Smart tv’s zijn zogenaamde ‘slimme’ tv’s die verschillende functies bevatten waarmee gegevens verzameld kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van apps en de ingebouwde web browser. Volgens het CBP kan het kijkgedrag ‘een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling’ en daarom is de privacywet hierop van toepassing.
Smart tv’s die geproduceerd zijn door TP Vision en de naam van Philips dragen worden volgens een rapport van het CBP gebruikt om gegevens te verzamelen over onder meer de apps die gebruikt worden, de zenders die bekeken worden, de programma’s die opgenomen worden, de websites die bezocht worden en de indeling van de zenders op de tv. Daarnaast wordt het ip-adres van de gebruiker opgeslagen.
Het wordt volgens het CBP onvoldoende duidelijk gemaakt dat deze gegevens verzameld worden en waarvoor ze verzameld worden. Zo gebruikt TP Vision de gegevens om je als gebruiker relevante advertenties te kunnen voorschotelen. Inmiddels heeft het bedrijf al wat aanpassingen doorgevoerd maar het CBP benadrukt dat consumenten nog steeds beter geïnformeerd moeten worden over het verzamelen van de gegevens. Daarbij moeten gebruikers de mogelijkheid krijgen om hier niet mee in te stemmen.
Via: Tweakers
Reacties (0)