Ondanks groei in omzet, draait Spotify nog steeds verlies

11 mei 2015 1 Minuut 0 Reacties
Spotify-retina

Spotify heeft in 2014 meer omzet gedraaid dan in 2013, maar heeft ook meer verlies gedraaid in vergelijking met dat jaar. De muziekstreamingdienst Spotify heeft momenteel vijftien miljoen betalende abonnees.

Meer omzet en meer verlies voor Spotify

In 2014 is het Spotify gelukt een omzet van meer dan een miljard euro om te zetten, 1,08 miljard euro om precies te zijn, maar ondanks dat lukte het het bedrijf niet om winst te maken. In 2013 behaalde de muziekstreamingdienst nog een omzet van 746,9 miljoen euro; dat betekent dus een groei van 45 procent van jaar op jaar. Daar tegenover staat helaas wel een verlies van 165,1 miljoen euro, een bedrag dat het jaar ervoor nog neerkwam op 91,2 miljoen euro. Ook het verlies is dus in een jaar tijd flink toegenomen voor Spotify.

Desondanks zijn de verantwoordelijken voor de financiën, Martin Lorentzon en Pär-Jorgen Pärson, nog steeds positief over de muziekstreamingdienst. Zij geven aan dat Spotify het wel degelijk in zich heeft de grote inkomsten te verwerven, mits het bedrijf blijft inzetten op groei en de verbetering van de marges. Daarom gaat Spotify nu investeren in onder meer marketingacties om hun bereik en daarmee hopelijk ook hun winst te vergroten. Het is in elk geval duidelijk dat Spotify aangeeft hier te zijn voor de langere termijn.

Ondanks kwam naar buiten dat Apple muzieklabels onder druk zou zetten om afstand te nemen van streamingdiensten die muziek gratis aanbieden, zoals Spotify. Daar heeft het bedrijf het volgende op te zeggen.

Subscription-only models have not yet proven scale and free user models, whilst scaling, have not proven a path to profitability. Spotify has the combined power of both.

Spotify is in een jaar tijd gegroeid van 36 miljoen actieve gebruikers naar zestig miljoen actieve gebruikers, waarvan een vierde, vijftien miljoen, dus een betaald abonnement heeft. Daarnaast is Spotify nu in 58 landen beschikbaar, waaronder Nederland.

Reacties (0)