Gratis dienst Spotify gaat nergens heen
Enkele vertegenwoordigers van de populaire muziekstreamingdienst Spotify hebben tijdens een evenement, dat georganiseerd wordt door The Wall Street Journal, de gratis versie van de dienst verdedigd. Die versie is namelijk niet alleen goed voor de luisteraar, maar ook voor de artiest. Het bedrijf vergelijkt het model (gratis en betaalde variant) met het aanbieden van duurdere en goedkopere tickets bij een concert; de goedkopere tickets hebben vaak een minder goed zicht op een podium, maar je kunt nog steeds luisteren naar de muziek.
Daarnaast gelooft Spotify erin dat de luisteraar die niet betaalt voor de dienst, wel naar concerten kan gaan en daar T-shirts koopt, bijvoorbeeld. Dat de dienst niet meteen af wil van zijn gratis variant is ook logisch, aangezien dit een onderscheidend middel is in vergelijking met concurrenten, zoals Apple Music en Tidal. Maar tegelijkertijd is dit vaak ook de reden dat artiesten hun muziek niet op de streamingdienst willen hebben staan, omdat het de waarde van de muziek (en de moeite die artiesten erin hebben gestopt) omlaag zou halen.
Daarnaast heeft Spotify het idee weerlegt dat mensen dus voor niets naar goede muziek kunnen luisteren. Het bedrijf geeft aan dat er iemand betaalt voor die luistersessies en dat zijn de adverteerders die de vele miljoenen mensen willen bereiken via het platform. Overigens is ook meteen naar buiten gebracht dat er in de toekomst meer nadruk wordt gelegd op originele videocontent en deals met artiesten. Maar dat laatste houdt niet in dat er albums exclusief via de muziekstreamingdienst beschikbaar zullen zijn, zoals op Apple Music en Tidal.
Reacties (0)