Android tablets winnen marktaandeel ten koste van iPad

26 januari 2012 1 Minuut 0 Reacties
iPad-screenshot

In het vierde kwartaal van 2011 hebben de Android tablet fabrikanten goede zaken gedaan, althans richting de retailers. Volgens onderzoek van Strategy Analytics zijn er eind vorig jaar zo'n 26,8 miljoen Android tablets verscheept richting winkels, wat meer dan een verdubbeling is van de 10,7 miljoen verscheepte tablets in het vierde kwartaal van 2010.

Door deze stijging zou het marktaandeel van Android tablets nu op 39 procent liggen, wat een stijging is van 10 procent. Dit gaat ten kosten van de iPad, waarvan het marktaandeel gezakt is van 68 procent naar 58 procent. De overige 3 procent bestaat uit tablets met Windows 7 als besturingssysteem en modellen met een eigen besturingssysteem zoals de BlackBerry PlayBook.

Toch zal Apple hier niet echt wakker van liggen. Het was te verwachten dat Android tablets een groei zouden doormaken en daarbij wordt Android door tientallen fabrikanten in honderden verschillende tablets gebruikt terwijl Apple het alleenrecht heeft en slechts één model produceert. Ook kijkend naar 2011 hoeft Apple zicht geen zorgen te maken want de markt groeit harder dan dat het marktaandeel van de iPad zakt. Ten opzichte van 2010 is de markt met 260 procent gegroeid naar 66,9 miljoen tablets (verscheept voor Android, verkocht voor Apple).

Bron: Reuters

Reacties (0)