CrystalConnect – by Crystal Cable Monet RCA interconnect

22 september 2022 + 10 minuten 0 Reacties
Crystal Connect_8
FWD award

Een serie interconnects vernoemd naar beroemde schilders als Monet, Van Gogh of Da Vinci? Bij CrystalConnect - by Crystal Cable kan dat. En als je qua naamgeving er dieper induikt, dan is dat nog logisch ook.  Als bij het ontwerpen van state-of-the-art interconnects niet alleen grensverleggende research en metallurgische kennis wordt ingezet, maar ook de bezieling van getalenteerde musici, dan ontstaat iets bijzonders, iets onderscheidends. Niet alleen de best denkbare meetwaarden zijn daarbij doorslaggevend, maar ook wat goed getrainde oren willen waarnemen. CrystalConnect - by Crystal Cable introduceerde recent de Art Series interconnects, luidsprekerkabels en netkabels in drie kwaliteitslevels en zet daarmee een statement in de hifiwereld neer: audiokabels van dit niveau kunnen niet meer worden gezien als accessoire bij een hoogwaardige hifi-installatie, maar zijn gelijkwaardige hifi-componenten binnen de geluidsinstallatie, met een grote invloed op het uiteindelijke geluidsbeeld.

Talent zoekt en creëert

De in het Gelders Elst gevestigde International Audio Holding, de moedermaatchappij van Siltech Cables en CrystalConnect – by Crystal Cable en gerund door Edwin en Gabi van der Kleij-Rynveld, neemt in de wereld van hifiproductenten een bijzondere plaats in. Dat heeft louter te maken met combinaties van talenten. De metallurgische en natuurkundige kennis van Edwin (van huis uit electronica-ingenieur) en zijn niet te stuiten drang naar het verkennen van uiterste grenzen is uniek en heeft er de afgelopen decennia toe geleid dat bijzondere zilver-goud geleiders voor interconnects zijn ontwikkeld die in de wereld hun gelijke niet kennen. Wat mij betreft hoort hij binnen de audiohistorie dan ook thuis in een rijtje legendarische pioniers, zoals Peter Walker, Raymond Cooke of Tim de Paravicini. Maar het grootste talent is toch, om die verhouding zilver-goud zodanig te ‘boetseren’ dat niet alleen meetkundig, maar ook met de oren geluidstechnisch het allerbeste resultaat wordt bereikt. Edwin speelde ook klarinet in zijn jonge jaren. Collega Werner Ero beschreef in onze februari-editie al de fantastische kwaliteiten van de nieuwe Siltech Classic Legendary G9-serie. Maar het is een stellige zekerheid dat ook echtgenote Gabi, getalenteerd concertpianiste, grote invloed heeft op klank en kwaliteit van alle uitgaande producten. En met de introductie van de Art Series van Crystal Cable is dat volop te herkennen.

De nieuwe Art Series van CrystalConnect - by Crystal Cable

De recent geïntroduceerde Art Series beschikken over de inmiddels tiende generatie iCS (Infinite Crystal Silver). In vergelijking met de vorige generatie is hier sprake van een nog betere geleiding van signalen en verminderde microvervormingen. Het programma bestaat uit audio-, luidspreker- en netkabels. Tot de kenmerken behoren een zeer, zeer laag ruisniveau (eigelijk helemaal geen) en de afwezigheid van vervorming. Er worden drie prijs/prestatieniveaus aangeboden, te beginnen met Monet (twee strengen monoxtal-zilverkabels), Van Gogh (vier strengen) en tenslotte het vlaggenschip in het programma Da Vinci (zes strengen). Aan de ontwikkeling van dit programma zijn jaren voorafgegaan van diepgaande research. De productie, die geheel in eigen huis plaatsvindt, vergt tevens uiterste kwaliteitstoleranties en controles, tijd en precisie. De Art Series vallen dan ook in een hogere prijsklasse. Wat mij betreft krijgt de gehele serie al direct de hoogste score qua Pride Ownership: de afwerking staat op zeldzame hoogte met werkelijk prachtig uitgevoerde goudkleurige connectors en gegraveerde merkschildjes, uiterst precies vervaardigde monoxtal-zilveren geleiders in een transparante isolatie, bloedmooi verpakt en…voorzien van een handgeschreven kaartje van Gabi zelf aan de gelukkige nieuwe eigenaar. Bij het testexemplaar betrof dit toepasselijk de afbeelding van het impressionistische schilderij van Claude Monet (1840-1926) ‘De Klaprozen in Argenteuil’, geschilderd in 1873! De totale vormgeving verraadt een smaakvolle artistieke inslag. De kabels beschikken ook over een NFC Tag. Een label, met daarin een chip en antenne, en via NearField Communication Technology inleesbaar omtrent authenticeit en eigendomscode. Over innovatie gesproken!

