Review: D-Link DSP-W115 Smart Plug en DSP-W245 Power Strip

28 april 2018 9 Minuten 0 Reacties
D-Link-review

Je kunt vandaag de dag alles in huis wel in een slimme variant kopen, maar soms wil je apparatuur die je al hebt ook op afstand in of uit kunnen schakelen, en wellicht het energieverbruik monitoren. Hiervoor heeft D-Link twee producten ontwikkeld; de Smart Plug en de Power Strip.

In deze review kijken we naar dit slimme stopcontact en deze slimme stekkerdoos.

Wat is de D-Link Smart Plug?

De D-Link DSP-W115 Smart Plug is een slimme stekker of slim stopcontact. Je plaatst het contact op een bestaand stopcontact (tussen het contact in de muur en het aangesloten apparaat), maakt verbinding met je WiFi-netwerk en kunt het contact op afstand bedienen. Het is dus mogelijk het aangesloten apparaat op afstand in of uit te schakelen. Helaas beschikt de DSP-W115 Smart Plug niet over een functie om het energieverbruik te monitoren. Het slimme stopcontact heeft een prijs van 39,95 euro meegekregen.

Wat is de D-Link Power Strip?

De D-Link DSP-W245 Power Strip is een slimme stekkerdoos, waarop je maximaal vier apparaten kunt aansluiten. Je koppelt de stekkerdoos aan een stopcontact, verbindt hem met je WiFi-netwerk en sluit apparaten aan op de stekkerdoos. Vervolgens kun je elk contact individueel in- of uitschakelen, plus kun je het energieverbruik per contact monitoren. Tevens biedt de Power Strip bescherming tegen overspanning en oververhitting. De DSP-W245 Power Strip heeft een adviesprijs van 124,95 euro meegekregen.

Design

Als we kijken naar de DSP-W115 Smart Plug dan zien we iets dat we nog bij veel slimme stekkers terugzien; een vrij forse behuizing. Het is blijkbaar nog niet mogelijk (of zeer lastig) om een slimme stekker echt klein te houden en dus nauwelijks te laten opvallen. Nu is dit geen bijzonder groot nadeel wanneer je de stekker op één enkel stopcontact zet of voldoende ruimte om het contact hebt, maar als je meerdere contacten naast of onder elkaar hebt zitten dan is de kans groot dat je een extra contact moet opofferen. Dat gezegd hebbende is er qua design weinig op te merken. De stekker is strak afgewerkt, heeft een modern uiterlijk en komt met een ledstrip rondom de rand waarmee de status getoond wordt.

De DSP-W245 Power Strip is ook wat fors qua formaat maar zal in de meeste situaties op de grond of op een kast liggen waardoor je er geen last van ondervindt. Dit model is net als de enkele plug strak en modern afgewerkt, komt met duidelijke nummering voor elk contact en beschikt ook over een ledje per contact waarmee aangegeven wordt of het betreffende contact aanstaat. Overigens kun je elk contact ook handmatig aan- of uitzetten dankzij een klein knopje bij het contact.

Installatie

De installatie van beide producten is een fluitje van een cent. Het enige wat je nodig hebt is de Mydlink-app en een account – dat je ook via de app kunt aanmaken. Vervolgens is het een kwestie van een nieuw product aan het ecosysteem van Mydlink toevoegen, de stappen volgen en het product koppelen met je WiFi-netwerk. Een kind kan de was doen want binnen twee minuten heb je beide producten in het productoverzicht van de app staan.

Gebruik

Wat het gebruik betreft is het allereerst goed te vermelden dat de Mydlink-app een app voor het complete ecosysteem van D-Link is. Dat betekent dat je hier ook je D-Link camera’s, sensoren en andere producten aan toevoegt om een compleet smarthome te creëren. Het is dus een zeer uitgebreide app, met schema’s, scenes, extra opties, speciale acties, etc. Nu maken we voor deze review alleen gebruik van de Smart Plug en Power Strip, dus veel van deze opties zijn niet interessant (genoeg). Mocht je een camera hebben of sensoren geplaatst hebben dan kun je bij het waarnemen van een beweging wel de Smart Plug activeren waardoor er bijvoorbeeld een lamp aanspringt. Het is maar een voorbeeld, maar de Mydlink-app is dus voorzien van alle features en gemakken voor een smarthome, die met name interessant zijn als je ook de betreffende producten gebruikt.

