Amerikaan Rajat Suri heeft de Presto tablet ontwikkeld om het plaatsen van bestellingen in restaurants eenvoudiger, interactiever en sneller te maken. Middels het gebruik van een tablet met daarop het complete menu kun je direct aan tafel alle maaltijden zien, foto’s van de maaltijden bekijken, opmerkingen bij je bestelling plaatsen en de bestelling naar de keuken sturen. Na het eten kan de rekening via de tablet gesplitst worden en kun je de rekening naar jezelf mailen. Daarnaast krijg je middels de tablet toegang tot interessante informatie over het restaurant en de omgeving, en kun je recepten naar jezelf mailen of gerechten delen via je social network.
Het op deze manier gebruiken van een tablet heeft een groot aantal voordelen. Zo hoef je voor een simpele bestelling niet op de ober te wachten en krijg je meer informatie dan de ober of een menukaart wellicht kan geven. Ook voor het restaurant levert het volgens de bedenker voordelen op. Zo zouden de personeelskosten dalen en de omzet stijgen. Dit laatste doordat mensen eerder geneigd zijn om extra gerechten of bijgerechten te bestelleb. Toch zullen sommigen het directe contact met een persoon missen voor bijvoorbeeld een mening over een gerecht of een speciale wens die niet direct via de tablet te selecteren is.
In San Francisco wordt de E la Carte oplossing momenteel op deze manier getest, maar er is al concurrentie op de markt. Zo maakt de Amerikaanse keten T.G.I. Fridays gebruik van applicaties die je op je iPhone of Android smartphone kunt installeren, waarmee je vervolgens een bestelling kunt plaatsen.
Bron: BusinessWeek
Reacties (0)