Final Fantasy VII Remake
Heel veel liefhebbers van het rpg-genre zijn het er over eens dat Final Fantasy VII één van de beste role playing games ooit gemaakt is. Of je de PlayStation 1-game nou wel of niet gespeeld hebt, de kans is groot dat je ervan gehoord hebt. Dat uitgever Square Enix jaren geleden officieel de remake aankondigde was één van de mooiste verrassingen die gamers wereldwijd zich konden wensen. Hún favoriete game, maar dan in glorieus 4k en high dynamic range. De grote vraag is nu: is dit het spel geworden zoals we hem voor ogen hadden?
Om Final Fantasy VII in de moderne tijd te laten werken, moesten er een hoop dingen veranderen. Zo is het vechtsysteem op de schop gegaan: je vecht niet in traditionele turn-based battles, maar neemt actief deel aan de actie. Dat wil zeggen: je bedient het personage direct. Er zit nog wel iets van het oude systeem in. Om speciale aanvallen of magie te kunnen gebruiken, dien je (tot twee) gevulde balkjes te hebben. Die vul je door aan te vallen. Dit systeem is niet nieuw, maar blijft wel inventief, intuïtief en een zeer gewaardeerd onderdeel.
Naast de graphics is ook het verhaal flink veranderd. De originele game, die op drie cd’s geleverd werd, had een verhaal waar je uren mee zoet was. Final Fantasy VII Remake duurt ongeveer 40 uur en belichaamt in feite de eerste paar uur van de originele videogame. Soms voelt daardoor het verhaal wat uitgesmeerd aan. Ook zijn er veel gameplayonderdelen toegevoegd die an sich grappig zijn, maar over het algemeen de vaart flink uit het verhaal halen. Ook hebben sommige personages, zoals Jesse, een veel grotere rol toegewezen gekregen.
Het is niet zo dat we hier op de redactie van die puristen zijn die claimen dat Final Fantasy VII perfect is. Het is en blijft wel een fantastische game waar weinig aan veranderd hoefde te worden. We zijn blij met de veranderingen in het gevechtssysteem en qua graphics, maar de aanvullingen op het verhaal en de extra gameplay voegen in onze ogen niet altijd wat toe. Als Square Enix iets meer bij de kern gebleven was, hadden we misschien veel meer van het originele narratief kunnen zien. Nu blijven we na het uitspelen achter met een zwart gat.
Moving Out
Moving Out is een lollige, physics-based puzzelgame bomvol actie. Je kruipt in de huid van een groep verhuizers (of je werkt in je eentje, dat kan natuurlijk ook) en krijgt de taak allerlei spullen uit huis de sjouwen. Nee, dit klinkt niet als iets dat we graag in onze vrije tijd doen, maar toch hebben we ons flink vermaak met het spel. Omdat de omgeving, de personages en de spullen physics-based zijn (en dus op elkaar reageren zoals dat ook in het echt zou gebeuren, grotendeels dan), voelt de gameplay lekker lomp aan.
Je moet meestal een aantal spullen, groot en klein, vanuit huis de vrachtwagen in krijgen. Hoe je doet, mag je zelf weten. Je kunt slepen, sjouwen, trekken, duwen en gooien. En speel je met je vrienden, vergeet dan niet te overleggen. Je kunt alles via de voordeur doen of je smijt de bank dwars door de pui de straat op zodat je medespelers hem in de vrachtwagen kunnen gooien. Plezier is hier het sleutelwoord: hoe lomper, hoe beter. Wil je echter de hoogste scores halen, dan is een goede samenwerking enorm belangrijk.
Het doel is om alles zo snel als mogelijk te verhuizen. Het is dus zaak dat je zo efficiënt als mogelijk te werk gaat. In je eentje doe je dat het best, maar dan ben je misschien wat langer bezig. Ben je met je vrienden, dan gaat het al veel sneller — maar dan is een goede coördinatie weer van belang. Het is net als verhuizen in het echt, maar in dit geval wordt niemand moe, kun je ondertussen bier drinken (daar wordt het spel nog leuker door) en hoeft niemand te betalen voor de tv en het raam die net kapotgegaan zijn, Erik.
