Verkopen 3D TV’s met 72 procent gegroeid in 2012

18 maart 2013 1 Minuut 2 Reacties
Philips-PFL8007-3d

Dat de 3D-hype zo goed als over is staat vast maar dat neemt niet weg dat consumenten warm beginnen te draaien voor de techniek. Uit recent onderzoek van DisplaySearch blijkt dat het aantal verkochte 3D TV's in 2012 gestegen is met 72 procent tot een totaal van 41.45 miljoen stuks.

3D TV verkopen groeien, Samsung marktleider

In 2011 gingen er nog 24.14 miljoen 3D TV’s over de toonbank, terwijl het aantal in 2010 op een schamele 2.26 miljoen stuks lag. Het marktaandeel van 3D TV’s in de totale flatscreen markt is bijna verdubbeld van 11 procent tot 19 procent. Samsung is daarbij nog steeds marktleider met een marktaandeel van 27 procent maar moet wel marktaandeel inleveren. Onder meer LG heeft marktaandeel gewonnen en is van 14 procent in 2011 naar 18 procent in 2012 gegaan. Op plek drie zien we Sony terug met een marktaandeel van 7 procent.

Een opvallend detail is dat voor het eerst de passieve 3D techniek van LG de overhand heeft. Afgelopen jaar werden er meer TV’s welke voorzien zijn van LG’s FPR panelen verkocht. Samsung’s panelen die gebruikmaken van de actieve 3D techniek moeten genoegen nemen met de tweede plek.

3D wordt niet meer als premium gezien

Natuurlijk kan de groei in 3D TV verkopen niet alleen toegeschreven worden aan het feit dat de techniek door meer consumenten omarmd wordt. Afgelopen jaar beschikte namelijk het gros van de nieuwe middenklasse en high-end TV’s standaard over de techniek. Of consumenten ook daadwerkelijk gebruikmaken van de 3D weergave is een ander verhaal. Wel blijkt uit de cijfers dat consumenten niet meer zien als een premium waar extra voor betaald moet worden. Het is een leuke extra feature, net als een Smart TV platform.

Via: Globalpost

Reacties (2)