Ondanks de gevolgen, die je gemakkelijk kunt invullen, betekent dit op korte termijn nog weinig voor de gamestreamingdienst. Niet lang na het nieuws over het sluiten van Google Stadia Games & Entertainment, zoals de studio heette, kwam namelijk in het nieuws dat we voorlopig nog kunnen rekenen op honderd exclusieve videogames voor het platform. Het is dus niet zo dat ineens overal direct de stekker uitgetrokken wordt. Maar er is wel een groot probleem achter de schermen. En berichtgeving van zowel Bloomberg als Wired schijnen wat licht op de zaken.
Google Stadia: zo gebruik je je eigen controller met de gamestreamingdienst
Niet genoeg geïnvesteerd
Zo schrijft Wired dat Google wellicht toch niet zo veel geïnvesteerd heeft als de zoekmachinegigant aanvankelijk deed vermoeden. En dan hebben we het over investeringen in interne studio’s, die dus exclusieve games maken voor Stadia. Stadia-baas Phil Harrison kondigde Google Stadia Games and Entertainment aan tijdens de Game Developers Conference 2019. Daar maakte het bedrijf destijds indruk met de gamestreamingdienst. Echter, nu blijkt dat het nog maanden duurde voordat Google het gros van de benodigde ontwikkelaars aannam.
Het doel van Google luidde als volgt: binnen vijf jaar moesten er tweeduizend mensen aangenomen worden die verantwoordelijk gemaakt zouden worden voor Stadia-spellen. Dat is er nooit van gekomen. De werknemers die er wel waren, waren het met de media eens. Gamejournalisten en mensen met interesse vonden namelijk dat Google Stadia nog echt een bètaproduct was tijdens de lancering. En dat vonden de medewerkers destijds ook. De dienst werkte, maar veel van de beloofde functies waren tijdens de investering niet aanwezig eind 2019.
Geen groot succes
Daarnaast melden bronnen tegenover Wired dat Stadia het slecht deed in 2020 en daardoor niet de beoogde doelstellingen haalde. Dat idee wordt onderstreept door de redactie van Bloomberg. In een artikel van die website staat namelijk dat Stadia zijn doelstellingen niet gehaald heeft. het was namelijk de bedoeling dat de gamestreamingdienst goed moest zijn voor honderdduizenden gebruikers, maar die waren er niet. Daarnaast moesten er echt heel veel controllers verkocht worden; de befaamde en redelijk simpele Stadia-controller.
Om Google Stadia toch aan de man te krijgen, heeft Google een hoop geprobeerd. Zo werd de dienst vaak voor een gereduceerd tarief aangeboden. In sommige gevallen kon je zelfs helemaal gratis gebruikmaken van de gamestreamingdienst. Je kreeg dan gratis een controller en kon enkele games spelen, zonder dat je dat een cent zou kosten. Ook deals met speluitgevers leken niet te helpen. Google gaf miljoenen uit per port van een game, waardoor grote titels als Red Dead Redemption 2 en meer uiteindelijk ook naar Stadia kwamen.
Geen interesse in Google Stadia
En dan gingen er nog een paar dingen mis. Zo waren er geen interessante first-party titels beschikbaar voor Google Stadia toen de dienst voor het eerst lanceerde. De games die je kon spelen, had je waarschijnlijk al op een ander platform gespeeld — dit was namelijk veelal een verouderd aanbod. Daardoor leek Stadia vanaf het begin af aan alleen interessant voor mensen die wel zin hebben in consolegames, maar daar geen grote bedragen voor willen neerleggen of een gameconsole voor in huis willen halen, om wat voor reden dan ook.
Daarbij komt dat het moment van lanceren wellicht ook niet goed uitgekozen was. Gamers en mensen met interesse voor gaming wereldwijd zagen het niet meteen zitten om afhankelijk te zijn van een internetdienst die op elk moment kon stoppen met werken. Bijvoorbeeld als je eigen internetverbinding eruit ligt (games worden namelijk over het internet naar jou gestreamd) of wanneer Google zou besluiten de stekker eruit te trekken. En vooral dat laatste zorgde voor het gebrek aan interesse: Google draait vaker onpopulaire diensten de nek om.
Exit
Je moet je als bedrijf hardop afvragen waarom een dienst, zoals Google Stadia, dan impopulair is. Is dat omdat gamers de dienst niet kunnen vinden? Of is dat omdat je niet bereid bent voor langere tijd te investeren? Of komt dat doordat zo’n gamestreamingdienst gewoonweg niet leeft bij het grote publiek? Vanwege het enthousiasme wat we op social media zien en in gesprekken met mensen uit de eigen omgeving hebben, lijkt ons het sterk dat het laatste het geval is. Maar wat wel zou kunnen zijn, is dat de groep enthousiastelingen gewoonweg te klein is.
Dan is het aan jou als bedrijf de taak om te kijken wat voor rol de gamestreamingdienst heeft in je bedrijf en in hoeverre je bereid bent geld te storten in een ogenschijnlijke bodemloze put waar je mogelijk niets uithaalt. Met de diepe zakken van Google en de populariteit van videogames in het algemeen, zou je verwachten dat Google zou blijven investeren, maar niets blijkt dus minder waar te zijn. Zoals het er nu naar uitziet is de exit van Google Stadia begonnen, ook al heeft het bedrijf aangekondigd andere bedrijven te helpen bij het publiceren van games.
Eigenlijk zijn er nog mogelijkheden genoeg voor zo’n jonge dienst als Google Stadia. De markt voor gamestreamingdiensten is erg jong en daardoor niet erg groot. Maar die markt groeit gestaag. Zo is Amazon druk bezig met zijn eigen streamingdienst Luna, kun je high-end videogames streamen naar je Nintendo Switch en werken zowel Xbox als PlayStation aan hun eigen varianten op de gamestreamingdienst. Het lijkt erop dat Google in herhaling valt qua strategie, maar wellicht bestaat Stadia lang genoeg om de huidige beslissingen terug te draaien.
Meer lezen?
Wil je meer lezen over games en entertainment? Neem dan de sectie voor tips en adviezen eens door of bekijk de door ons geschreven reviews.
Reacties (0)