Mobielvriendelijke website krijgen voorrang op smart devices met Bing
De zoekmachine Bing, van Microsoft, treedt in de voetsporen van Google en gaat straks mobielvriendelijke websites voorrang geven op smart devices zoals smartphones en tablets. Net zoals bij Google het geval was, kan een dergelijke verandering veel betekenen voor de traffic naar een website. In theorie betekent het namelijk dat je bezoekers kunt missen, wanneer je website niet mobielvriendelijk is, aangezien je website lager op een pagina’s of zelfs op een compleet andere pagina vol zoekresultaten terecht kan komen.
Aan de andere kant kan het natuurlijk ook een positief effect hebben op je bezoekersaantallen wanneer je site wel mobielvriendelijk is. Google maakte eerder een soortgelijke beslissing. Wanneer je nu ergens naar zoekt met Google op je mobiele apparaat, dan krijg je vrijwel uitsluitend ‘mobiel vriendelijk’ te zien als tag, tenzij de pagina niet bestaat als ‘mobiel vriendelijk’, maar je wel als enige het antwoord kan geven op je zoekopdracht. Bing is iets minder drastisch: die zal websites met de betere resultaten alsnog bovenaan tonen.
Het gaat hier allemaal om balans, zo geeft Microsoft aan. Mobielvriendelijke website krijgen we voorrang op websites die niet mobielvriendelijk zijn, maar wel dezelfde informatie aanbieden. Maar is er dus geen mobielvriendelijke website die wel de juiste info aanbiedt, dan zul je daar nog steeds naartoe gestuurd worden. In de komende maanden wordt de zoekmachine van Bing aangepast op dit nieuwe algoritme. Zo krijgen websitemakers nog wat extra de tijd om hun sites aan te passen en kan Microsoft nog sleutelen aan dat algoritme.
Reacties (0)