PlayStation 5 vs. Xbox Series X: de specificaties vergeleken

26 maart 2020 5 Minuten 1 Reacties
ps5-logo-playstation-5

Microsoft en Sony hebben in maart de specificaties voor respectievelijk de Xbox Series X en PlayStation 5 bekendgemaakt. Daarom is het nu tijd om beide consoles alvast te vergelijken. Beide spelcomputers worden later dit jaar verwacht en komen mogelijk rond de feestdagen uit.

Natuurlijk is het zo dat specs niet alles zeggen over spelcomputers. Ze geven een beeld van de maximale (reken)kracht van het apparaat, hoeveel ruimte je ongeveer tot je beschikking hebt en hoeveel werkgeheugen er is. Voor veel gamers zijn dit belangrijke gegevens, waarop ze een keuze kunnen maken die geldt voor de komende jaren. Niet iedereen haalt altijd alle consoles per generatie in huis en dat is verder prima, maar dan wil je wel de beste keuze maken, natuurlijk. Games zijn vanzelfsprekend een andere doorslaggevende factor.

De specs op een rijtje

Hieronder hebben we de specificaties nog een keertje op een rijtje gezet. In dit artikel lees je alles over de PlayStation 5 en in dit artikel lees je alles over de Xbox Series X. Daar gaan we dieper in op de consoles. Onder de tablet beginnen we met vergelijken.

Xbox Series X PlayStation 5
Processor (cpu) 8x Zen 2-kernen geklokt op 3,8 GHz (3,6 GHz met SMT) 8x Zen 2-kernen geklopt op 3, 5 GHz (variabele frequentie)
Grafische processor (pgu) 12 TFLOPs, 52 CUs op 1,825 GHz, Custom RDNA 2 10.28 TFLOPs, 36 CUs op 2,23 GHz (variabele frequentie)
Werkgeheugen 16 GB (GDDR6) 16 GB (GDDR6/256-bit)
Bandbreedte geheugen 10 GB op 560 GB per seconde, 6 GB op 336 GB per seconde 448 GB per seconde
Interne opslagruimte 1 TB Custom NVMe SSD Custom 825 GB SSD
IO-doorvoer 2,4 GB per seconde (ruw), 4,8 GB per seconde (gecomprimeerd) 5,5 GB per seconde (ruw), meestal 8 tot 9 GB per seconde (gecomprimeerd)
Uitbreidbaar geheugen 1 TB-uitbreidingskaart NVMe SSD-slot
Extern geheugen USB 3.2 HDD-ondersteuning USB HDD-ondersteuning
Optische drive 4K UHD Blu-ray-drive 4K UHD Blu-ray-drive

Al die bovenstaande afkortingen klinken natuurlijk leuk, maar wat betekenen zou nou eigenlijk? Hieronder behandelen we de afkortingen die niet zo voor de hand liggen.

  • CU: de afkorting CU staat voor compute units. Hoe meer er aanwezig zijn in de processor, hoe meer mogelijkheden games eruit kunnen halen. Als er wat minder CU’s aanwezig zijn, dan kunnen er hogere processorsnelheden behaald worden.
  • SMT: dit is simultaneous multithreading. Met deze techniek aan boord is een processor (cpu) in staat efficiënter te werken. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren.

PlayStation 5 vs. Xbox Series X

In de basis zijn beide spelcomputers aan elkaar gewaagd. Zo zien we dezelfde onderdelen voor de processor en grafische processor, is er evenveel werkgeheugen en gebruiken ze allebei eenzelfde type solid state drive.

Maar er zijn toch verschillen aanwezig. Heel zwart-wit gezegd moet de Xbox Series X games in een hogere resolutie en in een hogere framerate kunnen afspelen dan de PlayStation 5. Dat betekent niet dat de PS5 een zwak systeem is, natuurlijk. Zo heeft de gpu in de Sony-spelcomputer misschien wel een lager aantal CU’s, hij heeft ook een veel hogere frequentie dan de Microsoft-toren. De CU’s in de PS5 hebben per CU dus meer rekenkracht dan de CU’s in de SXS.

De processor van de PlayStation 5 heeft een ietwat lagere kloksnelheid dan die in de Xbox Series X. Heel veel maakt dit echter niet uit, aangezien beide Zen 2-configuraties veel meer aankunnen dan de processors in de huidige generatie spelcomputers.

De PlayStation 5 heeft wel een groot voordeel ten opzichte van de Xbox Series X en dat is de datadoorvoer. De PS5 maakt namelijk gebruik van de volgende generatie PCI Express 4.0-datainterface, waardoor er per seconde veel meer data verwerkt kan worden. Wat je daarvan in de praktijk merkt is het volgende: op de PS5 kom je straks mogelijk veel grote, open en gedetailleerde open werelden tegen die bijna geen laadtijden hebben. De Xbox is ruim twee keer zo langzaam op hetzelfde onderdeel.

Maar wat betekent dit voor games?

Allemaal leuk en aardig die specs en vergelijkingen, maar wat betekent dit nou voor je games? Of de Xbox of PlayStation nu meer kracht heeft, uiteindelijk draait het om de spellen die je erop spelen kunt. En dan hebben we het met name over de first-party titels, aangezien ontwikkelaars vaak één console als basis nemen en de andere console op hetzelfde niveau laten werken. Multiplatformgames zijn, als we kijken naar het verleden, vaak gelijk aan elkaar, al kunnen sommige ontwikkelaars nog wel eens een extraatje aanbieden.

Wat we voor nu zeker weten is dat zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series X meer dan capabel genoeg zijn om next-gen ervaringen aan te bieden. Qua grafische prestaties zullen we – zeker aan het begin – nog geen grote stappen voorwaarts zien, dat komt meestal tegen het einde van de consolecyclus aan. In het begin van de nieuwe generatie zien we ongetwijfeld grote, open wereld met een gedetailleerde omgeving, levensechte in-game personages en een gebruikerservaring die over het algemeen flink verbeterd is.

De mensen die vooralsnog het meeste profiteren van de aankomende consolegeneratie, zijn waarschijnlijk de ontwikkelaars. De specificaties zorgen ervoor dat ze mogelijk nieuwe designs en ideeën kunnen uitwerken die we tot op heden nog niet gezien hebben. En daar gaat nou eenmaal tijd in zitten. Daar waar spelcomputers vroeger vaak geroemd werden om hun vernieuwde, grafische prestaties, zullen spelcomputers in de toekomst dus veel meer met de beschikbare data kunnen doen. Een prima ontwikkeling, wat ons betreft.

Reacties (1)