In dit overzicht kijken we naar de beste games van de afgelopen twee, drie maanden. We kijken naar de games die voor verschillende consoles uitgebracht zijn: de Nintendo Switch, Nintendo Switch 2, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S. Games die voor PS4, Xbox One en Switch uitgebracht zijn, kun je gewoon spelen op hun opvolgers, vaak in betere kwaliteit. Heel vaak draaien games gewoonweg soepeler, maar in sommige gevallen is er ook een boost in het aantal frames per seconde. Soms komen we ook games tegen die wat minder goed in de smaak vallen. In de inhoudsopgave zie je welke games we behandelen.
In dit overzicht bespreken we de beste games voor Xbox One, Xbox Series X, PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch en Nintendo Switch 2.
Clair Obscur: Expedition 33
Vanaf het eerste moment voelde ik waarom Clair Obscur: Expedition 33 zo’n retro-vibe heeft; het ademt de sfeer van de klassieke Japanse rpg’s waar ik zo van houd. Wat me direct greep was het duistere verhaal. Je speelt met een groep personages in hun laatste levensjaar, op een missie om een vloek te stoppen die hun maximale leeftijd jaarlijks verlaagt. Dit angstaanjagende dertigersdilemma zorgt voor een constante spanning en een mysterie dat ik absoluut wilde ontrafelen. Het spel heeft een mooie en meeslepende opzet.
De spelwereld gaf me een dubbel gevoel. Ik vond de omgevingen prachtig vormgegeven, maar tegelijkertijd voelden ze wat leeg en lineair aan. De keuze om geen kaart te gebruiken is gewaagd en maakte het verkennen spannend, al was ik soms wel even de weg kwijt. Waar ik echter volledig voor viel, was het vechtsysteem. Het is een briljante mix van Persona en Paper Mario, waarbij je constant op het puntje van je stoel zit om aanvallen te counteren, ontwijken en slimme combo’s te maken.
De diepgang in de gameplay hield me urenlang gekluisterd. Ik vond het fantastisch om te experimenteren met alle vaardigheden en de unieke gimmicks van elk personage te combineren voor de perfecte strategie, vooral tijdens de uitdagende baasgevechten. Hoewel de wereld dus wat beter had gekund, maakt de gameplay voor mij alles goed. Als je, net als ik, een groot hart hebt voor klassieke en uitdagende rpg’s, dan is Clair Obscur een game die je zeker een kans moet geven.
Mario Kart World
Nintendo breekt met Mario Kart World radicaal met het verleden. Personages als Link en de Mii’s maken plaats voor minder bekende characters als Pauline en Nabbit. Het spel introduceert zestien nieuwe en veertien retrobanen, die visueel een flinke upgrade hebben gekregen met een hogere resolutie en dynamische weereffecten. De circuits voelen levendiger aan door meer activiteit langs de baan en de toevoeging van nieuwe spelmechanieken zoals grinden op rails en tegen muren oprijden. Al deze elementen worden met elkaar verbonden door een grote, open wereld, die een frisse, vernieuwende ervaring oplevert.
De nieuwe open wereld is een centraal, maar wisselvallig onderdeel. Hoewel je de wereld direct kunt verkennen voor missies en verzamelobjecten, is het vinden ervan frustrerend door het ontbreken van markeringen op de kaart. Een andere toevoeging is de Knockout-modus, Nintendo’s antwoord op games als Fortnite. Hierin race je met 23 andere spelers over meerdere banen met als doel als laatste over te blijven. Een briljante vondst is daarnaast dat je in de kampioenschapsmodus nu van de ene naar de andere baan rijdt, wat voor extra chaos en hectiek zorgt.
De focus op snelheid en lange, rechte stukken verandert de kern van de gameplay. Driften en munten verzamelen zijn minder cruciaal dan in Mario Kart 8 Deluxe, waardoor zware personages met een hoge topsnelheid de voorkeur krijgen. Dit, in combinatie met technische shortcuts via rails en muren, zorgt voor een andere speelstijl. Helaas kampt de online modus met problemen, zoals het lastig kunnen samenspelen met vrienden. Ondanks deze kritiekpunten biedt de game veel plezier dankzij de inventieve circuits en de competitieve gameplay die de vernieuwingen met zich meebrengen.
