Review: Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip – meer kleuren en meer controle

14 november 2021 5 Minuten 2 Reacties
Review Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip 6

Philips Hue heeft al een zeer uitgebreid assortiment met lampen die miljoenen kleuren kunnen weergeven, maar zou het niet mooi zijn als lampen ook verschillende kleuren tegelijkertijd kunnen weergeven? Met name voor de led-strips is dit een veelgehoorde wens. Daarom heeft Philips Hue eerder dit jaar de Ambiance Gradient Lightstrip uitgebracht.

Wat is de Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip?

De Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip is op het eerste gezicht een ledstrip zoals elke andere ledstrip van het bedrijf, maar in tegenstelling tot eerder uitgebrachte versies kan dit model meerdere kleuren tegelijkertijd weergeven. Er zitten drie zones in de strip, waarbij elke zone via de Hue-app een eigen kleur meegegeven kan worden. Natuurlijk is de ledstrip ook geschikt voor de nieuwe functie genaamd Dynamic Scenes. Hiermee kunnen kleuren in elkaar overlopen en kan de strip in een levendige scene van kleur veranderen. De Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip heeft een adviesprijs van 149 euro voor de 2 meter-variant maar kan op het moment van schrijven voor zo’n 135 euro gekocht worden. Je kunt de ledstrip uitbreiden (verlengen) met extenstions van een meter die voor 59 euro gekocht kunnen worden.

Design en specs

In de doos vinden we de 2 meter lange Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip, zoals altijd netjes verpakt en voorzien van alle benodigde onderdelen. Ook deze ledstrip komt met een Zigbee controller en is dus met alle andere Hue-producten te gebruiken. De ledstrip is van hoge kwaliteit, met een stevige, flexibele behuizing en een frosted cover. Aan het einde van de strip is een kapje geplaatst, waarachter zich vier pinnen bevinden om de strip te verlengen. Natuurlijk is ook deze ledstrip in te korten, met secties waar geknipt kan worden om de 25 centimeter.

Voor een prijs die fors hoger ligt dan de prijs van de Lightstrip Plus mag je wat meer verwachten en dat zien we onder meer terug in het aantal leds. Waar bij de Lightstrip Plus een ledje om de zes centimeter geplaatst is, is dat bij de Ambiance Gradient Lightstrip om de twee centimeter. De nieuwe ledstrip heeft dus een een egalere weergave waarbij individuele leds minder goed zichtbaar zijn. Ook komt dit de helderheid ten goede, met maximaal 1.800 lumen.

Installatie en app

De Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip kan vanzelfsprekend met de Hue Bridge en dus de Hue App-verbonden worden. De installatie is net als andere Hue-lampen een fluitje van een cent. Je zet simpelweg de lamp aan en zoekt via de app naar nieuwe lampen. De ledstrip verschijnt vervolgens in de app, waarna je de naam kunt wijzigen, de ledstrip in een zone of kamer kunt plaatsen en wat basisinstellingen kunt aanpassen.

Het belangrijkste verschil met andere lampen zit hem in de colorpicker (het kleurenwiel). Hier heb je namelijk drie pickers tot je beschikking, elk voor een zone van de ledstrip. Handmatig kun je de ledstrip dus drie kleuren meegeven, die in elkaar overlopen waardoor dus eigenlijk meer kleuren getoond worden. Het aantal van drie zones zou in de toekomst mogelijk uitgebreid worden naar vijf. Houd er overigens rekening mee dat het aantal zones op drie blijft staan als de ledstrip verlengd wordt. Tot slot kan de ledstrip ook in vooraf ingestelde scenes gebruikt worden waarbij meerdere kleuren getoond worden, en is de ledstrip te gebruiken in dynamische scenes waarbij de kleuren continue veranderen. Dat veranderen van kleuren, het doorlopen van kleuren, gaat wat langzaam en vooralsnog is er geen optie om de tijdsinstelling aan te passen.

Hoewel Philips een speciale Play Gradient Lightstrip heeft voor rondom je televisie kan ook deze ledstrip gebruikt worden in combinatie met de Hue Sync Box of de Hue Sync-app. Door een Entertainmentruimte aan te maken en de ledstrip hierin te plaatsen kan de ledstrip de kleuren van het beeld dynamisch volgen. Plaats je de ledstrip bijvoorbeeld onder het scherm, dan toont de ledstrip de gradient van de onderzijde van het beeld.

Gebruik

Met Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip kun je alle kanten op. Je kunt hem als ‘gewone’ ledstrip gebruiken en de gehele strip één kleur meegeven, maar daarvoor zou je ook de veel goedkopere Lightstrip Plus kunnen aanschaffen. De meerwaarde zit hem vooral in de verschillende zones die los van elkaar bediend kunnen worden. Het maximum van drie zones zien we graag verhoogd worden naar vijf, voor nog wat extra controle, maar je kunt er al heel wat leuke effecten mee maken. Daarnaast geeft het een fraai effect om de ledstrip in dynamische scenes te gebruiken of in combinatie met Hue Sync. Het is dan ook vooral een ledstrip waarmee sfeer toegevoegd kan worden, leuk voor onder de keukenkastjes, op de kinderkamer of bij je tv-meubel. Waar we ook heel erg over te spreken zijn is de strakke en egale weergave, wat komt door het grotere aantal leds en de frosted siliconen cover. Natuurlijk zie je de leds wel als de strip in het zicht ligt, maar je krijgt juist het mooiste effect als de strip bijvoorbeeld achter een kast of onder een meubel plaatst. Overigens kun je de ledstrip ook gebruiken met de Spotify Sync-functie. Dit betekent dat de ledstrip mee kleurt op de muziek, wat bij de Gradient ledstrip een stuk dynamischer is dan bij de normale ledstrip.

Philips Hue heeft met de Ambiance Gradient Lightstrip weer een mooi lid aan de familie toegevoegd. De prijs van 135 euro (op het moment van schrijven) is wat aan de hoge kant, maar wel te verantwoorden als we kijken naar de mogelijkheden en de extra’s die de ledstrip biedt ten opzichte van de Lightstrip Plus. Als je wat sfeer wilt toevoegen aan een ruimte en dit wilt doen met meer kleuren en meer controle over de kleuren dan is de Ambiance Gradient Lightstrip zeker een aanrader.

8.5
Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip 2

Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip

• Goede bouwkwaliteit
  • Hoge helderheid en nauwkeurige kleuren
  • Meer leds per meter
  • Fraaie effecten mogelijk
  • Aardig aan de prijs
  • Maar drie zones te gebruiken

Beoordeling Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip

Philips Hue heeft met de Ambiance Gradient Lightstrip weer een mooi lid aan de familie toegevoegd. De prijs van 135 euro (op het moment van schrijven) is wat aan de hoge kant, maar wel te verantwoorden als we kijken naar de mogelijkheden en de extra's die de ledstrip biedt ten opzichte van de Lightstrip Plus. Als je wat sfeer wilt toevoegen aan een ruimte en dit wilt doen met meer kleuren en meer controle over de kleuren dan is de Ambiance Gradient Lightstrip zeker een aanrader.

Prijsvergelijker Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip