Review: Panasonic Lumix GH6 ‘een waar nieuw vlaggenschip’

08 november 2022 + 10 minuten 0 Reacties
Panasonic Lumix GH6_2
FWD award

De Panasonic Lumix- GH-camera’s zijn al vele jaren geliefd bij videografen die graag creatief hoogwaardig videofilmen met een hybride toestel. En onlangs werd de GH5 nog geüpdatet naar versie II. Nu is het echter de beurt aan de langverwachte GH6 met ronduit magnifieke specificaties. Geen andere videografische systeemcamera of camcorder kan deze in hetzelfde marktsegment evenaren. Is de ultieme MFT systeemcamera geboren?

De Lumix GH-familie fietste altijd rond op het grensvlak van prosumer en professionele gebruiker. En dat met name bij de videofilmer en cinematograaf die veel creativiteit, aantrekkelijke prijzen voor body’s en objectieven, de hoogst mogelijke kwaliteit bij MFT, tal van videoformaten, een goed geluid en ergonomische handligging zocht.
Met de GH6 gaat Panasonic, zoals in de geruchten op social media al voorspelden, nog een forse schrede verder. Dit is de systeemcamera die het de camcorder en concurrentie in dezelfde doelgroep het leven danig zuur gaat maken. Naast de ultieme wens voor de amateur ook een nieuwe norm voor de professionele content- en production-industrie. Tevens heel geschikt voor low-budget multicamera-toepassingen. En dat zoals gezegd tegen een verrassend lage prijs en met tal van aanvullende optische, opslag- en audiomogelijkheden. De klapper in het MFT-segment? Onze redactionele bevindingen aan de hand van een preproductiemodel wijzen daar wel op!

De klapper in het kort

De Panasonic Lumix GH6 is hoe je het ook went of keert een ware klapper. Zoveel mogelijkheden en hoge audiovisuele kwaliteit  in een compacte ergonomische en robuuste MFT-systeemcamera is tot op heden nog niet vertoond.
Een greep uit de belangrijkste specificaties: Een 5.7K highspeed (tot 300Mbps) 25,2 MPs MFT beeldsensor, een breed scala aan ingebouwde en te laden pre/postproduction V-Log/V-Gamut, 13+ stops dynamischbereik, een 5-assige interne beeldstabilisatie (maximaal 7,5 stops BIS en OIS), vrijwel elk denkbaar videoformaat inclusief amorf, Cinelike D2 & V2 en zelf te configureren oproepbare instellingen, 4-kanaals audio, tijdcode in/out synchronisatie,  Apple ProRes 422 (HQ), voor draadloos streaming WiFi 2,4-GHz (IEEE802.11b/g/n.) plus 5- GHz (IEEE802.11ac), tethering en 100 MP (RAW en JPEG) uit de hand voor de fotograaf.
We hebben relatief lang op De GH6 moeten wachten. Dat kwam mede door de slechte leveranties van de benodigde chips. Het wachten werd echter beloond met een waar nieuw vlaggenschip in de Panasonic Lumix GH-familie!

De MFT-sensor

De GH6 gebruikt net als zijn voorganger een Micro FourThirds-beeldsensor. Die is kleiner dan een fullframe (35 mm Cine)-type en kwam tot voor kort niet verder dan 20 Megapixels. Die 20 MPs zijn nu 25,2 geworden. Goed voor 5,7K video, een relatief groot dynamisch bereik en snelle beeldverwerking. Fotografen profiteren hier eveneens volop van. De standaard JPEG- en RAW-bestanden mogen gezien worden. Plus dat er ook nog een 100 MPs-optie uit het handje beschikbaar is.
Bij het dynamische bereik beschikt de beeldsensor over een parallel low en high gain circuit. Dat geeft de ruimte voor maarliefst 13+ stops. Panasonic noemt dat Dynamic Boost. De GH6 camera is het eerste GH-model dat het volledige Varicam V-log-profiel benut. Onze proefopnamen in een chocolaterie met gemengd bestaand licht profiteerden duidelijk van de parallel gain-circuit.
Natuurlijk komt vanuit de kritische lezers nu de opmerking: “Het is geen fullframe, de gangbare trend bij semi- en professionele videoproductie. Dat valt uiteraard te bezien. Fullframe is regelmatig niet nodig, duurder en groot en zwaar. APS-C en MFT doen het in de lagere videografische en filmische productiesegmenten heel goed. 4K (UHD en Cine) op 60 fps doen qua beeldkwaliteit vaak niet onder voor 35 mm. En de filmische look of geringe scherptediepte valt met lichtsterke (een veelal een stuk goedkopere) objectieven best wel te verkrijgen. Ook de aan de beeldsensor gekoppelde beeldstabilisatie (BIS en OIS) en AF staan op hoog niveau. In ieder geval hadden wij over de videografie en fotografie op ons preproductiemodel niets te klagen. Zelfs behoorlijk boven verwachting
De 25,2 MPs MFT-beeldsensor van de Panasonic Lumix GH6 heeft alle beeldkracht in huis om een optimaal beeld neer te zetten. Over de precieuze specificaties van de Live Mos-sensor zonder Low-Pass filter hult Panasonic zich (nog) in nevelen. Insiders beweren dat het om een Sony-type gaat.

