iPad mini zorgt voor groei iPad verkopen
De verkopen van de 9.7 inch iPad zouden in het laatste kwartaal van afgelopen jaar met 1.8 procent toegenomen zijn. Als we echter naar specifieke markten kijken blijkt dat de verkoop van de iPad in Europa met 17 procent toenam en onder meer Japan (-7 procent) en de VS (-26 procent) zelfs afnam. De iPad mini lijkt een van de belangrijkste factoren voor de stagnerende groei te zijn. Door de kleinere en goedkopere iPad is de totale verkoop van iPads met 48.1 procent gestegen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011.
Uit de cijfers van onderzoeksbureau IDC kunnen we halen dat er vorig jaar zo’n 15,7 miljoen 9.7 inch iPads verkocht werden. Als we dit naast de 22,9 miljoen iPads zetten die volgens Apple verkocht werden kunnen we opmaken er 7,2 miljoen exemplaren van de iPad mini over de toonbank gingen. Aangezien deze kleinere tablet pas in november gelanceerd is gaat het hier over de laatste twee maanden van 2012. Echter kan de iPad mini niet als enige schuldige aangewezen worden. De kwartalen voordat de iPad mini op de markt kwam nam de groei in verkopen van de 9.7 inch iPad ook al af. Jaar op jaar bekeken daalde de groei van 152 procent in het eerste kwartaal van 2012, naar 84 procent in het tweede kwartaal en 26 procent in het derde kwartaal.
Marktaandeel tabletmarkt
Als we kijken naar het marktaandeel in de wereldwijde tabletmarkt dan zou Apple volgens de cijfers van IDC momenteel een aandeel van 38.8 procent hebben. Dit was in het tweede kwartaal van 2012 nog 56.8 procent. Het grootste deel van Apple’s aandeel is gegaan naar Amazon en Samsung die respectievelijk 15.5 procent en 13.1 procent van de markt in handen hebben.
Bron: Business Insider Via: Nu.nl
Reacties (1)