Review Art Series Monet RCA interlink

Voor een uitgebreide luistertest kon ik beschikken over een Monet RCA interlink met een lengte van een meter en WBT Nextgen connectors. Met een prijs van € 7.865 behoort deze kabel tot het basislevel in de Art Series. De test werd uitgevoerd met de Mark Levinson 5101 sacd-speler en 5805 geintegreerde versterker, en voor deze gelegenheid met inzet van twee vlaggenschepen van Stax: de SRM-T8000 hybride versterker met twee 6922 dubbele Triodes in de eerste trap, in combinatie met de SR-009S electrostatische hoofdtelefoon, bij elkaar zo’n beetje het beste van het beste. Kenmerk van beide combinaties is de diepe stilte en weergavepotentie van de allerfijnste details. Doorgaans worden mijn Stax versterkers via een Siltech Classic Anniversary 550i G7 RCA interlink verbonden, inmiddels dus een vorige generatie (nu G9). Deze werd in de test door de Monet vervangen.

L’Ange et le Diable

Weinig instrumenten geven zoveel boventonen en klankkastkleuren en -resonanties als een viola da gamba. Op de sacd L’Angle et le Diable van Aeolus (AE-10326) spelen twee viola da gamba’s en klavecimbel onder meer de Pièces de Viole van Marin Marais (1656-1728) uit 1717. Geweldig opgenomen en gespeeld wordt een diep klankbeeld neergezet met een rijk boeket aan boventonen. Het luisteren naar de diepe sonore bassnaren van de viola da gamba’s en tegelijkertijd de kristalheldere snaren van het begeleidend klavecimbel doen je ervaren dat je er letterlijk bij bent. Het luisteren wordt een hele belevenis. Ik heb meer dan tienmaal naar deze tracks geluisterd, steeds wisselend tussen mijn oude vertrouwde Siltech en de Monet en kon eigenlijk al direct herkennen dat er behoorlijke verschillen zijn. Het driedimensionale geluidsbeeld lijkt met de Monet groter, maar ook de zeer fijne details komen iets meer uit het geluidsbeeld, zoals het moment dat de ravenpennetjes van het snaarmechanisme van het klavecimbel de snaren voor het eerst aanraken, of het met de strijkstok aanzetten van de noten, waarbij aan de slof (het begin van de strijkstok) de aanwezigheid van net iets meer hars op de strijkstokharen hoorbaar is.

