Hoe maak je een frame binnen een frame?
Het creëren van een frame binnen een frame is niet moeilijk. Je kunt het al toepassen op het moment dat je een vorm of visueel element in je scène kunt plaatsen, waarmee je je onderwerp omringt.
Voorgrond elementen
Een van de meest gebruikelijke manieren om dit te doen, is door voorgrondelementen te gebruiken. Dit zijn elementen die tussen je onderwerp en de camera in worden geplaatst.
Dit kunnen decorstukken zijn, zoals deuren, ramen of meubels. Creatief worden met de voorgrondelementen die je gebruikt, zal resulteren in een meer gedenkwaardige opname.
Heel beroemd is een shot in The Graduate. Het been van Mrs. Robinson wordt gebruikt om de hoofdpersoon Ben (Dustin Hoffman) te ‘vangen’. Wat de vrouw ook werkelijk doet.
Dit beeld heeft niet alleen een hele reeks verhalende betekenis, het creatieve gebruik van de voorgrond maakt het tot een gedenkwaardig voorbeeld van framing.
Silhouetten
Hoewel het effectief kan zijn, hoef je hiervoor niet altijd voorgrondelementen te gebruiken. Soms kan de achtergrond van een scène het kader vormen.
In een scène uit een van Quentin Tarantino’s beste films, The Hateful Eight, vormen de achtergrond en de schuur een gesilhouetteerde rand.
Silhouetten zijn geweldig omdat ze de setting van een scène in de compositie gebruiken. In plaats van zich te concentreren op de details van personages, gebruikt een gesilhouetteerde rand context om weer te geven hoe het personage zich op dat moment zou kunnen voelen.
Reflecties
Soms is deze techniek letterlijk een kader binnen het kader van de opname: het gebruik van spiegels en reflecties bij het maken van frames.
In een opname van No Country for Old Men bijvoorbeeld, zorgt de opbouw voor een ongelooflijk unieke compositie. Het schot is tegelijkertijd een schot over de schouder en een tweeschot.
Reflecties zijn een vrij eenvoudige manier om dit effect te creëren. Maar ze kunnen ook een effectieve techniek zijn om een personage te introduceren in een opname waar ze anders niet in zouden zitten.
Reacties (0)