Beeldprestaties

De Live Mos-sensor wordt ondersteund door de volledig nieuwe Venus Engine van de GH6. Dat maakt geavanceerde beeldverwerkingstechnologieën mogelijk voor hoge-resolutie beelden met een natuurlijke ruistextuur en rijke kleurweergave. Volgens Panasonic biedt  deze processor ongeveer twee keer zoveel verwerkingscapaciteit als bij de voorgangers. In de praktijk komt dat neer op een snelle verwerking van de hogere pixelaantallen van de sensor en video’s met een hogere resolutie en bitsnelheid.
Technisch gezien liggen hieraan ten grondslag:
1. De Intelligent Detail Processing die detecteert nauwkeuriger de vlakke, gedetailleerde en gerande elementen in een frame en produceert zo een zeer realistisch beeld.
2. De 2D Noise Reduction die chromatische ruis onderdrukt en de textuur van luminantieruis verbetert voor heldere en natuurlijke beelden, zelfs bij een hoge gevoeligheid.
3. De functie High Precision 3D Noise Reduction voor video-opnames verbetert de detectie van stilstaande en bewegende onderdelen. Hiermee vallen dan de ruisvermindering te optimaliseren en nabeelden te onderdrukken. Dit heeft tot resultaat dat de beeldkwaliteit van video’s met dynamische beweging is toegenomen. Het zeer nauwkeurige Dual 3D Colour Control verbetert de kleurweergave op helderheids-, verzadigings- en kleurtoonniveau voor rijke, natuurgetrouwe kleuren.
De hoge verwerkingssnelheid maakt ook AFS burst-opnamen mogelijk tot een snelheid van 75 frames per seconde en een resolutie van 25,2 megapixels. De hogere signaal-uitleessnelheid van de sensor beperkt ook het rolling shutter-effect en legt beelden vast die te snel zijn om met het blote oog waar te nemen.
Het meest opvallende in dit prijssegment blijft uiteraard 5.7K op 60P met 10 bit. Dat is echt toppie. Kost natuurlijk het nodige aan opslagcapaciteit maar dat kan naar een externe SSD-recorder. Op Cinema-kwaliteit haalt de GH6 intern 60P 4:2:0 10 bit.

Slow motion

Opnemen met een hogere beeldsnelheid (framerate) is aantrekkelijk voor sport & actie en het creatief spelen met beweging. De Lumix GH6 scoort hierbij indrukwekkend. Vloeiend 4K op 120 fps. En dat ziet er kwalitatief gezien gelikt uit.
Op Full HD komen we op 300 beelden in super slow motion per seconde. Een ware sensatie bij het bevriezen en/of analyseren van beweging.

Ondersteuning bij opnamen

Heel welkom zijn de ingebouwde ondersteunende functies voor video-opnamen. We noemen  Waveform Monitor, Zebra Pattern, Frame Marker, Anamorphic Desqueeze Display, Red REC Frame Indicator en tally-lampjes op de voor- en achterkant. Nieuw voor de LUMIX GH6 is de Safety Zone Marker, die 80%, 90% of 95% van het opnamegebied aangeeft. Er is ook een Center Marker beschikbaar met keuze uit verschillende typen.
Bij het instellen van de kleurtemperatuur kan je de Kelvin-waardes nu weergegeven op het opnamescherm. Heel handig bij timelapse video’s in 4K 60p is de functie Exposure Levelling voor het automatisch aanpassen van de belichting bij opeenvolgende frames. Tevens de mogelijkheid  met 4-kanaals audio-opnamen in ProRes en MOV. 4-kanaals audio-opnames kunnen worden gemaakt in ProRes en MOV.
MF Assist wordt nu ook ondersteund tijdens het maken van video-opnamen. Je kunt het scherm tot 6x vergroten om de scherpstelling te controleren. Met AF-ON of door op het scherm te tikken terwijl de MF Assistmodus is ingeschakeld stelt de GH6 automatisch scherp op het geselecteerde gebied, ook tijdens het maken van opnamen.
Er is een vorm van  Dual Native ISO aan boord. Bij de GH6 heet dit Dynamic Range Boost waarbij een beeld met hoge verzadiging gegenereerd wordt in het lage ISO-circuit en een beeld met lage ruis gegenereerd wordt in het hoge ISO-circuit welke op pixel-niveau met elkaar samengevoegd.. Zo krijg je het beste van twee werelden bij het contrast, dynamisch bereik en kleurweergave. Kortom de GH6 kiest de beste bij de opnamesituatie (meng-)waarden. Onze testervaring was dat dat accuraat gebeurde. Ook vielen de relatief goede prestaties bij low light op. Last but not least er een spotmeter voor de luminantie aan boord.