Trials of Mana
In het tweede kwartaal van 2020 zijn er een hoop rpg’s verschenen. Trials of Mana is er eentje van. En dit is een bijzondere release. Trials of Mana werd oorspronkelijk in 1995 als Seiken Densetsu 3 uitgebracht in Japan. Dit derde deel in de klassieke Mana-serie werd eerder dit jaar voor het eerst in het Westen uitgebracht als onderdeel van Collection of Mana voor de Nintendo Switch en is er de volledige, high-definition remake. Het spel heeft nu realtime gevechten, prachtige 3d-graphics en bijgewerkte gameplay.
De game vertelt het verhaal van zes helden die strijden tegen de kwaadaardige krachten die een wereld bedreigen waarin de Mana-kracht is verzwakt. Je geeft je eigen avontuur vorm door een team van drie unieke personages samen te stellen, waarmee je samen op avontuur gaat. Ook deze videogame komt uit de stallen van Square Enix, die de laatste tijd dus lekker inzet op nostalgie. Dat betekent niet dat het spel net zo drastisch anders is als Final Fantasy VII. Nee, in plaats daarvan blijft Trials of Mana behoorlijk trouw aan het origineel.
Voor sommige spelers betekent dit waarschijnlijk dat de game op sommige vlakken wat saai is. Maar dat is echt persoonlijke smaak. Het is duidelijk dat Square Enix ook hier een hoop liefde en aandacht aan gegeven heeft. Het vechtsysteem is even wennen, maar uiteindelijk bevredigend. Er zijn wel wat problemen. Zo werkt de camera niet altijd lekker mee em komen we soms saaie dialogen tegen, maar voor de rest is dit een rpg die je niet wil missen. Leunen op nostalgie lukt niet echt, omdat het spel hier niet in 1995 uitgebracht werd, helaas.
MotoGP 20
De MotoGP-gameserie is alweer een aantal jaar uitgebracht als een vaste serie, net zoals sommige andere sportgames. Developer Milestone is tevens uitgegroeid tot dé expert van het racen op motoren in games en MotoGP 20, de laatste in dat rijtje, bevestigt dat alleen maar. De motoren laten zich in deze nieuwste iteratie beter besturen dan voorgaande jaren. De manier waarmee je nu de bochten kunt aanvallen voelt beter aan dan ooit te voren. Dit betekent wel dat de leercurve voor beginnende bestuurders iets hoger is, maar dat is niet erg.
De beginnende bestuurder kan gelukkig ook nog zelf aangeven hoeveel assistentie de game geeft. Tijdens de carrièremodus kun je de motoren ook upgraden door nieuwe onderdelen te onderzoeken tijdens de vrije trainingen. Je kunt dan verschillende tests doen en zo je research departement met nieuwe managers en monteurs uitbreiden. Elke werknemer heeft een andere kwaliteit, dus kies ze zorgvuldig. Het is een leuk systeem en het lijkt hierdoor beter alsof je een echt team bent. En je moet wat meer nadenken tijdens het spelen.
De graphics zijn op de baan ook een stuk beter geworden, maar naast de baan jammer genoeg niet. De motoren en racers in pakken zien er een stuk beter uit. Elk detail aan de motoren is goed te zien en de racers bewegen goed op de motoren. Maar de omgeving naast de baan heeft nog niet van een grafische upgrade mogen genieten. Maar dat mag de pret niet drukken, want je bent toch veel meer op de baan dan ernaast. Bovendien ga je met een rotgang langs de omgeving natuurlijk, waardoor het ook ietwat minder belangrijk is.
Dan is er ook nog een historische modus, waarmee je de controle kunt krijgen over talloze beroemde rijders in een reeks uitdagingen die elke dag worden vernieuwd. Als je deze speciale races wint, verdien je een in-game valuta, die vervolgens kan worden gebruikt om meer rijders en teams te ontgrendelen. Fans van de sport zullen zeker van genieten om alles te verzamelen. Op een paar grafische puntjes na is MotoGP 20 wederom een toptitel om mee te racen. De motoren sturen beter dan ooit en er is nu meer dan genoeg te doen.
Xenoblade Chronicles: Definitive Edition
Shulk kent menig gamer misschien alleen als personage uit de Super Smash Bros.-serie van Nintendo. Maar het personage komt dus uit de Xenoblade Chronicles-game die oorspronkelijk op de Wii gelanceerd werd. Mocht je dat destijds allemaal gemist hebben, dan krijg je nu een tweede kans om de geweldige, Japanse role playing game op je Nintendo Switch te spelen. In het spel krijg je de taak het op te nemen tegen een niet-te-stoppen mechanisch monster. Dat doe je uiteraard met het zwaard waarmee je de toekomst kunt zien.
