‘Microsoft’s Windows 8 licentie maakt Windows RT tablets te duur’

19 mei 2012 1 Minuut 0 Reacties
Windows-8-consumer-preview

Microsoft hoopt dat Windows 8 een groot succes wordt en richt zich met de Metro interface vooral op de markt voor touch-apparaten, waaronder tablets. De eerste previews beloven veel goeds maar een element wat wellicht net zo belangrijk is, is de prijs waarvoor de tablets in de markt gezet gaan worden. Dit zou Windows 8 kunnen doen slagen of falen.

Microsoft zal er samen met de hardware fabrikanten voor moeten zorgen dat Windows 8 tablets ook voor de lagere prijzen beschikbaar zijn, om zo te concurreren met Android tablets en de iPad 2 in het 300 euro tot 450 euro segment. Windows 8 ARM tablets, de goedkopere varianten die gericht zullen worden op consumenten, moeten in dit segment gaan meedraaien, maar dit zou nog wel eens een probleem kunnen gaan worden aangezien Microsoft flink wat geld vraagt voor een Windows 8 licentie.

Volgens berichten uit Taiwan ligt de kostprijs van een Windows RT (Windows 8 tablets met een ARM processor) tablet met een 10 inch display tussen de 300 en 350 dollar. De kostprijs van een 7 inch model zou tussen de 150 en 200 dollar liggen. Op zich zijn dit redelijke prijzen waarmee een tablet, met een marge natuurlijk, goed in de markt gezet kan worden. Toch komt hier gemiddeld nog 90 tot 100 dollar bovenop aangezien Microsoft dit bedrag wil zien voor een licentie van Windows 8. Dit zorgt ervoor dat fabrikanten bijna geen ruimte meer hebben voor een eigen marge waardoor de prijzen omhoog moeten. Gevolg hiervan is dat het lastig wordt voor Windows 8 om concurrerend te zijn in het budget en middenklasse segment van de tabletmarkt.

Microsoft zal samen met de hardware fabrikanten tot een oplossing moeten komen om toch in deze prijsklasse mee te kunnen spelen. Het is de laatste tijd wel gebleken dat consumenten niet veel uit willen geven voor een tablet. Onder meer Samsung, ASUS en Acer hebben de nieuwe modellen dan ook tegen een lagere prijs in de markt gezet.

Bron: Digitimes

Reacties (0)