Tabletverkoop daalt wederom, hybride en convertible tablets winnen terrein

02 februari 2017 1 Minuut 0 Reacties
samsung-galaxy-tabpro-s-retina

Het mag geen verrassing meer zijn dat de verkoop van tablets in een neerwaartse spiraal zit. Al twee jaar zien we niks anders dan dalende grafieken voorbij komen, zo ook in de nieuwste grafieken over 2016. De gehele tabletmarkt zakt verder in maar daar tegenover staat wel dat de convertible en hybride tablets terrein winnen.

Tabletmarkt zakt verder in in

Volgens de nieuwste cijfers van IDC zijn er het afgelopen kwartaal 52,9 miljoen tablets verscheept, wat 20,1 procent minder is dan in het vierde kwartaal van 2015. In totaal werden er in 2016 174,8 miljoen tablets verscheept, en dat is 15,6 procent minder dan in het jaar daarvoor. Hier moet echter bijgezegd worden dat het gaat om de stand-alone tablets. Dit zijn tablets zonder keyboard, zoals bijvoorbeeld een iPad Air of een Samsung Galaxy Tab A.

De markt voor convertible en hybride tablets groeit nog wel altijd, en dat is eigenlijk de markt die het gross van de stand-alone tabletmarkt zal vervangen. Dit zien wij ook al ruim drie jaar terug, met populaire apparaten als de Microsoft Surface Pro en de verschillende hybride apparaten van onder meer Dell, HP en Lenovo. Stand-alone tablets zullen niet snel verdwijnen maar we doen er gewoon lang mee voordat we er een vervangen en we gebruiken de tablet veel minder vaak dan een smartphone of laptop. Gevolg hiervan is dat de nieuwste features er niet meer zo toe doen en dat we er ook geen grote bedragen voor neer willen leggen.

Volgens IDA domineren Apple en Microsoft met respectievelijk de iPad Pro en Microsoft Surface Pro de markt voor hybride tablets/laptops. Het onderzoeksbureau verwacht echter dat we in de tweede helft van 2017 weer een groot aantal nieuwe hybride apparaten gaan zien. Apple is overigens nog altijd nummer 1 op het gebied van tablets, en Samsung is nog altijd nummer 2. Beide bedrijven moeten echter wel marktaandeel inleveren. Amazon, Lenovo en Huawei zijn nummer 3, 4 en 5 in de tabletmarkt en deze fabrikanten hebben juist marktaandeel gewonnen.

Reacties (0)