In een jaar tijd is het aantal Nederlanders dat 13 jaar of ouder is en een tablet gebruikt met 2.5 miljoen personen gestegen wat er op wijst dat tablets alleen maar populairder worden. Een derde van de Nederlandse bevolking werkt regelmatig met een tablet. Echter betekenen deze aantallen niet dat daadwerkelijk 4.3 miljoen Nederlanders een eigen tablet hebben. In veel gezinnen wordt de tablet bijvoorbeeld door meerdere personen gebruik.
Apple en Samsung
Niet geheel onverwacht de iPad nog steeds de meest populaire tablet. Apple heeft in Nederland een marktaandeel van 60 procent. Apple moet echter wel marktaandeel inleveren. Samsung wint 9 procent is nog steeds op de tweede plek terug te vinden. Samsung neemt hier echter geen genoegen mee en gaf begin november al aan haar assortiment van tablets verder uit te breiden om een groter marktaandeel te veroveren.
Eerdere cijfers
Uit cijfers die in oktober gepubliceerd werden bleek dat er in Nederland elke maand zo’n 100.000 tablets verkocht werden. Toen had Apple echter nog een marktaandeel van ruim 72 procent. Samsung volgde met iets minder dan 25 procent. Opvallend was dat het overige marktaandeel voornamelijk bestaat uit Chinese Whitelabel tablets die onder verschillende namen bij verschillende winkels verkocht worden. In het huidige onderzoek wordt niet over deze budget tablets gesproken.
Gebruik tablets
Intomart GFK heeft ook gekeken naar het gebruik van tablets. Zo blijkt uit het onderzoek dat het aantal mensen dat via de tablet een krant of tijdschrift leest of naar de radio luistert verdubbeld is in het afgelopen jaar. Het aantal dagbladlezers op de tablet steeg het afgelopen jaar van 9 procent naar 21 procent. ’s Ochtends wordt de fysieke krant nog steeds het meest gebruikt maar steeds meer mensen volgen het nieuws online, via de tablet of de smartphone. Ook het gebruik van de tablet voor TV kijken is gestegen. Inmiddels kijkt 16 procent van de Nederlanders wel eens TV via de tablet.
Reacties (0)