Rhapsody on a Theme of Paganini

Op een sacd van Deutsche Grammophon (DG 002894775499) speelt de Chinese pianist Lang Lang onder meer de Rhapsody on a Theme of Paganini van Sergei Rachmaninov (1873-1943). Het zijn meesterlijk geschreven variaties en schitterend vertolkt op een Steinway & Sons 2,74 meter lange concertvleugel. In track 16 laat Lang Lang steeds de akkoorden langzaam uitzweven. Ik gebruik dit moment bij vrijwel alle reviews. De Monet zet hier een nieuw statement neer op het gebied van microdetails. Via de wegstervende muzieknoten, lang aangehouden met het pedaal, bouwen zich in meerdere lagen harmonische boventonen op: veelvouden van de grondtonen, die met de Monet veel meer worden waargenomen dan met mijn oude kabel. Daarna volgt diepe zwarte stilte, waarbij je Lang Lang alleen hoort ademen. Als ik in de concertzaal van het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam zit en naar een pianorecital luister, dan is daar ook, mede vanwege de uitstekende akoestiek, zo goed het totale geluidspallet van een concertvleugel waar te nemen. De Monet overbrugt in mijn beleving goed de werkelijkheid in de concertzaal en het luisteren via een hifi-installatie. Zeer indrukwekkend.

Volodos plays Liszt

Misschien wel omdat Gabi van huis uit een ervaren concertpianiste is en ik ook die achtergrond heb, is er in deze review natuurlijk relatief veel geluisterd naar pianomuziek. Gabi speelt privé op een Bösendorfer concertvleugel, na eerder een klassieke Steinway & Sons in huis te hebben gehad. Bij zo’n keuze weet ik het wel. Die Bösendorfers hebben iets heel speciaals, iets extra’s, en het zegt ook iets over de oren van de pianist die deze keuze heeft gemaakt. Tijdens het luisteren via de Monet merk ik steeds meer het bijzondere karakter op van deze kabel. Inmiddels durf ik voorzichtig vast te stellen dat de Monet, in tegenstelling tot de iets warme Siltech, neutraler is van karakter. Maar waar ‘neutraal’ soms wel wordt vereenzelvigd met een wat zakelijk en kaal geluidsbeeld, is dat bij deze Monet anders: neutraal betekent hier een kristalheldere, sprankelende weergave van muziekdetails, maar met daarboven een explosie van kleurige tonen. Wat een zegen als je beschikt over topklasse hificomponenten die in staat zijn dit ook weer te geven. De Mark Levinson componenten stegen hierin mee. Ongelofelijk. Dat wordt bevestigd als ik vervolgens naar pianist Arcadi Volodos luister, op de Sony sacd (88697065002) ‘Volodos plays Liszt’. In de eerste track is Liszt beluisterbaar in fortissimo tot pianissimo, van bassnaren

tot de hoogste noten op het klavier. In tegenstelling tot hogere muzieknoten is het zo, dat de laagste bassnaren van een concertvleugel relatief weinig tot geen boventonen geven. Het gaat daar meer om de resonantie binnen de klankkast in combinatie met de ruimte-akoestiek waarin gespeeld wordt. De lage octaven zinderen op de piano en het snelle spel van Volodos hoog op het klavier laat onmiskenbaar die bijzondere eigenschappen van de Monet horen: een ongekend kleurig palet en weergave van ontelbare microdetails. Ik begin steeds meer te begrijpen waarom Gabi deze kabel naar Claude Monet heeft vernoemd. Zijn impressionistische schilderijen zijn immers een explosie van kleur en fijne details.

Ode aan Cecilia

Er bestaat meer dan pianomuziek en superaudio, dus overgeschakeld naar een ‘gewone’ cd van Naïve (2218605183). In dit geval een geweldig mooie en kostbare productie op twee cd’s met Odes aan Cecilia van Purcell, Händel en Haydn door koor en orkest van Les Musiciens Du Louvre – Grenoble, audiofiel opgenomen in 24 bits 48Khz. In de versie van Franz Joseph Haydn (1732-1809) haalt sopraan Lucy Crowe in track 15 eens even flink uit met een hoge C. Meer dan met mijn oude kabel bezorgt de weergave via de Monet mij letterlijk kippenvel. Alles hoor en zie je gebeuren via die Monet. Haar ademhaling, haar licht draaiende zangpositie ten opzichte van het orkest en aanzet tot die hoge C in de ruime akoestiek. Het begrip ‘driedimensionaal’ krijgt hier een nieuwe betekenis.

