Bijna een miljoen abonnees voor Netflix in Nederland
Netflix is wereldwijd een populair videostreamingdienst. Je kunt er gigantisch veel films en series op bekijken die in de afgelopen jaren zijn gemaakt én nieuwe series checken die de dienst zelf geproduceerd heeft. Momenteel heeft Netflix 57 miljoen abonnees, afkomstig uit vijftig verschillende landen. En de dienst blijft voorlopig uitbreiden: voor 2017 wil Netflix beschikbaar zijn in meer dan 200 landen en afgelopen week is de videostreamingservice voor het eerst bereikbaar vanuit Cuba.
Hoewel Netflix normaliter weinig getallen vrijgeeft over bijvoorbeeld de kijkcijfers per serie of abonnees per land, is nu naar buiten gekomen dat het aantal abonnees in Nederland bijna de één miljoen aan tikt. Marktonderzoekers hebben geconcludeerd dat er 940.000 Netflix-abonnees rondlopen in Nederland; dat is bijna één op de zeventien Nederlanders. Daar wil Netflix het natuurlijk niet bij laten, maar om verder te groeien, moet het een aantal drempels over. Waaronder culturele verschillen in het aanbod en alternatieve diensten (de concurrentie).
Onlangs gaf onlangs nog aan de dienst Popcorn Time als geduchte concurrent te zien, op basis van een Google Trends-grafiek die liet zien hoe vaak mensen op termen als Netflix en Popcorn Time zoeken. In de afgelopen zes maanden is de term Popcorn Time significant vaker gebruikt en staat daardoor nu op gelijke hoogte met Netflix, ver boven HBO. Netflix noemt deze data ontnuchterend. En dat is te begrijpen, aangezien Popcorn Time de potentie heeft om marktaandeel weg te snoepen van de streamingdiensten die wel geld voor de service vragen.
Reacties (0)