De streaming muziekdienst werd in 2014 opgericht door het bedrijf Aspiro. In 2015 werd het bedrijf in eerste instantie overgenomen door het bedrijf van rapper Jay-Z voor een bedrag van 56 miljoen dollar. Sinds januari van dit jaar heeft Sprint een belang van 33 procent in Tidal genomen. Hiermee zou het bedrijf genoeg kapitaal moeten hebben voor de volgende twaalf tot achttien maanden, waarna er half 2018 winst gemaakt kon worden. Zoals het nu lijkt lijken deze voorspellingen niet helemaal uit te komen.
Tidal wil zich onderscheiden door hogere kwaliteit streams
De muziekdienst wil zich onderscheiden door muziek aan te bieden zonder compressie met het abonnement Tidal HiFi. Hiermee wordt de geluidskwaliteit van cd’s meer benaderd en moet het beter klinken dan de muziek van de concurrenten. Overigens heeft het bedrijf ook een goedkoper abonnement met gecomprimeerde streams, wat te vergelijken is met Spotify en Deezer.
De concurrentie op de markt is groot. Spotify, Deezer en Apple Music hebben een flinke schare vaste klanten, terwijl ook bedrijven als Google met Play Music actief zijn. Spotify heeft 60 miljoen abonnees, terwijl Apple Music inmiddels de 30 miljoen is gepasseerd. Tidal zou rond de 3 miljoen abonnees hebben, maar het werkelijke aantal abonnees zou veel lager liggen.
Reacties (3)