Review: Talo – slimme voerautomaat voor hond of kat

04 oktober 2020 + 10 minuten 1 Reacties
Review Talo feature
FWD award

In deze review kijken we naar de Talo slimme voerautomaat waarmee je jouw kat of hond zonder zorgen elke dag de exacte portie voer kunt geven. De Talo werkt middels de Smart Life-app van Tuya.

Huisdieren als honden en katten krijgen vaak op specifieke tijden een specifieke hoeveelheid voer, dus zou het niet handig zijn als er een apparaat is dat dit automatisch voor je doet? De Talo slimme voerautomaat moet hiervoor de oplossing zijn. Dit apparaat neemt het voeren van je kat of hond geheel uit handen.

Talo slimme voerautomaat

De Talo is een slimme voerautomaat die precies dat doet wat je ervan zou verwachten. Je huisdier krijgt op vooraf ingestelde tijden een specifieke hoeveelheid voer, zonder dat je hier zelf omkijken naar hebt. De ideale oplossing voor wanneer je met vakantie gaat of simpelweg het leven weer iets eenvoudiger wilt maken. Je hoeft er immers niet meer te denken: alles gebeurt automatisch.

De Talo is een voerautomaat met een capaciteit van 3,7 liter en in de bak kun je alleen vast voer in brokvorm (maximaal 1,5cm in diameter) gebruiken. Ook is de Talo met name geschikt voor kleine tot middelgrote huisdieren die geen hele grote hoeveelheden voer moeten hebben. Het apparaat beschikt over infraroodsensoren die zien of er voer uitgegeven is en of er nog voldoende voer in de bak zit. De bediening vindt plaats middels de bekende Tuya Smart Life-app. De Talo kan gekocht worden voor ongeveer 115 euro.

Design en installatie

Qua design is de Talo slimme voerautomaat een modern ogend apparaat zonder veel toeters en bellen. Het apparaat bestaat uit een grote, witte container, met daaronder een grijze voerbak. Via het deksel van de container kan de voorraad voer aangevuld worden en twee leds aan de voorzijde tonen de status van de WiFi-verbinding en het niveau van de voervoorraad.

Boven het Talo-logo zien we ook nog een witte knop terug, waarmee handmatig een maaltijd afgegeven kan worden en het apparaat gereset kan worden. Een handige feature is de usb-kabel die verstopt zit achter een klep aan de achterzijde. Hier kun je namelijk een powerbank in plaatsen waarmee het apparaat van stroom voorzien wordt. Handig wanneer je geen stopcontact in de buurt hebt.

Voordat we de Talo kunnen installeren moet het apparaat gemonteerd worden. Gelukkig is dat een fluitje van een cent. De Talo komt in een aantal onderdelen uit de doos, maar die onderdelen zijn binnen één minuut in elkaar gezet. Eenmaal compleet is het een kwestie van de Smart Life-app downloaden en de voerbak vullen met een grote hoeveelheid voer.

De installatie vindt plaats middels de Smart Life-app, de app die we al menigmaal voorbij hebben zien komen tijdens het testen van verschillende producten die werken op het Tuya-platform. Ook de Talo voerautomaat werkt op dit platform en mocht je al een Tuya-account hebben is het een kwestie van de voerautomaat aan je de app toevoegen. Dit doe je door in de app op het blauwe plusje te tikken en vervolgens in de categorie ‘klein huishoudelijk’ naar de Pet Feeder te zoeken. Tik op het apparaat en vul de gegevens van je WiFi-netwerk in. Zorg dat de Talo aanstaat en het WiFi-ledje snel knippert. Mocht dat niet het geval zijn dan houdt je de grote witte knop ingedrukt om het apparaat te resetten. Vervolgens maakt de app verbinding met je de Talo en kun je direct aan de slag.

In de Smart Life-app kun je de voerbak een eigen naam meegeven waarna het apparaat direct in het homescherm van de app verschijnt. Je kunt de Talo ook nog in een specifieke ruimte plaatsen, bijvoorbeeld de tuin. De voerbak heeft zijn eigen sectie binnen de app, waar je alle instellingen kunt aanpassen of direct een portie voer kunt geven. Hier gaan we verderop dieper op in.

Zonlicht kan ervoor zorgen dat de infraroodsensoren niet goed werken waardoor een succesvol voermoment weergegeven kan worden als een mislukt voermoment.

Plaatsing

De plaatsing van de Talo slimme voerautomaat is een belangrijk aspect, want als het apparaat niet juist geplaatst is kan het voorkomen dat er foutmeldingen verschijnen en/of er geen voer afgegeven wordt. Het apparaat moet op een stabiele ondergrond staan, moet recht staan en mag niet in direct zonlicht staan. Sterker nog: na wat testen zouden wij adviseren de Talo altijd in de schaduw te plaatsen. Zonlicht kan ervoor zorgen dat de infraroodsensoren niet goed werken waardoor een succesvol voermoment weergegeven kan worden als een mislukt voermoment. Plaats de voerbak dus op een plek waar de zon niet komt. Daarbij is het natuurlijk handig een plek te kiezen waar je een stopcontact hebt. Als dat niet mogelijk is kun je een powerbank achterin het apparaat plaatsen.

