De verkopen van tablets blijven nog steeds groeien, zo blijkt uit de cijfers van Gartner. In 2012 gingen er wereldwijd ruim 116 miljoen tablets over de toonbank en in 2013 is dit aantal gegroeid naar ruim 195 miljoen stuks. Met name in de opkomende markten als China, Afrika en India worden veel meer tablets verkocht. In deze regio’s is een verdubbeling van het aantal verkopen waar te nemen. In onder meer West-Europa en de VS ligt de groei op zo’n 31 procent.
Opvallend is dat de rollen in de tabletmarkt vorig jaar omgedraaid zijn. Waar Apple met de iPad in 2012 nog een marktaandeel van 53 procent had, moet het bedrijf uit Cupertino het in 2013 doen met een marktaandeel van 36 procent. Android is gegroeid van 46 procent naar 62 procent en neemt de leiding in de tabletmarkt dus over van Apple’s iOS. Microsoft’s Windows 8 speelt met een marktaandeel van 2,1 procent en 4 miljoen verkochte tablets nog nauwelijks een rol van betekenis.
Toch is er wel een logische verklaring voor de groei van Android. Volgens Gartner is de tablet sinds vorig jaar namelijk algemeen goed en zien we steeds meer budgettablets met Android als besturingssysteem verschijnen. Ook in Nederland zien we steeds meer extreem goedkope tablets verschijnen en daarbij is de gemiddelde prijs van een Android tablet met goede specificaties gedaald.
Wanneer we kijken naar individuele fabrikanten is Apple nog steeds marktleider. Het bedrijf wist in 2013 70,4 miljoen tablets te verkopen. Samsung volgt op grote afstand met 37,5 miljoen verkochte tablets. Op de derde plek zien we Asus terug, gevolgd door Amazon op plek vier en Lenovo op plek vijf.
Reacties (0)