Mobiele games krijgen prioriteit bij Konami en Square Enix
Mocht je al van jongs af aan gamen en nu tegen de dertig zijn, dan ben je wellicht bekend met de uitgevers Konami en Square Enix, die games als Contra, Metal Gear, Final Fantasy en Dragon Quest hebben voortgebracht. Deze twee uitgevers hebben nu aangegeven voortaan de mobiele platformen, zoals smartphones en tablets, voorrang te geven als het om game developement gaat. En dat terwijl beide uitgevers, voornamelijk vroeger, de markt voor spelcomputers domineerden met hun fantastische spellen.
Square Enix geeft aan dat het steeds moeilijker wordt om geld te verdienen aan de traditionele gamemarkt, waar mensen een spelcomputer kopen (voor 400 euro, of ongeveer de helft voor een handheld) en dan nog eens 45 tot zestig, soms zeventig euro moeten uitgeven voor een spel. Er zijn veel meer mensen met smart devices die het geen probleem vinden enkele euro’s neer te leggen voor toffe games. Wat de reden voor Konami is, is niet naar buiten gebracht; maar die uitgever zit momenteel sowieso in zwaar vaarwater, door interne ontwikkelingen.
Wat gaat deze verandering inhouden? Dat is nog moeilijk te zeggen. Mogelijk zien we straks minder games van beide uitgevers op de spelcomputers, maar wel betere games van hen op onze tablets en smartphones. Eerder wilden speluitgevers zich niet wagen aan die mobile-omgeving, maar wanneer zelfs Nintendo de gok waagt, dan weet je dat het menens is. Of de games succesvol worden, hangt ook helemaal af hoe de bedrijven omgaan met het bronmateriaal, de beschikbare hardware en de uitwerking van een concept.
Reacties (0)