Doom: The Dark Ages
Voor mij is Doom: The Dark Ages een verrassend frisse wind in de franchise. Het ruilt de futuristische sciencefiction van de vorige games in voor een grimmige, middeleeuwse setting en dat pakt wat mij betreft goed uit. Het is een prequel die laat zien hoe de Doom Slayer de onstuitbare halfgod werd die we kennen. De sfeer is anders; Doom Slayer voelt me zwaarder, krachtiger en bruter dan ooit. In plaats van de bijna acrobatische snelheid van Doom Eternal, krijg je nu vooral te maken met een beukende, onverwoestbare tank die door legers van demonen heen walst.
Het absolute hoogtepunt voor mij is het nieuwe schild. Dit is niet zomaar een defensief item; je gebruikt het constant om projectielen terug te kaatsen, het als een kettingzaag naar vijanden te werpen of om een pad door de hordes te banen. Die toevoeging, gecombineerd met de brute nieuwe slagwapens zoals de morgenster, geeft de gevechten een heerlijke, tactische laag. De flow van het blocken, pareren en vervolgens een verwoestende tegenaanval inzetten voelt ongelooflijk bevredigend. De game daagt je uit constant agressief en lomp te spelen en beloont je daarvoor.
Toch is niet alles perfect in mijn ogen. Het verhaal voelt wat rommelig en dient vooral als een excuus om van de ene naar de andere slachtpartij te bewegen. Daarnaast had ik hoge verwachtingen van het vliegen op de draak, maar die secties voelden wat oppervlakkig en minder uitgewerkt aan dan de heerlijke grondgevechten. Ondanks die minpuntjes is de kern van de game – het afslachten van demonen op de meest creatieve manieren – zo sterk dat ik de minpunten al snel vergat en me volledig overgaf aan de helse chaos.
Bravely Default - Flying Fairy HD Remaster
Bravely Default, oorspronkelijk een 3DS-titel, groeide uit tot een onverwachte wereldwijde hit die een hele franchise en zelfs de Octopath Traveler-serie inspireerde. Nu keert de game terug als Bravely Default: Flying Fairy HD, een remaster voor de Nintendo Switch 2. Deze release komt op een perfect moment, nu de vraag naar klassieke turn-based rpg’s toeneemt. De uitdaging is om de geliefde handheldervaring succesvol naar een krachtigere, moderne console te vertalen.
De game combineert een traditioneel jrpg-verhaal over vier helden en magische kristallen met volwassen thema’s als slavernij en antireligieuze bewegingen. Het vechtsysteem is de kern van de ervaring: het innovatieve Brave- en Default-principe voegt een diepe strategische laag toe aan de turn-based gevechten. Met 24 combineerbare beroepen kunnen spelers hun team volledig naar eigen hand zetten, wat zorgt voor eindeloze variatie en diepgang zonder dat overmatig grinden ooit verplicht voelt.
Deze HD-versie verbetert het origineel met prachtige waterverfachtergronden, een aangepaste interface voor één scherm en handige opties om de gevechtssnelheid aan te passen. Nieuwe minigames en een slimme vervanging voor de oude Street Pass-functie bieden extra content. Hoewel de compacte wereld zijn handheld-oorsprong verraadt, heeft dit een zekere charme. De combinatie van de visuele pracht en de meesterlijke muziek maakt het een genot voor zowel oog als oor.
Blades of Fire
Voor mij is Blades of Fire een verrassend diepgaande actie-rpg die eindelijk iets nieuws probeert. Je kruipt in de huid van Aran, een smid die als een van de weinigen nog stalen wapens kan gebruiken in een wereld waar een boze koningin staal in steen verandert. Het smeden van je eigen wapens is niet zomaar een extraatje, maar de echt kern van de game. Dit idee, gecombineerd met de duistere fantasiewereld van de makers van Metroid Dread, maakt het voor mij een ontzettend interessante en originele opzet.
De gameplayloop van smeden en vechten geeft de game een fijne opzet. Ik vind het fantastisch dat de gevechten zo technisch zijn, waarbij je gericht op lichaamsdelen van vijanden moet slaan en de zelfgemaakte zwaarden en hamers echt op de proef stel. De wapens voelen zwaar en impactvol, en het feit dat ze kunnen breken dwingt me om constant te blijven smeden en experimenteren. Dit, samen met de verrassend leuke en avontuurlijke toon van de personages, maakt het voor mij veel meer dan zomaar een zoveelste soulslike-achtige kloon.
