Vanaf vandaag zijn er acht verschillende filters beschikbaar en de komende tijd moeten er veel meer volgen.
Instagram gezichtsfilters
De functie werkt vrij eenvoudig. Als de selfiecamera binnen de Instagram-app ingeschakeld staat, kun je een gezichtsfilter naar keuze toevoegen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om koala-oren of een bloemenkrans op je hoofd te laten verschijnen. Verder is het mogelijk om bepaalde items op het beeld te plakken.
Facebook & Snapchat
In 2014 bood Facebook nog drie miljard dollar om Snapchat in te kunnen lijven. CEO Evan Spiegel besloot dat bod toen af te wijzen en te kiezen voor een langetermijnstrategie. Voor Facebook was dat een reden om Instagram – dat het in 2012 overnam – anders vorm te geven.
De afgelopen jaren introduceerde Facebook daarom allerlei verschillende functies die op Snapchat lijken. Zo kwam er vorig jaar de mogelijkheid om verhalen slechts 24 uur online te laten staan, zoals Snapchat die functie ook heeft. De gezichtsfilters zijn de volgende functie die Instagram miste van Snapchat.
Bredere visie
Voor Facebook vormt augmented reality een belangrijk onderdeel van zijn toekomststrategie. Het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg wil hier de komende jaren vol op inzetten en denkt dat augmented reality even belangrijk wordt als virtual reality.
Instagram introduceert vandaag overigens nog een aantal andere functies in de app. Gebruikers kunnen ook ‘hashtag stickers’ toevoegen aan een foto of video als ze die onder Stories plaatsen. Kijkers kunnen op die stickers klikken om andere media die gebruik maken van dezelfde hashtag te zien. Verder is het mogelijk om video’s terug te spoelen en is er een gum toegevoegd aan de app.
Reacties (0)