de iEar’ Show is ‘variatie’. “Ja, dat klopt”, beaamt Freek: “We mikken op een variatie aan audioproducten die op de juiste manier opgesteld staan, die je op de juiste manier kunt beleven en die op de juiste manier gedemonstreerd worden.” Een van de zaken die inderdaad opvalt bij de iEar’ Show is dat je als consument een breed aanbod kunt ontdekken. Het is niet allemaal high-end of allemaal heel gespecialiseerd, er is voor iedereen wel wat. Een bewuste keuze, vertelt Freek: “De variatie is niet alleen geluid en ook beeld, maar de variatie is ook de prijsklasses qua producten. Daardoor is de show ook precies het verlengstuk van de winkels. Ja, wij verkopen natuurlijk heel graag high-end audio met de meeste excessieve luidsprekers en versterkers. Maar dat alleen, daar kunnen wij niet van leven. Er moeten ook bereikbare audiospullen zijn. Misschien dat sommige muziekliefhebbers die nu iets bereikbaar kopen onder invloed van de show groeien over de tijd, om uiteindelijk bij high -end audio uit te laten komen.”

Zoiets moet je wel als organisator goed sturen, denken wij. Maar dat blijkt heel organisch te verlopen. Dat komt ook omdat de deelnemers op de show het aanbod in de winkels spiegelen. De variatie in de winkel zorgt voor variatie op de beursvloer. “Elke deelnemer heeft vaak twee of drie merken, er zijn er zelfs met acht. Die hebben natuurlijk door de jaren heen altijd wel iets nieuws te introduceren. Een jaar in hun hoogste lijn, daarna in het middensegment en dan bij de instaplijn. Dat loopt door elkaar en zo kom je bijna automatisch aan de nodige variëteit. Uiteindelijk wil je natuurlijk een klant ook nieuwigheden laten zien.”

Buitenlandse gasten

Een deel van het iEar’ Show-recept is een frisse, energieke uitstraling. Die introducties horen er bij, maar ook de locatie. Een audioshow in een voetbalstadium heeft wel iets. “We hopen ook nieuwe mensen te bereiken. Mensen die misschien niet in een high-end winkel zouden komen – en zelfs onze instaproducten vinden sommige consumenten al high-end.

Nog iets dat in het oog loopt bij de iEar’ Show: de vele buitenlandse gasten (zoals Johan Coorg van KEF, Mark Raggett van Naim en Anders Ertzeid van Hegel) en primeurs. Zaken die je enkel verwacht op de grote events in het buitenland, zoals High End München of de AV Show in Warschau, zijn er ook bij in Tilburg. “Een aantal importeurs gebruiken onze show voor introducties, het is voor hen een mooi moment van het jaar.”

Alle demonstraties zijn leuk, maar die introducties zijn natuurlijk heel bijzonder. Dit jaar heeft Freek er weer een aantal klaarstaan. Eén merk doet ons meteen opkijken: Nagra. Als er een merk is waar we op München altijd geweldig van onder de indruk zijn, dan zijn zij het wel. “Dat is echt een van de beste high-end merken uit Europa. De meeste high-endnamen komen uit Amerika of Azië, zij komen uit Zwitserland. Op de show heeft Nagra wel een nieuwigheid, maar het is vooral een nieuw merk voor ons. We gaan het ook in de winkel verkopen.”

Er staat nog wel wat op de planning. De nieuwe G3-toestellen van Auralic bijvoorbeeld of Naim die z’n New Classic 200 en nog nieuwere Classic 300-lijn horen op de verlanglijst van iedere serieuze muziekliefhebber. “Daar kijk ik ook echt naar uit. Ook naar de ruimte van Terrason. Zij tonen de MU2 streamer en voorversterker, de nieuwe Radia-middenlijn van Arcam en dan die supermooie versterkers van Halcro. En helemaal nieuw voor hen is Esoteric. De 05 Series is heel mooi, er is nu ook een klok waarmee je die toestellen nog verder kunt upgraden.”

Shoppen kan

Op de meeste shows kun je kijken maar niet kopen. Dat is in Tilburg anders. Er lopen sowieso iEar’-medewerkers rond die bezoekers kunnen helpen. Maar er is ook een hoekje waar demotoestellen, eindereeksen en mooie occasions meteen mee te nemen zijn. Vroeger was dat een ruimte onder de grote trap aan de inkom, dit jaar krijgt het een eigen ruimte. Het is een heel populair deel van de show. Er zijn ook aanbiedingen speciaal voor de show.

De winkel als beleving

De iEar’ Show kan natuurlijk niet zonder de iEar’-winkels. De opening van de winkel in Amsterdam was op dat vlak een grote stap. Maar ook in de winkel in Tilburg bleef de tijd niet stilstaan. “Echt grote veranderingen hebben we niet doorgevoerd in de laatste jaren”, zegt Freek heel bescheiden. Om dan een reeks aanpassingen en verbeteringen in de winkelruimte aan te halen, zoals de grote wand met de vele high-endtoestellen. Die moest er echt komen, want er waren te veel boeiende producten om op de kleine lage meubels die er vroeger stonden te passen. Zo kan er in de winkel ook meer van hetzelfde merk getoond worden. De groei zit vooral in de high-end, blijkt. “We doen meer met Grimm en Esoteric, Halcro ook. Ook op vlak van luidsprekers komt er steeds meer. De Bowers & Wilkins 800 Serie is altijd populair geweest, nu doen we ook de Confidence-lijn van Dynaudio en de Vivid Audio GIYA G2 Series 2.

In Tilburg ontdekken we zelfs een volledig nieuwe ruimte. Wat vroeger een opberghok was, is nu een ruimte geworden die gewijd is aan integratie en audio die bijna onzichtbaar is ingebouwd. We krijgen meteen een demonstratie die op vele vlakken machtig is. Qua geluid, afkomstig van luidsprekers die je haast niet kunt zien. Maar ook qua beeld. Knap is hoe de tv achter een verborgen wand tevoorschijn komt, helemaal gemotoriseerd. Nog verrassender is de relaxstoel die in een paar seconden transformeert in een ligstoel, na een tik op het scherm van de tablet die Freek in handen houdt. Alles automatiseren en centraal bedienen, dat is zeker een trend waar iEar’ graag op inspeelt.

Iets heel slim aan de winkel is dat er gewerkt wordt met luisterruimtes die min of meer een bepaald budget vertegenwoordigen. Er is de homecinema en de ruimte gewijd aan inbouwoplossingen, maar de traditionelere muziekliefhebber kan terecht in een van drie ruimtes. Die bevatten speakers en toestellen die je grofweg kunt omschrijven als instappers, middensegment en high-end. Ze zijn allemaal op hun manier indrukwekkend. Bij het middensegment kun je bijvoorbeeld plaatsnemen en met een druk op een knop andere speakers horen spelen. Een hele reeks weergevers staan in een kwartcirkel rond de zitplaats, aangesloten en klaar om te spelen. Dat maakt het vergelijken wel heel makkelijk. Slim gezien van het iEar’-team, en het maakt meteen duidelijk dat de beleving van de bezoeker helemaal centraal staat.

Reacties (1)