Da Pacem

En dat blijft zo. Als ik de Harmonia Mundi cd (907401) draai, met daarop het magistrale koorwerk ‘Da Pacem’ van Alvo Pärt, uitgevoerd door het kamerkoor van Estonia onder leiding van Paul Hillier, dan gaat het kippenvel niet meer weg en wil ik niet meer stoppen met luisteren. Als je de beste hificomponenten beluistert met deze superstille Monet, dan ontstaat die diepe, spectaculaire zwarte achter-of ondergrond, waarin de muziek lijkt te zweven. Spectaculair is het fluisterstil wegsterven van zangtonen van het koor in de kathedraal, momenten die echt leiden tot een spirituele ervaring. Ik durf het Edwin bijna niet te zeggen, maar hier klinkt mijn oude Siltech toch echt als een vorige generatie.

Voogd en Van Laar

Dan luister ik naar een DSD-file van mijzelf, met mijn vaste concertbegeleider, organist Simon van Laar. Enige tijd geleden namen we de Sonate nr. 7 voor viool en basso continuo opus 5 op van Arcangelo Corelli (1653-1713). Het eerste deel, Preludio, wordt via de Monet ongelofelijk helder weergegeven. Mijn speelpositie vanaf het orgelbalkon en veel gebruik van losse snaren, het Van Leeuwenorgel en de schitterende akoestiek van de Sionskerk in Veenendaal komen volkomen tot hun recht. Mijn herkenning met de werkelijkheid is maximaal. Wisseling met de oude kabel geeft nog steeds een goed geluidsbeeld, maar minder driedimensionaal, iets minder sprankelend en een tikkeltje warmer. De Monet heeft mijn voorkeur.

Bij Gabi op bezoek: het tweede statement

Ik beschikte thuis niet over een set Monet speakerkabels, maar dat kwam helemaal goed. Want bij een bezoek aan Gabi in Elst werd ik in de gelegenheid gesteld te luisteren naar een set Crystal Cable Arabesque Minissimo luidsprekers. Eigenlijk een entry level set luidsprekers (er is ook een duurdere Minissimo met diamond tweeters) van bescheiden formaat, maar heel betaalbaar, zo rond de € 12.000 per paar met stands. Voor deze gelegenheid waren ze aangesloten op de CCI: de Crystal Cable Integrated Amplifier. Eerst via de entry level Piccolo Diamond luidsprekerkabels, een set van ongeveer € 1000. De set klonk gewoon goed, met gelijk een goed stereobeeld en behoorlijke diepte. En dat voor deze aantrekkelijke prijs. Niet alleen de pianiste, die via streaming werd beluisterd klonk overtuigend, maar ook de legendarische zanger Jim Reeves. Maar daarna werd de Piccolo vervangen door een set Monet speakerkabels met een lengte van twee meter, in de prijslijst voor € 15.730, dus per luidspreker ruim € 7.800. Ik was werkelijk verbluft over het resultaat. Deze topkabels samen met de kleine entry level speakers klonken subliem. Meer en diepere bassen, meer sprankeling in de hoge frequenties en een geweldig middengtonengebied. Jim Reeves was nu met zijn warme en donker getinde stem tastbaarder aanwezig, met kristalhelder gitaarspel. Je zag hem on stage achter de microfoon staan. Midden in het stereobeeld met veel meer diepte. Wat een verschil! En dat brengt mij bij een tweede statement in dit artikel. Als je deze set luidsprekers zou kopen met deze Monet kabels (die per stuk dus zelfs iets meer kosten dan de luidspreker zelf), dan bereik je een kwaliteitsweergave die ver uitstijgt boven tal van luidsprekersets van meer dan 30 mille en die dan ook nog huiskamer onvriendelijk groot van omvang zijn. Je moet hier als koper – maar ook als verkoper – durven de speakerkabel te zien als onverbrekelijk geheel met de speaker en niet als aparte accessoire. Zoals ik het nu hoorde een perfecte set voor kleine en middelgrote luisterruimtes.

