Telecompaper heeft 6.600 Nederlanders in de leeftijdscategorie van 12 tot 80 jaar gevraagd of zij een tablet hebben en hoe zij deze gebruiken. Uit het onderzoek kunnen we opmaken dat 4,2 miljoen gezinnen in Nederland de beschikking hebben over een tablet. Dit komt neer op 56 procent van alle huishoudens in Nederland. Zoals gezegd neemt de groei van de markt wel af want vorig jaar lag dit percentage op 51 procent, terwijl een jaar eerder 42 procent van de huishoudens een tablet had. 16 procent van de ondervraagden zonder tablet gaf aan te overwegen een tablet aan te schaffen in de komende zes maanden.
Verder blijkt uit het onderzoek dat Apple en Samsung nog steeds de dienst uitmaken. Apple heeft een aandeel van 48 procent, terwijl Samsung het met 40 procent moet doen. Wel moet hierbij gezegd worden dat we uitgaan van 129 procent aangezien er gemiddeld 1,29 tablets met huishouden zijn. Teruggerekend naar 100 procent heeft Apple een aandeel van 37,2 procent en Samsung een aandeel van 31 procent. Samsung is in een jaar tijd flink gegroeid en Apple moet ongeveer 1 procentpunt inleveren. De winst van Samsung gaat dus vooral ten koste van de kleinere fabrikanten.
Telecompaper heeft ook gekeken naar de factoren die belangrijk zijn bij de aanschaf van een tablet. Consumenten blijken de prijs nog steeds de belangrijkste factor te vinden en het merk speelt met name een rol wanneer de keuze tussen een Samsung en een Apple tablet gaat. Uit het onderzoek blijkt verder dat we de tablet gemiddeld 9,5 uur per week gebruiken maar dat dit drastisch minder is onder ouderen. Populaire bezigheden op een tablet zijn surfen op het internet, social media bekijken en het spelen van spelletjes.
Reacties (0)