De Smart Plug en Power Strip kun je echter wel aan bepaalde scenes (One Tap) hangen binnen de app. Kies je bijvoorbeeld voor de ‘Weg’ of ‘Bedtijd’ scene dan kun je bepaalde contacten automatisch laten uitschakelen. Ook kun je een schema aanmaken voor alle contacten. Je kunt er dus voor kiezen contact 1 van de Power Strip op exacte tijden in of uit te schakelen. Dit kan ook met de Smart Plug.

De Power Strip heeft nog wat extra mogelijkheden. Zo kun je deze binnen ‘Automatisering’ gebruiken. Dit betekent dat je een ‘als dit, dan dat’ actie kunt instellen. Voor de Power Strip kun je aangeven dat boven boven een bepaald verbruik (kWh) er een actie ingesteld wordt. Deze actie kan zijn het uitschakelen van het betreffende contact, of een ander contact inschakelen, of een push-notificatie naar je mobiel laten sturen. Natuurlijk zijn ook hier de mogelijkheden weer groter wanneer je ook andere producten in de Mydlink-app gebruikt. De Smart Plug kan vreemd genoeg niet binnen de ‘als dit’ acties gebruikt worden, maar is in de ‘dan dat’ reacties wel beschikbaar.

Daarbij beschikt de Power Strip over een functie waarmee het energieverbruik gemonitord kan worden. Per contact kun je inzien wat momenteel het verbruik is, al is dit niet realtime maar wordt dit om de paar minuten ververst. Je kunt middels grafieken inzage krijgen in het verbruik per dag, per maand en per jaar. Daar wordt ook het gemiddelde verbruik en het zware verbruik getoond.

Overigens kun je binnen de app alles ook personaliseren. Je kunt de producten een eigen naam meegeven, aan een specifieke ruimte hangen en ook elk contact van de Power Strip kan gelabeld worden met het product dat er aanhangt. En wellicht de meest logische functie voor deze producten is dat ze met een simpele druk op de knop binnen de app bediend kunnen worden. Het bereik van beide producten is overigens zeer goed. Ook op de wat afgelegen plekken in huis is het signaal voldoende sterk om de producten zonder problemen te gebruiken.

De Mydlink-app is een strak vormgegeven en gebruiksvriendelijke app. Het is even je weg vinden in de wereld van mogelijkheden en opties, maar eenmaal gevonden is het eenvoudig om de gekoppelde producten in te stellen en te bedienen. Het homescreen is ook te personaliseren waardoor je niet steeds diep in de app hoeft te duiken. Als we een verbeterpuntje mogen noemen is dit de ‘draaischijf’ waarmee je tussen contacten/stekkers kunt wisselen. Door het op deze manier vorm te geven kun je nogal eens per ongeluk op een contact tikken dat aanstaat, waardoor deze uitgeschakeld wordt. Als dat contact de computer is waarop je deze review tikt, dan is dat niet bijzonder fijn.

Smarthome-integratie

Dankzij de integratie met Amazon Alexa, Google Assistant en IFTTT, kun je aangesloten apparatuur koppelen aan andere populaire smarthome ecosystemen. Via stembediening kun je de aangesloten apparaten vervolgens aansturen via Alexa of Assistant, al zijn die opties in Nederland nog niet volledig beschikbaar en alleen in het engels. IFTTT behoort wel tot de mogelijkheden en dat maakt het interessant om de slimme producten van D-Link te koppelen aan andere producten die IFTTT-integratie hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Ring deurbel. Er wordt aangebeld en vervolgens wordt de Smart Plug van de lamp in de gang ingeschakeld, bijvoorbeeld. Er zijn op deze manier tal van voorbeelden te verzinnen om de D-Link producten breder te automatiseren dan alleen binnen het ecosysteem van de fabrikant.

Alles bij elkaar genomen kunnen we zeggen dat D-Link zijn smarthome ecosysteem goed vorm begint te geven. De app is gebruiksvriendelijk, de installatie zeer eenvoudig en het aanbod van producten is groot. Puur kijkend naar de producten die we getest hebben geven wij de voorkeur aan de Power Strip. De Smart Plug is de minst slimme van de twee (geen energiemonitoring en geen ‘als dit’ functie) en dus in onze optiek het minst interessant als je de volledige mogelijkheden wilt. Wil je puur één apparaat op afstand bedienen, met een druk op de knop, een IFTTT-functie of een schema, dan is het een handig product. De Power Strip biedt daarnaast inzicht in je energieverbruik en kan als ‘als dit’ gebruikt worden om te automatiseren. Beide producten zijn modern vormgegeven, strak afgewerkt en eenvoudig in het gebruik. Alleen bij de Smart Plug moet je rekening houden met de grootte, want je kunt hierdoor zomaar een stopcontact extra verliezen.

8.0

• Gebruiksvriendelijk
  • Strak en modern design