Talent blijft zoeken en ontdekken

Tijdens het luisteren naar de Arabes-ques was ik eerlijk gezegd wel wat geimponeerd door de set roodkleurige Siltech Symphonie luidsprekers, die in dezelfde ruimte stonden opgesteld. Groter dan manshoog en rond de € 380.000 per paar. Het riep bij mij het beeld op van een bezielend bedrijf, dat kiest voor de hoogste normen en waarden in de audioindustrie en met de missie van voortdurende, tijdrovende evolutie. Veel, heel veel research, uitproberen, testen. Alles zelf maken. En dan pas na jaren introduceren. Edwin was, zo hoorde ik, over de opgestelde Symphonies alweer aan het nadenken. Misschien (?) kon het nog beter. Wel lastig voor de eigen marketeers op het gebied van communicatie: wéér een verbetering. En wat mij persoonlijk raakte: rondlopend over de productieruimte in Elst zag ik de medewerkers, veelal al langdurig in dienst, die met uiterste precisie en geduld bezig waren met de fabricage van ’s werelds beste audiokabels. En trotsheid uitstraalden, want ze wisten dat ze bijzondere producten in handen hadden. Waar maak je dat in de hifi-industrie nog mee? Het is een compliment waard. Een uniek bedrijf dus en gelukkig is de volgende familiegeneratie er al te vinden: zoons Viktor en Peter zijn er werkzaam en dochter Femke loopt er stage.

Het oordeel

Tja, en dan mijn oordeel. Na mijn bezoek aan Elst heb ik thuis nog het gehele sacd Linn dubbelalbum symfoniën 31 tot en met 41 van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) zitten beluisteren (CDK 308), mèt de Monet. Het Schotse kamerorkest met dirigent Charles Mackerras klonk adembenemend goed, helder, sprankelend, kleurig. De concertzaalakoestiek was een belevenis. Je bleef luisteren naar de zeer fijne details: het riet in het mondstuk van de fagottist, de voetstappen van de dirigent op de bok, omslaan van de muziek, de totale belevenis die je als serieuze muziekliefhebber zo graag wilt ondergaan en normaliter alleen in een echte concerzaal ervaart.

CrystalConnect – by Crystal Cable  heeft met de introductie van de Art Series grenzen verlegd in audiofiele kwaliteit, die niet of nauwelijks meer door anderen zullen worden geëvenaard, laat staan overtroffen. Ik denk dat sowieso wereldwijd serieuze beroepsmusici, die vaak veel investeren in topklasse muziekinstrumenten en audio-installaties, van deze Art Series vaste klant gaan worden. Hetzelfde geldt echter ook voor de hifiliefhebbers onder ons. Zo’n Monet interconnect is een investering waarvan je decennia lang plezier hebt. En natuurlijk dan in de wetenschap, dat je een van de allerbeste audiokabels in de wereld in huis hebt, een waarschijnlijk niet te overtreffen hifi-component.

De Monet behoort, zoals gezegd, tot het basislevel in de Art Series. Je vraagt je dan in hemelsnaam af hoe je dan de Van Gogh en Da Vinci moet plaatsen, nog één of twee levels hoger, als het met de Monet al zo goed leven is? Wel, het antwoord ligt bij de heren Monet, Van Gogh en Da Vinci zelf. Elke schilder heeft in zijn oeuvre wel stukken, die zelfs hun eigen top verregaand overstijgen en bij een select publiek zeer gewild zijn.  En zo is het ook bij CrystalConnect – by Crystal Cable.

Jan Willem Voogd

Prijs: CRYSTALCONNECT – BY CRYSTAL CABLE MONET € 7.865,- RCA INTERCONNECT per 1 meter set

Distributeur: D&D Audio, e-mail: info@dendaudio.nl, www.dendaudio.nl, www.crystalcable.com

Reacties (0)