008 iEar’ show 2023

De grootste audio- en videobeurs van de Benelux was precies zoals je het zou verwachten: groter, drukker en boeiender dan ooit. Wat viel ons zo op tijdens die spetterende tweedaagse iEar’ Show 2023 in het Willem II-stadion in Tilburg?

Qua introducties van nieuwe hifi-producten was 2023 een bijzonder druk jaar. Niet gek dat de iEar’ Show deze keer ook wel een bijzondere editie bleek te zijn. We hebben het dan niet alleen over de geschatte 7.000-plus bezoekers die gespreid over een zater- en zondag kwamen kijken naar de tientallen exposanten en kamers. Maar ook over de kwaliteit. Bezoekers (en perslui) kwamen niet voor niets langs, want er was een mooie mix van demo’s van vertrouwde producten én presentaties van totaal nieuwe producten.

Een mooi voorbeeld hiervan? Het contrast tussen de kamers van Dynaudio en Bowers & Wilkins, toevallig zij aan zij gelegen. De Denen hadden wel primeurs mee, maar dan vooral van Auralic die ter plekke de nieuwe G2.1- en G3-generaties toonde. De luidsprekers die in de kijker stonden zijn er echter al even. Het ging om twee systemen: eentje waarbij de Confidence 20 met sub schitterden en eentje dat enkel bestond uit de actieve en met streaming uitgeruste Focus 50. Beide klonken zeer goed. Én het was meteen het treffende bewijs dat je highendprestaties kunt krijgen door zowel het traditionele hifi-pad te bewandelen als door te kiezen voor iets heel futuristisch qua concept.

De grote kamers van Bowers & Wilkins en haar zustermerken ernaast trokken volledig de kaart van vernieuwing. Een ruimte was volledig gericht op het demonstreren van de nieuwe vlaggenschepen, de 801 D4 Signatures, aangestuurd door een pre/power-combinatie van Classé. In de andere ruimte was de ster dan weer de 703 S3 met Marantz-versterking. Verder zag je er ook veel andere nieuwe of aankomende producten, zoals een fraaie high-end direct-drive draaitafel van Denon of de Stereo 70 AV-receiver van Marantz.

Een serieuze show (maar genieten mag)

We pikken er nu twee grote merken uit om een opvallend contrast aan te duiden. Waren dit dan de grote hoogtepunten van deze show? Het waren zeker highlights, maar absoluut niet de enigen. Ook de andere grote merken hadden veel moeite gestopt in het aankleden van meerdere ruimtes en het verzorgen van goedklinkende demo’s. Het bewijst dat de iEar’ Show echt wel van belang is voor de hifi-handel en -industrie. Daarom dat KEF- en Hegel-importeur GP Acoustics in drie ruimtes echt alles bovenhaalde om bezoekers te verleiden. Niet alleen door waarschijnlijk elk KEF-product in het uitgebreide merkportfolio naar Tilburg te vervoeren. Ze brachten ook merkambassadeurs Johan Coorg en Anders Ertzeid mee, twee figuren die heel goed weten hoe een publiek te entertainen. Interessant daarbij was de mogelijkheid om zowel het beste van Hegel op vlak van geïntegreerde (H600) als pre/power versterking (P30A/H30A) te kunnen proeven met de KEF Blade META’s. Er zijn nu eenmaal fans van het ene en het andere. Ook Jan Douwe Kroeske was opgetrommeld om een muziekquiz te hosten, een tof idee dat variëteit bracht in het klassieke plaatjes spelen-verhaal.

Ook Naim en Focal (deel van dezelfde Vervent-groep en verdeeld door Latham Audio) hadden alle zeilen bijgezet op deze showeditie. De hoofdact was een Naim Classic 300-systeem met een imposante Focal Utopia Maestro EVO, een heel verschil met de heel speciale NAIT 50 hommageversterker en Focal Theva’s die op andere momenten speelden. De Classic 200-set met Focal Kanta N°2’s was onze eigenlijke favoriet.

Veel op weinig m2’s

Importeur Dimex verdiende zonder twijfel de prijs voor meest gevulde en gevarieerde ruimte. Ze voeren veel boeiende merken, met Cambridge Audio (gepresenteerd door Pete Dixon) als de bekendste naam. Hun Evo 150 is niet nieuw, maar is wel een heel knappe interpretatie van het alles-in-één-concept. Vooral met de houten zijpanelen. Cardas, Melco (en Alan Anslie), Silent Angel, Scansonic, NuPrime, Kora, Dyptique… er was genoeg om bij stil te blijven staan.

