Google Chrome blokkeert vanaf vandaag vervelende advertenties

15 februari 2018 1 Minuut 0 Reacties
Google_Chrome

Vanaf vandaag heeft Google Chrome dan eindelijk een ingebouwde adblocker. Die werd vorig jaar nog aangekondigd en is nu actief. Google zal enkel opdringerige en vervelende advertenties blokkeren, dus niet alles wat er te zien is. De zoekgigant wil naar eigen zeggen vooral de internetervaring van de gemiddelde gebruiker verbeteren.

Chrome blokkeert advertenties

Google sloot zich vorig jaar aan bij de Coalition for Better Ads. Die samenwerking van verschillende grote adverteerders en internetbedrijven heeft op basis van uitgebreid onderzoek onder gebruikers een standaard opgesteld van hoe een advertentie eruit mag zien. Zo mogen advertenties die je scherm overnemen, video’s die automatisch afspelen en advertenties die aftellen tot een site wordt geopend niet meer vertoond worden.

Chrome zal op basis van die standaard websites scannen. Als een site niet voldoet aan de standaard, wordt er een waarschuwing uitgegeven. Vervolgens krijgen sites een maand om aanpassingen te doen. Is dat niet gebeurd, dan worden advertenties geblokkeerd. Google geeft daarvoor een melding weer in Chrome, waarbij je als gebruiker kan aangeven dat advertenties alsnog te zien mogen zijn.

Overigens zal niet elke advertentie die Google als vervelend bestempelt geblokkeerd worden. Sites hebben niet altijd de keuze welke advertenties ze weergeven en dat maakt het soms niet mogelijk om vervelende advertenties te blokkeren. Om die reden staat Google een foutmarge van 2,5 procent toe.

De adblocker wordt vandaag uitgerold naar bijna alle versies van Chrome. Enkel op iOS is er nog geen filter toegevoegd. Hieronder een overzicht met de advertenties die geblokkeerd worden.

Reacties (0)