Wat viel tegen?
Is er dan helemaal niets dat tegenviel? O, jawel. Niets is perfect, zo ook ons smarthomesysteem niet. Maar, toch valt het alleszins mee, zeker als we kijken naar de zorgen voordat we aan het project begonnen. Eén van die zorgen had te maken met de afhankelijkheid van apps, integraties en ontwikkelaars. Dat is een zorg die nog altijd staat, al zijn we wel iets geruster in de gevolgen ervan.
Als gebruiker van een smarthomehub zoals de Homey Pro ben je afhankelijk van integraties en apps die ontwikkeld worden voor die hub. Zo moet je een Sonos-app downloaden op de Homey Pro om Sonos-apparaten te kunnen toevoegen. Hetzelfde geldt voor alle andere producten, zoals Philips Hue, Fibaro, Heatit, Eufy, Ring, etc. Die apps worden in een paar gevallen ontwikkeld door Athom (het bedrijf achter Homey), maar in de meeste gevallen voor ontwikkelaars uit de community of fabrikanten zelf. Mocht een ontwikkelaar besluiten geen tijd of zin meer te hebben in de ontwikkeling van de app dan kan het gebeuren dat er geen nieuwe producten meer toegevoegd worden aan de app of – in het ergste geval – dat de app op een gegeven moment zo oud is dat het niet meer werkt. Een fabrikant kan ook besluiten dat de kosten van het onderhoud van die app niet meer te verantwoorden zijn. Dit zijn zaken waar je als eindgebruiker weinig aan kunt doen, maar hoe groter het aantal mensen dat van een app gebruikmaakt, hoe groter de kans dat er wel een nieuwe ontwikkelaar opstaat die de app overneemt. Het is dus verstandig producten te kiezen die wat bekender en populairder zijn, en het forum in de gaten te houden.
Ik merk dat ik hier toch wel met enige regelmaat mee bezig ben. Toch zo nu en dan even kijken of er nog actief aan bepaalde apps gewerkt wordt en of er ontwikkelingen zijn die van belang zijn voor mijn installatie, zowel positief als negatief. Die afhankelijkheid voelt aan de ene kant niet fijn, maar aan de andere kant is juist dit een belangrijk pluspunt van een smarthomehub als de Homey Pro. Het is een basis waarop andere partijen kunnen bouwen, waardoor hele fraaie apps en integraties ontstaan die anders misschien nooit gemaakt waren. Het werkt dus twee kanten op en gelukkig zijn wij nog geen problemen met verdwenen functies of producten tegengekomen. Dat kan overigens binnenkort wel gebeuren, want we ontvangen binnenkort de nieuwe Homey Pro (Early 2023) en met die lancering eist Athom dat alle apps op de nieuwe SDK3 gaan draaien. Oudere apps draaien vaak nog op SDK2 en werken voor nu prima, terwijl de ontwikkelaars inmiddels niet meer naar de app omkijken. Zodra SDK3 een vereiste is worden oudere apps verwijderd en dat kan voor problemen zorgen. Zo zijn onze rookmelders verbonden aan de FireAngel-app die al tijden niet vernieuwd is. Willen we deze rookmelders binnen Homey blijven gebruiken dan zal de app geüpdatet moeten worden..
Iets wat niet per se tegenviel maar waar wel heel veel werk in is gaan zitten is het dashboard dat we in Home Assistant gemaakt hebben. Om het te maken zijn we al meer dan 100 uur bezig geweest, maar er komt ook onderhoud bij kijken. Home Assistant rolt regelmatig updates uit die weer iets veranderen. En ook bij Home Assistant geldt dat je afhankelijk bent van integraties/apps die kunnen veranderen. Je kunt alles nadat je het gemaakt hebt loslaten en niet meer aanraken, maar ik ben voorstander van het zo nu en dan updaten van de systemen en apps. Niet alleen voor de veiligheid maar ook zodat je het systeem niet verleert en niet later in één keer heel veel moet aanpassen en je overal weer opnieuw in moet lezen.
Reacties (5)