Body, viewen en scherpstellen

Het robuuste ergonomisch gevormde camerahuis van 739 gram heeft een magnesium legering bij het voor- en achterframe. Uiteraard stof en spatwater dicht plus bij tot min 10 graden Celsius geen koude-problemen. De handgreep valt echt comfortabel te noemen. Ook bij het gebruik van zwaardere en langere objectieven. Wel is de Lumix GH6 niet meer zo compact en licht als bijvoorbeeld de GH4 en GH3. Na een tijdje voel je het gewicht wel in de handen. Maar tal van concurrente zijn net zo groot en zelfs forser. De DMW-BLK22 accu haalt een uurtje video en ongeveer 360 foto’s. Een USB-lader wordt meegeleverd.
Delay-out en bedieningen va de knoppen, draaiwieltjes en toetsen is vrijwel identiek aan die van de GH5. Er zit nu een extra knopje, met een microfoonsymbooltje er op, voor de rode recordknop. Dat dient om extra audio-informatie op de display weer te geven. Wij noemen de fraaie volumebalk, de interne versterking (gain), wel /geen mute voor de microfoon, 4-kanaal input aan/uit, de audiokwaliteit in kHz en Bit, welk geluidskanaal er gemonitord word en de realtime monitorweergave. Wel bestaat er de kans dat je dit audioknopje per ongeluk indrukt in plaats van de REC-knop.
De interne statische vin- en actieve ventilator-koeling zorgen er voor dat je vrijwel ongelimiteerd kunt opnemen. Zowel bovenop als aan de voorkant van de camera bevindt zich een Record-knop. Dit vergemakkelijkt het starten en stoppen met opnemen, zelfs als er opnames worden gemaakt onder een lage hoek of met een schouderrig.
De live OLED-zoeker heeft  een resolutie van 3.680.000 pixels, contrast 10.000:1 en een vergrotingsfactor van 0,76x. Het volgen van snelle objecten vormt geen probleem. Het kantel- en draaibare 3 inch touch-viewerscherm beschikt over 1.840.00 pixels in 4:3. en er zitten geen kabels in de weg.
De AF werd weer verder verbeterd en zal de gebruiker niet snel in de focus-steek laten. Werk vooral de firmware van jouw objectieven bij om hier optimaal van te profiteren. De techniek voor AF is Depth-From-DeFocus. Een slim focuseer-systeem dat een dieptemap gebruikt en op basis van objecten in defocus de optimale scherpstelling berekent. De AI traint op objectherkenning waaronder torso, hoofd, gezicht ogen en dieren. Hoe meer metingen tussen verschillende opnames er zijn des te beter functioneert DFD, Bi langzame framerates en langdurige belichtingen neemt de effectiviteit af. In de praktijk accuraat en behoorlijk snel doch er zijn concurrenten die dit net nog overtreffen.

Een schatkamer aan formaten

Zoals gebruikelijk biedt Panasonic een grote schatkamer aan formaten op verschillende framerates, afmetingen (UHD, DCI, Amorf, 4:3) en CODECs waaronder Apple ProRes 422 HQ (DCI 4K en Full HD). Als belangrijkste formaten noemen we HFR (High Frame Rate) 4:2:0 10-bit 4K 120p met audio (ALL-I), HFR (High Frame Rate) 4:2:2 10-bit FHD 240p met audio (ALL-I), VFR (Variabele Frame Rate) 4:2:0 10-bit FHD 300fps, 4:2:0 10-bit 5.7K 60, Anamorphic 4:2:0 10-bit 5.8K 30p/25p, 4.4K 60p/50p en 4:2:2 10-bit C4K/4K 60p/50p ongelimiteerde opname (ALL-I). Komende firmware upgrades gaan nog meer mogelijkheden bieden.
Uiteraard verwerkt de GH6 ook H.264 (ALL-I en long GOP 4:2:2.) en H.265 (Long GOP 4:2:0). De H.264 is gebleven omdat deze CODE de MLE-computer minderbelast met benodigde rekenkracht
Standaard bedraagt de maximale op de beeldsensor verzamelde resolutie 5.7 K. Amorf haalt de beeldsensor maximaal 5.8K met behulp van Full-sensor ‘open gate’/anamorphic capture tot maximaal 30p.
Opslaan doe je naar de CFexpress-kaart (Type B) met een bitsnelheid van 800 Mbps of meer, waaronder 5,7K 30p ProRes 422 HQ en C4K 60p ALL-I. In een tweede slot kan de SD-geheugenkaart type UHS II V90 voor het intern vastleggen van video’s bij 600 Mbps of minder. Er is keuze uit Relay Recording, Backup Recording en Allocation Recording. Export via SSD USB en HDMI A 2.1 op 10 bits 4:2:2. Ook 120P RAW naar Atomos Ninja. De CFexpress-kaart werd bij ons exemplaar meegeleverd. Prima service deze Lexar 128GB met uitstekende snelle  prestaties. Houd er wel rekening mee dat je voor dit type kaart een aparte cardreader nodig hebt.
Verder kan de GH6 interne opnames in 4:2:2 10-bit Cinema 4K op 60p vastleggen en deze gelijktijdig uitvoeren via HDMI 2.1.

