Met de IBM Watson Assistant kunnen bedrijven eigen stemassistenten maken

20 maart 2018 2 Minuten 0 Reacties
ibm-watson

IBM lanceert vandaag de Watson Assistant. Dit is een nieuwe dienst voor bedrijven, waarmee ze zelf hun eigen stemassistenten kunnen maken. Waar de assistent in terecht komt, maakt niet zoveel uit: dit kan een huis, maar bijvoorbeeld ook een auto zijn.

IBM Watson Assistant gelanceerd

De IBM Watson Assistant is officieel gelanceerd. Met deze dienst kunnen andere bedrijven zelf een slimme stemassistent maken en in hun eigen producten verwerken — of dit nu een slim huishoudelijk apparaat of bijvoorbeeld een auto is. IBM is van mening dat stemassistent nu heel populair zijn, dus daarom is dit het moment voor andere bedrijven om mee te komen met de ontwikkelingen. Ook wil het bedrijf dat die fabrikanten dan niet meteen kiezen voor Amazon Alexa of Google Assistant, maar natuurlijk de eigen Watson Assistant.

Dat heeft met drie dingen te maken: zelf een merk kunnen toevoegen, personalisering en privacy. Zo is Watson in feite een product zonder aanduiding. Er is geen IBM Watson Assistant-logo en ook geen stemcommando als OK Watson. Bedrijven kunnen stemcommando’s zelf instellen. Daarnaast is het zo dat bedrijven zelf de assistant helemaal kunnen vormgeven zoals ze willen en daardoor goed laten samenkomen met het product naar keuze. Verder houdt Watson ook alle informatie over gebruikers helemaal voor zichzelf.

IBM meldt dat er al een aantal samenwerkingen op poten is gezet. Zo werkt onder meer Harman met de dienst, evenals Maserati en het vliegveld in München. Ook werkt smarthomefabrikant Chameleon met Watson, voor zijn thermostaat. Hoe mooi dit ook allemaal klinkt, Watson moet wel over een groot obstakel heen. Alexa, Siri en Assistant begrijpen soms niet altijd wat je bedoelt en kunnen soms iets doen wat je niet voor ogen had — door bedrijven zonder expertise zelf dingen te laten maken, loopt Watson dus gevaar.

Het grote gevaar hier is dat die bedrijven niet altijd precies zullen weten wat ze doen, waardoor stemcommando’s, apps of diensten dus niet altijd of meteen zullen werken. Bovendien bestaat nu de kans dat bedrijven voor stembediening kiezen, terwijl dat soms helemaal niet nodig is — maar gewoon omdat ze kunnen. Dit is iets dat de toekomst zal moeten uitwijzen, maar vooralsnog kunnen we hoopvol gestemd zijn. IBM Watson Assistant is namelijk gebaseerd op Watson Conversation en Watson Virtual Agent, evenals andere IBM-producten.

Reacties (0)