Spotify komt met groepslijsten voor Facebook Messenger

21 juni 2017 1 Minuut 0 Reacties
spotify-new-logo

Spotify heeft een geinige nieuwe functie gelanceerd voor Facebook Messenger. Als je Facebook Messenger toegang geeft tot je Spotify App, kan je een afspeellijst maken met je vrienden.

Group Playlists for Messenger maakt gebruik van de reeds bestaande Spotify Chat extensie voor de Facebook-app.

Spotify & Facebook

De samenwerking tussen de twee bedrijven is tot nu toe een goede. Eerder dit jaar werden de diensten geïntegreerd en werd het makkelijker gemaakt om afspeellijsten en nummers te delen met Facebook-vrienden. Deze nieuwe functionaliteit bouwt voort op die integratie.

De nieuwe functie zit handig in elkaar. Je kan samenwerken aan verschillende afspeellijsten, zolang je vrienden maar toegang geeft daartoe. Vrienden hoeven verder geen Spotify-abonnee te zijn om toch liedjes toe te kunnen voegen aan de gedeelde lijst. Ze hoeven zelfs de app niet op hun telefoon te hebben; het is gewoon mogelijk om liedjes vanuit de Messenger-app te selecteren.

Volgens Spotify is de functie “ideaal voor feestjes, road trips of om eenvoudigweg nieuwe favorieten te vinden.” Fijn is het in elk geval wel, want zo kan je directer liedjes delen met je vrienden en familie op Facebook. Belangrijk voor de Zweedse streamingdienst is dat de integratie met Facebook hem aantrekkelijker maakt dan de concurrentie.

Concurrerend landschap

Het landschap van streamingdiensten is de laatste tijd steeds drukker geworden. Zo zagen we Apple de dienst Apple Music lanceren, dat dankzij het moederbedrijf natuurlijk een gigantisch budget ter beschikking heeft om zijn streamingdienst vorm te geven. Maar ook Amazon, de webwinkel, heeft een eigen streamingdienst en natuurlijk ook een gigantisch budget ter beschikking.

Voor Spotify is het daardoor moeilijker te concurreren, aangezien dit het enige is wat het te bieden heeft. Integratie met producten en diensten van derden is echter een mooie manier om toch een belangrijke plek te verwerven in de levens van de consument. Dat gaat voorlopig nog wel goed overigens: het bedrijf heeft op dit moment meer dan 100 miljoen gebruikers, waarvan er 50 miljoen elke maand minimaal 10 euro overboeken.

Reacties (0)