Volgens het onderzoeksbureau is meer dan de helft van de Nederlanders voorzien van een tablet, wat ervoor zorgt dat de tabletmarkt steeds minder hard groeit en uiteindelijk stabiliseert. Volgens GfK hebben inmiddels 7,4 miljoen Nederlanders een tablet, wat neerkomt op 56 procent van de bevolking die 13 jaar of ouder is en voorzien is van toegang tot het internet. Vorig jaar, een half jaar terug, lag dit percentage nog op 53 procent (7 miljoen Nederlanders) en dit laat zien dat de markt minder hard groeit dan de jaren ervoor. Opvallend is dat met name de ouderen van 65 jaar of ouder ervoor zorgen dat er sprake is van een kleine groei. In deze groep is pas recent een flinke groei waar te nemen wat betreft tabletgebruik. Inmiddels is 52 procent van de ouderen voorzien van een tablet.
Tabletmarkt raakt verzadigd
De cijfers voor ons land komen overeen met eerdere berichten uit de media. In maart voorspelde IDC al een afnemende groei voor de tabletmarkt. Ook bleek uit de kwartaalcijfers van Apple dat ze minder iPad’s hadden verkocht. In mei kwam het nieuws naar buiten dat concurrent Samsung zijn verwachte tabletverkoopcijfers naar beneden zou bijstellen. Overigens liet GfK ook in mei al weten dat de tabletmarkt verzadigd raakt maar dat de verkoop van accessoires voor tablets nog steeds in de lift zit.
Minder innovatie
Hoewel het slecht nieuws is voor een website over tablets is het wel een logische trend die in bijna elke markt waar te nemen is. Niet alleen hebben steeds meer consumenten een tablet, ook gaan tablets steeds langer mee doordat meer consumenten voor kwaliteit kiezen. Daarbij worden er weinig bijzondere nieuwigheden meer geïntroduceerd waarmee consumenten worden aangespoord een nieuwe tablet te kopen. Grotere fabrikanten proberen hier wel iets aan te doen. Zo introduceerde Samsung onlangs de tweede generatie tablets met amoled-display en is de verwachting dat Apple’s volgende generatie iPad voorzien wordt van een vingerafdrukscanner.
Reacties (0)