Smart Life-app

De volledige bediening loopt via de Smart life-app, en dan via de speciale sectie voor de Talo voerautomaat. Het homescherm van deze sectie bestaat uit vier onderdelen. Via het tandwiel-icoontje kun je het manuele (handmatige) voeren inschakelen. Dit is het voeren middels de witte knop op het apparaat zelf. Ook kun je kiezen hoeveel porties een handmatig voermoment moet bevatten. Goed om te weten: één portie is ongeveer 10 gram. Dit kan echter per soort voer verschillen, dus test dit even door één portie te laten afgeven en dit af te wegen. Op deze manier zorg je ervoor dat je huisdier de juiste hoeveelheid voer krijgt. Je kunt maximaal 12 porties (120 gram) voer per beurt afgeven.

Het tweede icoon (het grootste icoon) is Express Feed, waarmee je direct vanuit de app een aantal porties kunt serveren. Rechts hiervan vindt je het lijst-icoon waarmee je de geschiedenis van voermomenten en het aantal porties kunt bekijken. Helemaal onderin het scherm kun je middels het plus-icoontje schema’s aanmaken. Zo kun je aangeven op welk tijdstip er gevoerd mag worden, hoeveel porties er geserveerd moeten worden en op welke dagen dit schema uitgevoerd mag worden. Zo hebben wij voor onze kat een schema gemaakt voor de ochtend en de avond. De schema’s verschijnen automatisch in het homescherm van de voerautomaat.

Tot slot is er de mogelijkheid wat algemene instellingen aan te passen en het apparaat te delen met anderen. Dit doe je met het potlood-icoontje bovenin. Hier kun je onder meer de naam aanpassen meldingen bij offline inschakelen en de voederbak delen met andere gezinsleden (die de voederbak dan in hun eigen Smart Life-app zien). Het instellen van notificaties van voermomenten loopt echter via de algemene instellingen van de Smart Life-app. Hier kom je via ‘Profiel’ en ‘Berichten’.

smarthome header nieuw
Lees ook

Smarthome basics: tips en adviezen voor beginners

Automatiseren

Aangezien de Talo slimme voerautomaat werkt in de Smart Life-omgeving zou je wellicht denken dat je aan de slag kunt met mooie scenario’s, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het apparaat is hier vooralsnog niet op ingericht en bovendien kun je 95 procent van wat je met de Talo wilt doen simpelweg via de daarvoor bestemde sectie doen. Je kunt via de Smart Life-app scenario’s aanmaken, maar het is erg onduidelijk hoe de Talo hierin verwerkt kan worden. Er staan tal van opties in het Chinees beschreven en door onduidelijk gebruik van random letters en cijfers is er eigenlijk geen touw aan vast te knopen hoe de Talo nu precies zal reageren in een specifieke situatie.

We hebben dit ook even aan Talo zelf voorgelegd en het bedrijf geeft aan dat het merendeel van de gebruikers deze opties niet nodig heeft maar dat er wel gekeken gaat worden naar een duidelijkere en betere toepassing van de Talo in deze scenario’s. Wij kunnen bijvoorbeeld wel een scenario verzinnen waarbij de Talo alleen zijn werk doet als wij op vakantie zijn. Dit is echter dan alleen via schema’s in de sectie van de voerbak zelf in te stellen en niet te automatiseren middels aanwezigheid of een trigger van andere apparaten of platformen. Nu is dit geen groot probleem omdat je nagenoeg alles via de sectie van de voerbak zelf kunt instellen, maar in een wereld waar apparaten steeds meer met elkaar communiceren wordt dit ook steeds interessanter en belangrijker. Het ontsluit immers extra mogelijkheden.

Update: Op de dag van publicatie heeft Talo een update doorgevoerd waarmee het een stuk eenvoudiger wordt de voerautomaat mee te nemen in scenario’s. Ook zijn de verwarrende opties en Chinese tekens verdwenen. Je kunt nu eenvoudig een trigger kiezen binnen de Smart Life-omgeving, bijvoorbeeld je binnen Smart Life gekoppelde lampen. Ook kun je triggers kiezen op basis van weer, tijd en locatie. Vervolgens kun je de voerautomaat als actie inzetten. Hiervoor is Express Feed beschikbaar en kun je zelf het aantal porties instellen. Je kunt dan een scenario als dit aanmaken: “wanneer de zon opkomt, geef dan 3 porties”. De (actie van de) voetautomaat is zelf nog niet als trigger te gebruiken. Kortom, hoewel nog relatief eenvoudig is het nu wel mogelijk om binnen de Smart Life-omgeving te automatiseren.

Een integratie die er ook nog niet is, is de mogelijkheid om de Talo aan Siri of de Google Assistent te koppelen. Smart Life is wel te koppelen met de Google Assistent maar helaas wordt de voerbak nog niet herkend. Volgens Talo is integratie met Amazon Alexa wel aanwezig, maar helaas hebben we dat niet kunnen testen.

