Apple ProRes is een van de meest populaire CODECs bij de postproductie door veeleisende amateurs en broadcast professionals. De ProRes-familie van CODECs maakt het onder meer mogelijk om full-frame, 10-bit, 4:2:2, 4:4:4:4 high-definition (HD), 2K, 4K, 5K en zelfs 8K te editen in montagepakketten zoals Final Cut Pro X, Adobe Premiere Pro, Vegas en Blackmagic DaVinci Resolve Studio 18.x. Er is tevens een RAW-telg beschikbaar.
Video gebruikt CODECs om de relatief grote AV-datastromen compact, op een zo hoog mogelijke beeldkwaliteit en snel te verwerken te houden. Daarbij valt onderscheid te maken in een CODEC voor eindgebruiker (direct afspeelbaar) en een zogenaamde tussenliggende CODEC als Apple ProRes. Dit type CODEC is met name geschikt voor videobewerking door een NLE-systeem en hoogwaardige compacte dataopslag vanuit de camera en tegenwoordig ook op de videofilmende smartphone zoals de Apple iPhone 13.
Algemeen
De ProRes-CODECs van Apple bieden een ongeëvenaarde combinatie van multistream video monteren in real-time, een relatief kleinere opslagcapaciteit en behoud van de hoogst mogelijke beeldkwaliteit. ProRes profiteert optimaal van de op het montagesysteem aanwezige hardware en software-engines plus variabele bit rates. Bijvoorbeeld meerdere processoren, aparte grafische processoren en uiteraard het systeem op een chip-concept bij Apple computers met de M1-CPU.
De ProRes-codecs-familie maakt gebruik van compressie-algoritmen die zijn gebaseerd op de discrete cosinus transformatie (DCT)-techniek. Alle ProRes-CODECs coderen frame-onafhankelijk (dus per beeldje afzonderlijk) en niet intra-frame. ProRes schikt zich geheel naar de bij de camera- en het montagesysteem beschikbare datasnelheden. Zelfs op de compatibele smartphone. Het nabewerken in een montagesysteem verloopt met ProRes een stuk soepeler dan bij H.264 en H.265. Dat komt door de lagere compressiefactor, dan hebben de CPU en beeldprocessoren minder rekenwerk te verstouwen.
Voordelen ProRes 422
Een populaire tak van de ProRes CODEC-familie is versie 422. Zoals de typering al aangeeft vindt het in YUV-coderen in 4:2:2 plaats. De belangrijkste voordelen van ProRes 422 bij de videomontage zijn:
- Gecomprimeerde bestanden die minder ruimte in beslag nemen.
- De kwaliteit van de opgenomen beelden, zowel de originele afmetingen in pixels, scherpte, contrast en kleurwaarden, blijft zo hoog mogelijk behouden. Dit in tegenstelling tot tal van CODECs voor eindgebruik.
- ProRes 422 ondersteunt een maximale resolutie van maar liefst 8K.
- ProRes 422 is eenvoudig te coderen omdat het gebaseerd is op DCT.
- Het videocoderingsformaat heeft een 10-bits kleurendiepte voor samples. In vele gevallen is ProRes 422 gewoon beschikbaar op de betere systeemcamera, camcorder en montagesoftware voor gevorderden.
Andere ProRes-typen
Momenteel zijn er zes verschillende Apple ProRes-typen. Wij noemen in het kort de belangrijkste. Het hoogste in type bij de beeldkwaliteit is Apple ProRes 4444 XQ. Geschikt voor de ultieme eisen bij broadcast en cine in 4:4:4. Per beeldkanaal verwerking in 12 bits en voor alfa (de extra 4 en A) in 16 bits. Alle opgenomen informatie betreffende het dynamische bereik, scherpte, kleurenpalet (RGBA) en alfakanalen blijft in de originele kwaliteit bewaard. Ook bij latere bewerking met extreme beeldeffecten in de nabewerking. De datasnelheid bedraagt maximaal 550 Mbps.
Een tikje lager scoort ProRes 4444 eveneens 4:4:4 plus Alfa. Deze CODEC bewaart het volledige opnameformaat, RGBA-kleur, verlies vrije alfakanalen (16 bits) en een datasnelheid van 330 Mbps. Deze versie is heel geschikt voor compositing.
Bij ProRes 422 zijn er nog twee extra varianten. HQ voor vrijwel verliesvrije opslag en de lagere maar een stuk compactere kwaliteit LT (Proxy).
ProRes Raw is het onbewerkte (niet tot nauwelijks gecomprimeerde) originele videobeeld. Dit type is echt bedoeld voor high-end camcorders en systeemcamera’s met externe SSD-recorders. De uiteindelijke bestandsgrootte valt behoorlijk mee.
Tot slot
In de praktijk kies je het type ProRes-CODEC dat het beste alle voor het gestelde einddoel beoogde video-informatie behoudt. Meer ProRes 422 of 444 standaard is niet nodig als er maar een goede master uit gemonteerd kan worden. In de meeste gevallen valt ProRes gewoon op te nemen met een snelle SD-card. CFexpress biedt voordelen qua een hogere schrijf/leessnelheid. Alleen bij RAW en de hoogste 444-varianten is een externe SSD-recorder nodig. Controleer altijd of jouw camera en montagesysteem het gewenste ProRes-formaat aankunnen. Er kan bij systeemcamera’s een firmware upgrade nodig zijn.
Reacties (0)