Ook Dune Blue haalde een hoge producten per vierkante meter-ratio. Maar dat is bij hen niet zo gek. Zij verdelen hoofdzakelijk headfi-producten, onder meer van Meze Audio en HiFiman, met een kleine uitstap richting ‘grote’ hifi. De Rockna Wavelight DAC’s en streamers bijvoorbeeld, die in verschillende hoeken heel hoog worden aangeschreven.

Genoeg te zien ook bij Monitor Audio Nederland. Zoals altijd staan de speakers van het grote Britse merk centraal, maar de rest van de gebruikte systemen in de twee kamers is minstens even interessant. Zo bracht de importeur versterking van Pathos mee en werd er analoog gedraaid met Transrotor-draaitafels. Wie rondkeek, zag nog producten van Leema Acoustics, Opera Loudspeakers en Unison Research.

Gek veel merken vond je dan weer niet bij de grote stand van Pro-Ject. Gelukkig maar, het merk heeft zelf genoeg te tonen. Het bedrijf van Heinz Lichtenegger gelooft sterk dat meer producten beter is, wat zich vertaalt naar heel veel draaitafels (waaronder de Metallica- en Dark Side of the Moon-special editions) en ook veel compacte elektronica. Onder meer de nieuwe lijn passieve step-up transformers die toelaten dat je een platenspeler met MC-cartridge aansluit op een MM-phono-ingang lokten veel bezoekers.

Tien showtoppers

Er viel op de iEar’ Show heel wat te zien, beleven en vooral horen. Toch zijn er altijd een aantal producten die bijblijven. Een subjectief lijstje dus, maar wel van toestellen die op hun manier uit de band sprongen in Tilburg.

  • Rotel RAS-5000 met Sonus faber
    De Rotel Diamond Series maakte in 2022 duidelijk dat het Japanse merk echt veel te bieden heeft. Met de RAS-5000 bewijst Rotel dat het traditionele waarden kan huwen met moderne verwachtingen. Deze alles-in-één-versterking biedt een stevig versterkingsluik en uitgebreide streamingopties. Het kleurenscherm vooraan is de kers op de taart.
  • HiFi Rose RA180 met RS150B
    Het minste wat je kon zeggen over de RA280-versterker die HiFi Rose vorig jaar voorstelde? Dat het spraakmakend was, met dank aan een uniek uiterlijk dat zowel retro als modern overkwam. De nieuwe RA180 bouwt daar op verder, maar is vereenvoudigd en goedkoper. Maar nog altijd iets heel unieks. Op de iEar’ Show werd er een RS150-streamer met gigantisch aanraakscherm op geparkeerd. Over een tegenstelling gesproken.

  • Pro-Ject X8 Special Edition
    De X8 van Pro-Ject is niet het hoogste model bij de Oostenrijkse platenspelerbouwer. Het is wel een high-endspeler met een massloaded-filosofie die in deze Special Edition wordt uitgerust met een Ortofon 2M Black, een cartridge die los 600 euro kost. Deze versie is ook nog eens fraaier dankzij een frontje uit geborsteld aluminium.
  • Yamaha True X-soundbar
    Op een show tot aan de nok gevuld met hifi-apparatuur is het wel durven om te demonstreren met een soundbar. En dan niet eens een heel dure. Toch wist Yamaha een hazurenstukje te volbrengen met de goedpresterende True X-soundbar. Ongelooflijk hoe die kleine draadloze speakers achteraan speelden.

  • Naim Audio NSC 222 en NAP 250
    Het huwelijk van deze streamende voorversterker en de 2 x 100 Watt eindtrap levert iets heel bijzonder op. Dankzij Naims uitstekende streamingplatform en app kun je heel makkelijk muziek vinden en in hoge kwaliteit afspelen. Het nieuwe design, incluis witte verlichting (!), oogt ook heel geraffineerd.
  • Meze Audio Empyrean II
    Gebouwd in Roemenië met heel bijzondere magnetostatische drivers van net over de grens in Ukraïne. Dat kan alleen een hoofdtelefoon van Meze Audio zijn, een merk dat uit het niets de harten van heel wat hoofdtelefoonliefhebbers veroverd heeft. De Empyrean II voegt heel wat tweaks toe, waaronder nieuwe oorkussens. Het blijft een van de mooiste en elegantste hoofdtelefoons die je kunt kopen.

