Apple levert marktaandeel in
Volgens IHS, dat zich baseert op aantallen verscheepte tablets, had Apple in het afgelopen kwartaal een marktaandeel van 29,7 procent in de tabletmarkt. Het bedrijf verscheepte 14,24 miljoen iPads, waaronder ook de kleinere iPad mini. In hetzelfde kwartaal een jaar terug lag het marktaandeel van het bedrijf uit Cupertino nog op 33,5 procent. Daarbij moet gezegd worden dat Apple de lancering van nieuwe iPads verschoven heeft, van de lente naar de herfst. Wel wist Apple door de premium prijsstrategie en de focus op kwaliteit de netto omzet met gemiddeld 3 dollar per iPad te verhogen.
Samsung verstevigt tweede positie
De fabrikant die wat van Apple’s aandeel weet af te snoepen is Samsung. De Koreaanse fabrikant komt in het afgelopen kwartaal uit op een marktaandeel van 22,2 procent, een stijging van 8,1 procentpunt ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. IHS geeft als verklaring dat Samsung haar aanbod van tablets het afgelopen kwartaal flink verbreed heeft en dus voor elk budget iets aanbiedt.
Goedkope Android tablets
IHS maakt helaas niet duidelijk welke fabrikanten de top vijf compleet maken, al worden Lenovo en ASUS genoemd als fabrikanten die flink groeien in de tabletmarkt. Wel geeft het onderzoeksbureau aan dat de opkomst van goedkope kleine Android tablets een belangrijke rol speelt in de verdeling van het marktaandeel. Niet alleen worden ze door de lagere prijs sneller aangeschaft, ook zouden deze goedkope tablets een kortere levensduur hebben. Volgens IHS, wat hier met name doelt op de zogenaamde white label tablets uit China, zorgt dit mogelijk voor een ietwat scheve verhouding aangezien veel van Apple’s iPads door de lange levensduur nog in gebruik zijn.
Apple heeft onlangs de nieuwe iPad Air en iPad mini retina geïntroduceerd, en ondanks de komst van goedkopere Windows 8 tablets verwacht IHS niet dat Apple zich de komende jaren veel zorgen hoeft te maken over het marktaandeel en de omzet.
Andere cijfers
Een concurrerend onderzoeksbureau, IDC, heeft zojuist ook cijfers bekendgemaakt. Het bedrijf komt op 34,8 miljoen verscheepte tablets meer dan in het derde kwartaal van 2012, en zet Apple op een marktaandeel van 29,6 procent. Volgens IDC bezet Samsung de tweede plek met een marktaandeel van 20,4 procent, volgt ASUS met 7,4 procent, staat Lenovo op plek vier met een aandeel van 4,8 procent en sluit Acer de top vijf met een marktaandeel van 2,5 procent. Opvallend is dat Amazon dus niet meer in de top vijf terug te vinden is.
Reacties (0)