Slecht nieuws voor de tabletmarkt. IDC, een bedrijf dat zich richt op het doen van marktonderzoek, is er namelijk achtergekomen dat de tabletmarkt voor het zesde kwartaal op rij in verval is. Waar in het eerste kwartaal van 2015 nog 46,4 miljoen tablets werden verscheept, kwam men in het eerste kwartaal van dit jaar niet verder dan 39,6 miljoen tablets. Daarbij zien zowel Samsung als Apple hun marktaandeel kleiner worden.
Marktaandeel in de tabletmarkt
Apple is het bedrijf dat in het eerste kwartaal van 2016 nog de meeste tablets verkocht, maar ook zij zagen het aantal verscheepte tablets dalen. Waar het bedrijf in het eerste kwartaal van 2015 nog een marktaandeel van 27,2 procent kon voorleggen vanwege 12,6 miljoen verscheepte tablets, is dat marktaandeel nu gezakt naar 25,9 procent en 10,3 miljoen verkochte tablets.
Samsung volgt met 15,2 procent marktaandeel en zes miljoen verscheepte tablets op een tweede plek. Een jaar eerder waren zij in de eerste drie maanden nog goed voor 8,3 miljoen verkochte exemplaren en 18 procent marktaandeel. Een flinke daling dus. Amazon blijkt op zijn beurt wel uitstekende zaken gedaan te hebben. Het bedrijf verkocht in het eerste kwartaal van vorig jaar nog amper tablets, maar verscheepte er in het eerste kwartaal van 2016 maar liefst 2,2 miljoen. Zij hebben nu een marktaandeel van 5,7 procent.
Verder worden Lenovo (5,5 procent) en Huawei (5,2 procent) nog genoemd. De overige merken zijn op één grote hoop gegooid. Zij waren goed voor 16,9 miljoen verkopen en een marktaandeel van 42,6 procent. Over de cijfers van Microsoft rept het medium helaas niet.
Ook in 2015 zag IDC het aantal verscheepte tablets al dalen.
Reacties (0)