Zorgeloos op vakantie

Begin september was het zover: de ultieme test van de Talo slimme voerautomaat. We gingen een weekje weg en de kat bleef thuis. Normaal gesproken komt schoonmoeder elke dag langs om de kat de voeren dus het zou een uitkomst zijn als dat niet meer nodig is. Voordat we met vakantie gingen hebben we de Talo een week thuis kunnen testen en dat was niet onbelangrijk. In eerste instantie stond het apparaat immers soms in (een klein beetje) zonlicht waardoor we de melding kregen dat er een voerbeurt gemist was. Dit terwijl we erbij stonden en zagen dat het wel gelukt was. Kortom, het is dus erg belangrijk dat het apparaat niet in zonlicht staat, zowel in de ochtend als de avond. Eenmaal de juiste plek gevonden waren de meldingen met ‘missed’ ook voorbij. Op het moment dat we vertrokken hebben we de voerbak volledig gevuld en twee schema’s ingesteld: 4 porties in de ochtend en 3 porties in de avond.

Hoewel we door de ‘missed’ meldingen wat ongerust waren of het wel goed zou gaan heeft de Talo zich perfect gedragen tijdens onze vakantie. Elke dag heeft het apparaat op het juiste moment de juiste hoeveelheid voer afgegeven en kregen we ook netjes een melding binnen op de smartphone dat het gelukt was. Overigens zijn dit om onverklaarbare reden wel twee meldingen, maar daar kunnen we mee leven. En, zoals je wellicht al gemerkt hebt, alles is in het engels.

Waar we voor onze vakantie nog geen 100 procent vertrouwen hadden in de Talo is dat na de vakantie meer dan 100 procent.

Schoonmoeders is nog tweemaal langs geweest om alles te controleren maar gelukkig verliep alles vlekkeloos. Geen storingen van vastlopend voer, geen gemiste voermomenten en geen zonlicht die de infraroodsensoren van slag liet gaan. Waar we voor onze vakantie nog geen 100 procent vertrouwen hadden in de Talo is dat na de vakantie meer dan 100 procent. En ook nu, twee weken later, doet de Talo nog steeds zijn werk en nog steeds zonder enige fout. Zodra het voer bijna op is – wat gezien wordt door de infraroodsensor – krijg je netjes een melding op je smartphone en wordt het ledje op het apparaat zelf rood. Eenmaal aangevuld dimt het ledje weer.

Tot slot is het ook belangrijk om te vermelden dat het schoonmaken van de Talo zeer eenvoudig is. Je kunt de bak snel uit elkaar halen en middels wat water en een doekje binnen een paar minuten schoonmaken.

Review Talo feature

Conclusie

De Talo slimme voerautomaat doet datgene wat hij belooft nagenoeg perfect. Er is op het algemene gebruik en de betrouwbaarheid maar weinig aan te merken, mits je het apparaat goed plaatst en zorgt dat er geen zonlicht op valt. Dan wordt er geen voermoment gemist en krijg je betrouwbare meldingen. En belangrijker: je kat of hond zal tevreden zijn. Hoewel de Smart Life-app in het engels is, is de voederbak eenvoudig te bedienen en in te stellen via de app. Ook qua design is het goed gesteld met de Talo, en een handige extra feature is de mogelijkheid een powerbank aan te sluiten. Ruimte voor verbetering is er zeker, met name op het gebied van smarthome-integraties. De mogelijkheden scenario’s aan te maken binnen Smart Life moeten een stuk duidelijker voordat ze bruikbaar zijn en graag zien we ook integratie van de Google Assistent terug. Grote minpunten zijn het niet, want zoals gezegd doet de Talo datgene hij belooft perfect. Wat ons betreft is de Talo slimme voerautomaat dan ook zeker een aanrader voor iedereen met een hond of kat die het huishouden weer iets slimmer wil maken.

8.5
Talo-Smart-Pet-Feeder-Main
FWD award

Beoordeling
Talo slimme voerautomaat

Pluspunten
  • Eenvoudige montage en installatie
  • Zeer betrouwbaar
  • Duidelijke eigen sectie in Smart Life-app
  • Niet duur
Minpunten
  • Smart life-app in het engels
  • Plaatsing vergt aandacht
  • Smarthome-integratie nog mager

Beoordeling Talo slimme voerautomaat

De Talo slimme voerautomaat doet datgene wat hij belooft nagenoeg perfect. Er is op het algemene gebruik en de betrouwbaarheid maar weinig aan te merken, mits je het apparaat goed plaatst en zorgt dat er geen zonlicht op valt. Dan wordt er geen voermoment gemist en krijg je betrouwbare meldingen. En belangrijker: je kat of hond zal tevreden zijn. Hoewel de Smart Life-app in het engels is, is de voederbak eenvoudig te bedienen en in te stellen via de app. Ook qua design is het goed gesteld met de Talo, en een handige extra feature is de mogelijkheid een powerbank aan te sluiten. Wat ons betreft is de Talo slimme voerautomaat dan ook zeker een aanrader voor iedereen met een hond of kat die het huishouden weer iets slimmer wil maken.

Reacties (1)