Acer: “Microsoft Surface tablets zijn tijdelijk en puur marketing”

20 juni 2012 1 Minuut 1 Reacties
Microsoft-Surface-2

Afgelopen maandag onthulde Microsoft haar eerste eigen tablets in de vorm van de Surface voor Windows RT en de Surface voor Windows 8 Pro. Op zich een opvallende stap aangezien Microsoft tot op heden grotendeels afhankelijk is geweest van PC fabrikanten (partners) als Acer, ASUS en Lenovo. Microsoft wordt met de Surface tablets namelijk een direct concurrent van haar partners.

Direct na de presentatie van de Surface tablets gaf Microsoft CEO Steve Ballmer al aan dat de hardware partners op de hoogte gesteld waren van deze nieuwe ontwikkeling. Dit wordt tegengesproken door bronnen van Reuters die melden dat de meeste fabrikanten vorige week vrijdag pas iets te horen kregen en fabrikanten ASUS en Acer het zelfs van de persconferentie zelf moesten vernemen. Ballmer liet niks los over hun reactie maar langzaam maar zeker worden toch de eerste reacties ontlokt.

Digitimes heeft een reactie van Acer oprichter Stan Shih gekregen waarin hij laat weten de Surface tablets te zien als tijdelijke producten. Volgens Shih wil Microsoft puur meer aandacht creëren voor Windows 8 en ervoor zorgen dat hardware fabrikanten meer Windows 8 tablets op de markt brengen. De achterliggende reden is volgens Shih dat Microsoft veel meer geld kan verdienen met de verkoop van Windows licenties in plaats van het zelf produceren van een tablet.

Lenovo en Dell hebben tegenover The Verge een kort statement afgegeven waaruit blijkt dat de fabrikanten absoluut niet bang zijn voor de concurrentie, een goede samenwerking hebben met Microsoft en veel vertrouwen hebben in hun eigen producten. HP en ASUS willen tot op heden nog niet op de ontwikkelingen reageren.

Het lijkt er dus op dat de meeste fabrikanten het (wellicht met tegenzin) accepteren van Microsoft en niet zo bang zijn voor de directe concurrentie op het gebied van tablets of notebooks.

Reacties (1)