  • Arcam Radia A25
    Echt duur is dit topmodel van de nieuwe Radia-familie niet. Dankzij z’n klasse G-versterking biedt het prestaties die beginnen in klasse A. Het nieuwe Radia-design met gele accenten past er perfect bij. In combinatie met de ST5-streamer krijg je een compact systeem dat met de juiste speakers uitmuntend klinkt. Zelfs in de kamer gevuld met knappe Esoteric, Halcro en Vivid Audio-spullen viel het op.
  • Monitor Audio Platinum 100
    De kleinste modellen uit Monitor Audio’s hoogste lijn (als we even de Hyphen negeren, die speaker is hors categorie) presteren telkens als wij ze horen uitmuntend. Ze zien er wat meer mainstream uit dan hun voorgangers, technisch zijn ze volmaakter dan ooit. Ook die Anthra-subwoofer mag er zijn.
  • NAD M66
    Als er een ding is dat NAD altijd weet te doen: je verrassen met een voorversterker die herdefinieert wat je van zo’n apparaat kunt verwachten. Dat is zeker bij de M66 het geval. Op dit toestel zitten M23-eigenaars al lang te verwachten. BluOS, Dirac en niet minder dan vier subwooferuitgangen. Dit ding heeft het allemaal.

  • Marantz Stereo 70
    Het is best verwarrend dat Marantz zowel de Cinema 70 als de Stereo 70 uitbrengt. Beide zijn slanke AV-receivers met een handvol HDMI-ingangen en kosten 999 euro, maar de ene is een meerkanaals-receiver terwijl de Stereo 70 een krachtige muziekmaker is voor liefhebbers van stereogeluid. Verwarrend ja, maar ook heel fijn dat je een keuze hebt.

Publieksfavorieten

We kunnen moeilijk beweren dat er stands waren die niet bezocht werden. Het was overal wel drukbezocht. Maar op sommige plaatsen was het net meer aanschuiven, zo leek het wel. De ruimte waarin GoldenEar hun fonkelnieuwe T66-torens voorstelde met Primare-versterking en je ook de AudioQuest Mythical Creatures-kabels kon onderzoeken bijvoorbeeld. Hier werden ook de nieuwe PowerQuest 303, 505 en 707 voorgesteld. Elders op de show werden de stroomoplossingen van AudioQuest gunstig aangeboden; de Niagara’s gingen als zoete broodjes over de toog.

Over Primare gesproken: het Zweedse merk was vertegenwoordigd door zijn topman Siemen Algra. Hij en importeur PAI had iets aparts geregeld voor bezoekers: een surroundopstelling met Audio Physic-speakers. Niet om een Mission Impossible-filmavond te organiseren, wel om een playlist van muzikale YouTube-filmpjes te vertonen. Ernaast toonde System Audio dan weer wat je kon doen met draadloze WiSA-speakers. En dat is best wel veel.

Veel positieve reacties ook voor het Rega-systeem met een Planar 3 Anniversary-draaitafel die speelde op Totem-speakers. Het leek ‘basic’ maar was een van de bestklinkende sets op de show. Heel mooi was ook de opstelling met Rotel Michi-versterker en McIntosh MT5-platenspeler die prachtig muziek liet horen via Sonus faber Guarneri-boekenplankspeakers. Niet echt een complexe of grote set, maar over de audioprestaties had werkelijk niemand iets te klagen.

Music2 is op veel vlakken een muzikaal buitenbeen op de iEar’ Show. Niet elke standhouder pakt uit met nieuwe technologieën, slanke speakers en streaming, maar toch veel. De Music2-kamer is helemaal anders. Om de Van der Hul-bekabeling – Aalt Jouk van den Hul was er ook bij – te demonstreren, worden enorme Blumenhofer Gioia-weergevers opgesteld. Een Reed-draaitafel maakte het compleet, met een bijrol in de coulissen voor de draaitafels van Dr. Feickert én Auris Audio. Deze kamer won in het verleden meerdere malen de beste Sound van de Show-award, deze keer even niet omdat anderen ook een kans moeten krijgen. Maar qua dynamiek en beleving was het alweer een topper.

En misschien is dat wel de grootste verdienste van deze iEar’ Show-editie. Er kwamen veel mensen langs en soms was het hier of daar aanschuiven. Maar bezoekers leken heel gelukkig om zoveel te ontdekken op een middag tijd. Een positieve vibe en goede muziek, meer hoeft er dan ook niet te zijn. Organisator Freek van Ham en z’n iEar’-team sloot de show in elk geval met een smile af. Volgend jaar? Dat wordt meer en nog beter, luidt het.

Reacties (4)