Toch heb ik ook mijn bedenkingen. Het verhaal in Blades of Fire is alles behalve hoogstaande literatuur; het voelt wat onderontwikkeld en dient vooral als kapstok voor de actie. Ook de speelduur van meer dan veertig uur, in combinatie met soms frustrerende, doolhofachtige levels zonder duidelijke kaart, zorgt er soms voor dat je gevoelsmatig lang in hetzelfde gebied rondhangt. Ondanks die minpunten is de kern van de game – het diepgaande smeedsysteem en de tactische gevechten – zo sterk dat ik het spel kan aanbevelen voor als je een actiegame zoekt die het vechten anders aanpakt.
Mobile Suit Gundam Seed Battle Destiny Remastered
Mobile Suit Gundam Seed Battle Destiny Remastered is een opgepoetste versie van de PlayStation Vita-game uit 2012. Als speler duik je in een third-person mecha-shooter die zich afspeelt tijdens de gebeurtenissen van de animeseries Gundam Seed en Seed Destiny. De kern van het verhaal is het complexe politieke en militaire conflict tussen de Naturals op Aarde en de genetisch superieure Coordinators in de ruimte. Je kiest een kant in deze oorlog en bestuurt meer dan honderd iconische robots in missies die de verhaallijn van de series volgen.
De gameplay is het sterkste punt van het spel. Hoewel de missies soms kort zijn, een overblijfsel van de Vita-origine, voelt het besturen van de metershoge robots heerlijk soepel en strak aan. De wapens, variërend van langeafstandskanonnen tot beamsabers voor gevechten van dichtbij, hebben een bevredigend gewicht. De actie staat duidelijk centraal en de besturing is merkbaar verbeterd ten opzichte van oudere titels. Ondanks dat de camera en het lock-on-systeem af en toe wat instabiel kunnen zijn, blijft de kern van het vechten overeind als een zeer plezierige ervaring.
Op grafisch gebied biedt de game een gemengde ervaring. De Gundams zelf en de gevechten in de ruimte zien er indrukwekkend en zeer gedetailleerd uit. De omgevingen op Aarde vallen daarentegen wat tegen; die zijn vaak vlak, grijs en saai. Het geluid is daarentegen zeer trouw aan de anime, al is het spel enkel in het Japans ingesproken. Uiteindelijk is de remaster een leuke ervaring, maar vooral een feest van herkenning die het meest gewaardeerd zal worden door de bestaande fans van de Gundam Seed-franchise.
Commandos: Origins
Commandos: Origins blaast de klassieke real-time strategieserie nieuw leven in met een verhaal dat teruggaat naar het begin. Als speler krijg je de controle over een team van zes unieke soldaten, elk met eigen vaardigheden, en bekijk je de Tweede Wereldoorlog vanuit een top-down perspectief. Het doel is om onopgemerkt door vijandelijk gebied te navigeren, doelwitten uit te schakelen of gevangenen te redden. De nadruk ligt volledig op stealth, want in een open vuurgevecht overleven je soldaten het niet lang, en als er ook maar één teamlid sterft, faal je de missie.
De gameplay draait om het observeren van vijandelijke routes, het slim inzetten van de unieke gadgets van je soldaten en het zorgvuldig verbergen van lichamen. Een cruciaal hulpmiddel hierbij is de planningsfase, waarmee je acties voor meerdere soldaten tegelijk kunt inplannen. Vervolgens voeren ze die manoeuvres naadloos en synchroon uit in de real-timefase. Dit systeem is essentieel voor het oplossen van de complexe tactische puzzels die de game je voorschotelt en vormt de kern van de strategische en diepgaande gameplay waar de serie bekend om staat.
Ondanks dat de game de sfeer van de originele delen goed weet te vangen, schiet de modernisering op sommige vlakken tekort. De gameplay voelt soms té klassiek en de interface en besturing zijn helaas niet intuïtief en onhandig, met name voor controllers. Dit, in combinatie met het bewuste gebrek aan een autosavefunctie, kan voor frustratie zorgen. Hoewel fans van de serie zullen genieten van de nostalgische en uitdagende ervaring, kan Commandos: Origins voor nieuwkomers daardoor al snel te traag en ontoegankelijk aanvoelen.
Meer lezen?
Disclaimer: voor alle games die we testen voor het overzicht, hebben we een recensiecode of -exemplaar ontvangen. Mocht je een game missen op de lijst, dan hebben we daar geen code of exemplaar voor gekregen.
Voor meer informatie, tips en adviezen voor de zoektocht naar een nieuwe tv waar je de beste games op kunt spelen, kun je terecht in de sectie tips en adviezen. Hier lees je ook alles over een perfect audiosysteem en koopgidsen voor alle apparatuur.
Reacties (0)