De Roomba brengt je huis in kaart, en kan die data mogelijk verkopen

25 juli 2017 2 Minuten 1 Reacties
Roomba-890

De maker van de Roomba, iRobot, wil de data die de handige stofzuiger van je huis heeft verzameld gaan verkopen. De slimme stofzuiger weet precies hoe de indeling van je huis eruitziet, en die informatie kan mogelijk toekomstige smarthomeproducten verbeteren.

Roomba brengt je huis in kaart

In de afgelopen jaren heeft de slimme stofzuiger Roomba niet alleen je huis netjes gemaakt, het apparaat heeft ook je huis in kaart gebracht. Nu wil Colin Angle, de baas van Roomba-fabrikant iRobot, die informatie verkopen aan derden om toekomstige smarthomeproducten beter te maken. Het eerste model werd in 2015 gelanceerd en gebruikt verschillende sensoren om je huis in kaart te brengen. Dat is nodig, omdat de stofzuiger dan weet waar die moet zijn en ook vooral waar die niet moet zijn (omdat ‘ie ergens niet tussendoor kan, bijvoorbeeld).

In een interview met persbureau Reuters heeft Angle laten weten meer met die data te willen doen. Volgens de beste man is er een compleet ecosysteem aan dingen en diensten die een smart home kan leveren wanneer er een rijke kaart bestaat van het huis. Angle zegt dat data niet zonder toestemming zou worden verkocht, maar hij is wel van mening dat het gros van de gebruikers zal instemmen met de voorwaarden. In de komende jaren wil iRobot deals sluiten met bedrijven als Google, Apple en Amazon, die allemaal iets in het huis van de toekomst doen.

Amazon heeft natuurlijk Alexa en de Echo-apparaten, terwijl Google de slimme speaker Google Home heeft met de Assistant aan boord (die later ook naar andere devices komt) en Apple de HomePod onlangs presenteerde, uiteraard met Siri aan boord. Eigenaars van een Roomba hebben de mogelijkheid niet mee te doen met dit soort praktijken, waardoor hun data dus niet gedeeld zou worden. Maar in de voorwaarden en het privacybeleid van iRobot staat beschreven dat het bedrijf het recht heeft je data te verkopen. Of je dat nou wil of niet.

Dit is de tekst uit die voorwaarden:

[We may share your personal information with] other parties in connection with any company transaction, such as a merger, sale of all or a portion of company assets or shares, reorganization, financing, change of control or acquisition of all or a portion of our business by another company or third party or in the event of bankruptcy or related or similar proceeding.

De vraag is nu of het delen van deze informatie inderdaad toekomstige smarthomeproducten kan verbeteren of dit simpelweg een nieuwe manier is om mensen dingen te laten kopen middels gepersonaliseerde advertenties.

Reacties (1)