Xenoblade Chronicles is een fantastische rpg die ook wat vraag van spelers. Je hebt enig strategisch inzicht nodig én moet goed tegen allerlei menu’s kunnen in beeld. Daarnaast moet je ook de tijd hebben om de gigantische wereld te verkennen en het verhaal te voltooien. Liefhebbers van het genre zijn ongetwijfeld aan het watertanden vanwege deze heruitgave en dat is wat ons betreft volledig terecht. Ontwikkelaar Monolith had namelijk één taak en die was: verpest dit nou niet. En we kunnen stellen dat het spel echt niet verpest is.
In Xenoblade Chronicles neem je het niet alleen op tegen het mechanische kwaad dat Mechon genoemd wordt. Je kunt het er ook op wagen tegen het wilde leven. De wezens in de grote wereld variëren van mak tot dodelijk. Mocht je niet willen vechten tegen die monsters, omdat ze simpelweg te sterk zijn, dan moet je er dus voor zorgen dat je geen opvallende stappen zet. Verder kun je lekker helemaal losgaan met de leden van je party als het om uitrusting, wapens en andere verbeteringen gaat. Het is een Japanse rpg zoals die ooit bedoeld was.
Mocht je nog twijfelen of je dit spel moet oppakken of niet, dan kunnen we je aanraden dat gewoon te doen. Ook voor de spelers die het origineel destijds al op de Wii gespeeld hebben. Er zijn niet alleen kleine verbeteringen die het spel aangenamer maken, ook zijn de graphics er flink op vooruitgegaan. Daarnaast is er zelfs extra content die je niet eerder aantrof, waardoor er voor nieuwe en oude spelers meer dan genoeg om van te genieten is. Bovendien is het indrukwekkende dat de basis van de game nog steeds als een huis staat.
Shantae and the Seven Sirens
Shantae is een gameserie die we al eerder behandeld hebben op Homecinema Magazine. Het is een zogenaamd Metroidvania-spel. In dit soort games (de naam is afgeleid van spelseries Metroid en Castlevania) verken je levels waarin je steeds heen en weer loopt, waarin nieuwe gebieden zich openen na het vinden van nieuwe eigenschappen. De Shantae-serie mag er dan misschien kleurrijk uitzien, de franchise staat bekend om zijn uitdaging. Maar ook vooral om het plezier dat je hebt tijdens het spelen — net zo belangrijk.
Ook Shantae and the Seven Sirens heeft een grote, non-lineaire, verbonden wereld waarin de half-geest haar nieuwe kunstjes kan vertonen. Ze heeft nieuwe dansmoves en kan nu meteen transformeren, dankij Fusion Magic. Je bezoekt verschillende dorpen, kruipt door veel doolhoven en neemt het op tegen bazen die niet voor de poes zijn. Er is dit keer ook een systeem aanwezig voor het verzamelen van kaarten. Met die kaarten geef je Shantae verschillende krachten, waardoor je haar speelstijl dus kunt aanpassen.
Houd er wel rekening mee dat het avontuur niet erg lang is. Maar daar tegenover staat wel een heel tof avontuur met enige replayability. Je kunt namelijk andere krachten gebruiken om jezelf uit te dagen. Shantae and the Seven Sirens heeft bijzonder mooie visuals, een aangename soundtrack en schotelt spelers een behoorlijke uitdaging voor. Het spel zit wellicht niet helemaal op het niveau van voorgangers Pirate’s Curse en Half-Genie Hero, maar het is zeker een avontuur die je als fan van de serie niet wil missen.
Meer informatie
Voor meer informatie, tips en adviezen voor de zoektocht naar een nieuwe tv kun je terecht in de homecinema informatiegids of je kunt direct verder lezen via onderstaande links.
De beste tv’s van 2017 voor het spelen van games: hier moet je op letten
Input lag op televisies: Wat is het en waarom is het belangrijk?
Wat heb je nodig voor Dolby Vision HDR? Een compatibele tv en speler
Gamen op en games streamen naar je tv: dit zijn de mogelijkheden
Lees ook onze recensies van gameconsoles
Sony PlayStation 4 Pro
Nvidia Shield met Android TV
Nintendo Switch
Microsoft Xbox One X
Reacties (0)