4-kanaals audio?

Van huis uit is de interne stereo van de GH-modellen relatief goed. In de praktijk zet de pro daar dan wel een aparte XLR-adapter (DMW-XLR1) voor maximaal 96 kHz 24-bit in de hotshoe. De twee XLR-kanalen vallen te combineren met de twee interne 48 kHz 24-bit kanalen. Dat biedt allerlei interessante audiomogelijkheden. Alleen via de externe microfoon 3.5 mm, via de twee XLR-connectoren van de adapter. En dat alles ook nog eens in combinatie met de beide ingebouwde stereomicrofoons. Je kunt de hoofdtelefoon per kanaal laten beluisteren.

Fotografie

Bij eerdere GH-modellen hoorde je weleens klachten over de fotokwaliteit. Die zou toch net wat minder zijn als bij de concurrentie. Met een MFT-sensor in het achterhoofd scoort de Lumix GH6 nu toch echt wel op het niveau van een Panasonic G9. En daar kan je als serieuze fotograaf mee thuis komen. Voor de snelle jongens is er 14 fps shooting met AF-S, 8 met AF-C  en zelfs 75 fps met e-shutter). Er is geen Photo Stacking meer aanwezig.
Interessant zijn natuurlijk die 100 Megapixels in één foto. Daar zijn dan wel acht samengevoegde opnamen voor nodig terwijl de sensor daarbij een halve pixel verschuift. Anders dan bij menig concurrent behoeft de camera daar voor niet op statief en hoeft het onderwerp niet stil te blijven staan. De GH6 schiet de opeenvolgende shots zo snel dat deze optie gewoon uit het handje kan. Tevens biedt de camera 50 MPs-opnamen.

Praktijk en conclusie

De GH6 munt echt uit in het brede scala aan opnamestijlen dat deze hybride systeemcamera  kan ondersteunen. Je maakt nu masteropnamen in de hoogste resolutie (best mogelijke formaat) en later beslissen over bijsnijden en schalen. Daarvoor zijn er de 5.7K-modi van de camera om de hoogst mogelijk formaatkwaliteit te behalen. Fotograferen met anamorfe lenzen? De GH6 biedt een uitgebreidere ondersteuning dan op elke andere hybride camera. Dit met native 4:3-opname en aangepaste stabilisatie-ondersteuning. Slow motion highspeed in volledige 4K kwaliteit? Het kan gewoon. Voor multicam-settings draaien de GH6-camera’s hun videohand niet om.
Opvallend en heel welkom is het variangle display dat uit de buurt van de camerapoorten blijft. Geen gedrang met in de weg zittende kabeltjes meer. De HMDI-poort is gelukkig van volledige AS-grootte en de USB 3.2 Gen 2-aansluiting heel verdienstelijk. En de lekker grote REC-knoppen zijn een waar genoegen. Met de Mijnlijst-optie maak je de favoriete instellingen per project aan.
Blijft natuurlijk dat MFT niet meer zo nieuw en sexy is als bij de introductie. Ook is de concurrentie lang niet mis. Niettemin kan een videografische/filmische systeemcamera als de Panasonic Lumix GH6 de camcorder in hetzelfde marktsegment verdringen. Alleen bij run and gun heeft deze nog voordelen. Op de andere fronten wint het model met flexibiliteit en versaliteit bij een relatief hoge AV-kwaliteit. Je kunt dus van een ultieme MFT  systeemcamera voor video spreken. De bodyprijs van € 2.199,- inclusief btw is heel aantrekkelijk. N.B.: Er komen dit jaar nog extra firmware updates voor het ontsluiten van nog meer mogelijkheden.

Prijzen & Info
Panasonic Lumix GH6 € 2.199,- www.panasonic.nl

Reacties (0)