“Het businessmodel verschuift van het verdienen van geld met de verkoop van tv’s naar het verdienen van geld met advertenties en data die via die tv’s worden verzameld,” aldus Paul Gray, Research Director voor CE bij Omdia, tijdens het HbbTV Symposium in Londen.
Twee Amerikaanse tv-merken werden als voorbeeld genoemd, volgens BroadbandTVNews.
“Mensen zijn blij om tv’s onder de kostprijs te verkopen. Kijk maar naar de financiële resultaten van Vizio of Roku. Ze verkopen tv’s met een marge tussen -3% en -7%, gewoon om gebruikers te krijgen,” zei Paul Gray. Vorig jaar lanceerde nieuwkomer Telly een 55-inch 4K-tv die gratis is voor Amerikanen, mits ze akkoord gaan met het kijken naar advertenties.
Deze trend wordt momenteel waargenomen in Noord-Amerika, waar kijkers gewend zijn aan meer advertenties op tv-zenders. De verschuiving komt op een moment dat het traditionele tv-ecosysteem – tv-zenders – aan het instorten is ten gunste van streaming.
Volgens Paul Gray hebben kijkers in China, Europa en andere regio’s andere verwachtingen. Dit zou ertoe kunnen leiden dat tv-fabrikanten hun strategieën aanpassen voor nieuwe tv’s in elke regio.
Reacties (0)