PlayStation 5 krijgt VRR-ondersteuning
VRR staat voor Variable Refresh Rate en is een belangrijke functie voor gaming. Die functie zorgt er namelijk voor dat een televisie alleen het aantal beelden per seconden weergeeft dat uitgezonden wordt, waardoor problemen als screen tearing bijvoorbeeld voorkomen worden. De Xbox Series X ondersteunt de technologie, maar de PlayStation 5 nog niet. Gelukkig heeft Sony nu laten weten dat eigenaars van de console in de toekomst kunnen rekenen op een update die de ondersteuning toevoegt. Dat is te lezen in een uitgebreide faq.
PS5 hardware supports Variable Refresh Rate (VRR) through HDMI 2.1. After a future system software update, PS5 owners will be able to use the VRR feature of compatible TVs when playing games that support VRR.
Dat is dus goed nieuws voor iedereen die geïnvesteerd heeft in een high-end televisie, zodat ze alles uit hun moderne gaminghardware kunnen halen. Wanneer je al een next gen console thuis hebt staan, dan is je misschien opgevallen dat een deel van het beeld een andere frame laat zien ten opzichte van een ander deel van het beeld. Dat is een probleem dat je screen tearing noemt: het beeld wordt letterlijk gescheurd, omdat de tv nog met een ander beeld bezig is, terwijl de console alweer nieuwe informatie doorstuurt. Dergelijke problemen kunnen opgelost worden met VRR, maar dan moet zowel de spelcomputer als de tv daar ondersteuning voor aanbieden.
Helaas is het alleen in de basis zo simpel. Want er zijn nu al tv’s met hdmi 2.1 die ondersteuning aanbieden voor VRR, maar toch duiken er problemen op. Zo heeft LG bijvoorbeeld al laten weten op de hoogte te zijn met de problemen rondom zijn oled-tv-lijnen C9 en CX. Ook allerlei Sony-toestellen doen het niet helemaal lekker wanneer je er je PlayStation 5 op aansluit. Kortom: succes is niet gegarandeerd, maar het is wel fijn om te zien dat er naar oplossingen gezocht worden.
Reacties (3)