Waarom zou Apple met een kleinere en goedkopere iPad komen?

10 juli 2012 6 Minuten 2 Reacties
iPad-mini-concept

De afgelopen weken is er een gestage stroom “Apple komt met een kleinere iPad” geruchten in mijn RSS reader. Martijn heeft namens Tablets Magazine geruchten met dit onderwerp ook met regelmaat gerapporteerd. Ondertussen kan ik bijna niet anders dan geloven dat Apple echt met zo'n ding op de markt gaat komen, wat wegens eerdere uitspraken toch op z'n minst opvallend genoemd moet worden. Maar waarom komt Apple met een 7 inch tablet?

Er moet een goede reden zijn voor Apple om met een kleinere iPad op de markt te komen, er zitten namelijk nogal wat nadelen aan een eventuele verbreding van hun product aanbod. Los van de ‘negatieve’ pers die ze zouden krijgen omdat ze tegen de uitspraken van de grote Steve Jobs in zouden gaan is er natuurlijk het probleem van schermresoluties en schalen. Maar Apple heeft redelijk wat ervaring met het goed bruikbaar houden van de interface door de ervaring die ze hebben opgedaan door te switchen naar retina schermen en de introductie van de iPad zelf, die in principe gewoon een opgeblazen versie van de iPhone interface gebruikt. Over de schaalbaarheid en resolutie zijn verschillende interessante dingen geschreven. Ik kan een artikel op iMore.com van harte aanraden.

Steve Jobs heeft wel vaker dingen geroepen die uiteindelijk niet waar of niet meer relevant bleken te zijn. Zo werkten ze toch echt niet aan een telefoon. Ook een tablet zouden ze nooit mee komen. Uiteindelijk bleek dat ze nog voor de iPhone aan de iPad aan het werken waren dus de uitspraak van Steve Jobs vorig jaar tijdens een zogeheten analyst-call kan rustig door Tim Cook naast zich neergelegd worden lijkt mij.

Dan zit ik nog wel met een andere vraag; als een Galaxy Tab 10.1 zoveel op een iPad lijkt dat de verkoop van het product in verschillende landen verboden is, lijkt een 7 inch iPad dan niet teveel op een 7 inch Galaxy Tab? Ook rond dit onderwerp kan Apple misschien wel wat litigatie verwachten, natuurlijk vergezeld met negatieve pers. Het geduld van de consument als het gaat om Apple’s houding in de patenten-oorlog lijkt snel op te drogen.

Maar dat zijn (maar een paar) van de negatieve kanten die voor Apple aan een introductie van een iPad junior kleven, wat zou dan een goede reden zijn om het wel te doen?

Persoonlijk denk ik dat Apple het laatste jaar de kat wat uit de boom heeft gekeken en dus de 7 inch tablet markt scherp in de gaten gehouden heeft. Amerika blijft een van de belangrijkste markten voor Apple en daar is er eigenlijk maar één Android tablet die succesvol genoemd kan worden, de 7 inch Kindle Fire. Een (non-Google) Android tablet die zeker in het eerste kwartaal dat het op de markt was een enorm succes was. Naast een kleiner schermformaat heeft de Fire nog iets dat een stuk kleiner is, namelijk het prijskaartje dat aan het ding hangt. Met een prijs van $199 bleken er een hoop mensen zich opeens in een positie te vinden een tablet aan te schaffen. Google heeft afgelopen maand ook een 7 inch tablet gelanceerd, een kleine tablet die niet alleen qua schermformaat het Amazon-model volgt. Ook de ‘etalage in onze winkel’ functie is erg duidelijk aanwezig op de Nexus 7 en natuurlijk ook weer dat kleinere prijskaartje. De Nexus 7 blaast de Kindle Fire uit het water en tot Amazon met een nieuwe versie van hun tablet komt zullen ze wel niet zo heel veel verkopen. Google en Asus gaan wel een enorm aantal van deze kleinere en lowbudget tablets wegzetten komende tijd. De eerste reacties zijn enorm positief en het lijkt mij bijna onvermijdelijk dat dit gaat uitgroeien tot Android’s grootste (en eigenlijk op tablet gebied eerste) succes.

Maar mist Apple klanten doordat er kleinere en goedkopere tablets op de markt zijn? Ik denk dat er vast wel een deel kopers is die voor de goedkopere Nexus opteert en daardoor geen iPad koopt. Maar tegelijkertijd denk ik dat die groep kopers niet per se enorm groot is, iemand die voor een high-end tablet (vergeet niet dat voor 85% van de consument dit gewoon iPad betekent) in de markt is koopt een iPad. Ik denk dat er een veel belangrijker element een rol speelt in de afweging van Apple. Ik denk dat ze doorhebben dat kopers uit dit segment voor een groot deel bestaan uit kopers die voor het eerst een tablet kopen. Gewoon omdat ze nog niet weten wat de voor hun toegevoegde waarde is zullen er een hoop kopers zijn die zich in het low-end segment bevinden en dus niet per se door financiële beperkingen bij de goedkopere tablets kijken.

Amazon heeft qua media een enorm gesloten ecosysteem en ook Google begint steeds meer richting een gesloten systeem te gaan. Zoals je in verschillende artikelen over de Nexus 7 kan lezen is het ding echt bedoeld als etalage voor de Play Store. Ook heeft Google nieuwe DRM functies toegevoegd aan hun nieuwste OS Jelly Bean. Apple is natuurlijk een prima voorbeeld geweest want die weten ook prima wat gesloten is.

Eenmaal in een ecosysteem ga je als tablet gebruiker investeren in content. Je koopt apps, boeken, muziek, magazines, en huurt of koopt tv-shows, films enzovoorts. Ook investeer je misschien wel in wat accessoires voor je tablet om het ding extra functionaliteit te geven, denk hierbij bijvoorbeeld aan houders en extra opladers. Hoe langer je jezelf in een van de verschillende ecosystemen bevindt hoe meer je hebt geïnvesteerd en hoe duurder het dus eigenlijk is om te switchen naar een ander platform.

Apple was al de beste als het gaat om het opsluiten van gebruikers in hun eigen systeem, vooral geholpen door het enorme aanbod aan apps en de statistieken die erop wijzen dat Apple gebruikers gewoon meer (veel meer) apps en media kopen dan Android gebruikers. Maar nu Google daar ook steeds meer aandacht aan lijkt te gaan geven is daar waar Apple een groot risico ziet liggen.

Als het overgrote deel van de instappers in de tablet markt namelijk opgesloten raken in het Android ecosysteem wordt het lastiger en lastiger voor Apple om die gebruikers te overtuigen te switchen naar het iOS platform. Met een kleinere en goedkopere iPad te introduceren wil Apple mee concurreren voor de gunsten van deze kopers. Niet omdat ze nu zoveel iPad verkopen zullen mislopen maar omdat het in de toekomst lastiger wordt de high-end (en high-margin) keuze te zijn. Over negatieve pers dat ze niet naar Steve luisterden komen ze wel weer overheen, schaalbaarheid en resolutieproblemen lijken ook overkoombaar te zijn en patent litigatie lijkt Apple’s hobby. Het enige wat waarschijnlijk echt pijn doet is dat ze een low-margin product op de markt moeten gaan brengen, iets dat recht tegen Apple’s filosofie ingaat.

Reacties (2)