Europa blijft achter in groei verkopen tablets

01 mei 2012 1 Minuut 0 Reacties
iPad-screenshot

Dat de tabletmarkt nog steeds flink groeit blijkt wel uit het aantal nieuwe modellen dat dit jaar gelanceerd is en zal worden, maar toch blijft 'ons' Europa nog achter op de rest van de wereld. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er wereldwijd zo'n 20,3 miljoen tablets verscheept naar winkels, wat een stijging is van 300 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011.

Volgens onderzoeksbureau Canalys is de tablet momenteel in de Verenigde Staten het meest populair met bijna de helft van het totale aantal wereldwijd verscheepte tablets. Daar was 36 procent van de verscheepte PC’s een tablet. In Azië begint men inmiddels ook de voordelen van tablets te zien; hier is het aantal verscheepte tablets met 232 procent gegroeid ten opzichte van vorig jaar, wat resulteert in vijf miljoen verscheepte tablets. In Europa gaat het wat langzamer met een groei van 180 procent en 4.7 miljoen verscheepte tablets. Zoals verwacht is de iPad nog steeds het meest populair met een marktaandeel van 58 procent. Wel is de marktaandeel flink gezakt ten opzichte van de 74 procent een jaar terug.

Volgens het onderzoeksbureau komt de trage groei in Europa vooral door de economische crisis. Consumenten houden hierdoor eerder het geld op de rekening of in de zak. Daarbij is een belangrijke oorzaak dat er in de VS veel meer aandacht besteed wordt aan content. Zoals we in eerdere onderzoeken al zagen wordt de tablet steeds vaker gebruikt om TV op te kijken en hier springen in de VS veel bedrijven, waaronder Netflix, Amazon en Hulu, op in. Deze trend moet in Europa nog op gang komen.

Reacties (0)