Review: Sony KDL-46W905A (W905A-serie) lcd led tv

21 juni 2013 + 10 minuten 35 Reacties
Sony-W900-serie

Sony heeft vorig jaar aangekondigd zich te gaan richten op high-end tv's en een kleiner assortiment. In 2013 zien dat meteen terug aangezien Sony een relatief klein aantal tv's op de markt brengt maar wel tv's met interessante en innovatieve technieken en features.

In deze review kijken we naar de vlaggenschipserie, de W905A-serie met onder meer een Triluminos paneel, 3D weergave en Sony’s Entertainment Network.

Sony W905A – specificaties

De W905A-serie is niet de hoogste of duurste serie van Sony, dat is namelijk de X9005-serie met tv’s die over de 4K Ultra HD resolutie beschikken. Deze modellen zijn echter nog redelijk prijzig en beschikken verder over nagenoeg dezelfde features als de modellen in de W905A-serie. Wanneer je op zoek bent naar een tv met Full HD resolutie dan is de W905A-serie de vlaggenschipserie van Sony.

Sony W905A-serie Sony W805A/W807A-serie Sony W655A/W656A-serie
  • Full HD resolutie
  • Triluminos paneel
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • Local dimming
  • Motionflow XR800
  • X-Reality Pro
  • Actief 3D met 4 actieve 3D brillen
  • Tripple tuner (incl. satelliet)
  • Sony Entertainment Network
  • Ingebouwd wifi
  • NFC met Miracast
  • MHL ondersteuning
  • One Touch Screen Mirroring
  • TV Sideview
  • USB opnamen
  • Full HD resolutie
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • Frame dimming
  • Motionflow XR400
  • X-Reality Pro
  • Passief 3D met 4 passieve 3D brillen
  • Tripple tuner (incl. satelliet)
  • Sony Entertainment Network
  • Ingebouwd wifi
  • MHL ondersteuning
  • NFC met Miracast
  • One Touch Screen Mirroring
  • TV Sideview
  • USB opnamen
  • W807A is zilver, W805A is zwart
  • Full HD resolutie
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • Motionflow XR200
  • X-Reality Pro
  • Tripple tuner (incl. satelliet)
  • Sony Entertainment Network
  • Ingebouwd wifi
  • MHL ondersteuning
  • Screen Mirroring
  • TV Sideview
  • USB opnamen
  • W656A is zilver, W655A is zwart

De Sony W905A-serie modellen beschikken over de meest innovatieve en interessante features en specificaties die de fabrikant dit jaar introduceert. Zo zijn de tv’s voorzien van een Triluminos paneel dat moet zorgen voor een hoog contrast en natuurlijkere kleuren, local dimming voor diepe zwartwaarden, Motionflow XR800 voor een vloeiende weergave van snel bewegende beelden, X-Reality Pro voor een hoge resolutie weergave en actieve 3D weergave met maar liefst vier meegeleverde 3D brillen. Ook zijn de tv’s uitgerust met NFC ondersteuning, Sony’s Smart TV platform en ingebouwd wifi.

In deze review kijken we naar de 46-inch KDL-W905A maar de serie bestaat ook uit een 40-inch en een 55-inch model. De conclusies in deze review gelden echter ook voor de andere modellen in de W905A-serie aangezien de features en specificaties overeenkomen.

Meer informatie vind je in het Sony 2013 lcd led tv overzicht.

Sony W905A – design

De afgelopen jaren heeft Sony laten zien voorop te lopen wat betreft het design van tv’s en ook dit jaar wordt dat weer duidelijk. De W905A-serie modellen beschikken over een zeer elegant design dat vooral ook simplistisch is. De halfronde chromen voet is minimaal maar zorgt voor een chique plaatsing, en zorgt ervoor dat de tv altijd recht op de voet lijkt te staan. Daarbij is het frame rondom de tv wederom zeer dun waardoor je een soort schilderij aan de muur hebt hangen of op de voet hebt staan. Sony heeft dit frame ook voorzien van een lichtblauwe lichtgevende rand met leds. Onder op het display is het logo van Sony te vinden op een zilveren box waar zich ook een aantal leds onder bevinden. Deze kunnen een gekleurd licht weergeven, afhankelijk van welke bron je op tv gebruikt. Al met al is de tv zeer fraai vormgegeven met een high-end en luxe uitstraling.

Aansluitingen

De Sony KDL-46W905A beschikt over voldoende aansluitingen om de meestvoorkomende apparaten zonder problemen aan de sluiten. Zo heb je onder meer de beschikking over vier HDMI-poorten met ARC-ondersteuning, drie USB-poorten, een CI+-module en een ethernetaansluiting. Bijna alle aansluitingen wijzen naar onderen of de zijkant waardoor het ophangen van de tv zonder problemen mogelijk is.

Sony W905A – gebruiksgemak

Sony heeft dit jaar heel wat wijzigingen doorgevoerd in de menustructuur en met name ook het Smart tv platform, iets waar ik verderop dieper op inga. De interface van de 2013 series staat in het teken van overzicht, snelheid en gebruiksgemak. Sony heeft het geheel dan ook vrij simplistisch, strak en gebruiksvriendelijk gehouden. Menu’s en opties reageren snel, zitten over het algemeen niet te ver weg verstopt (behalve de NFC-optie) en worden met grote icons aangegeven. Ook zijn er simpele maar aantrekkelijke animaties zichtbaar wanneer je door menu’s en icons bladert. In tegenstelling tot vorig jaar is het werken met deze menu’s een verademing. Je weet precies waar je zijn moet en hoeft ook geen 20 stappen te zetten voordat je er bent.

Voor de beginnende gebruiker zijn er verschillende presets en relatief eenvoudige instellingen om het beeld en geluid naar eigen wens af te stellen, maar ook wanneer je wat meer richting een kalibratie wilt zijn er mogelijkheden. Sony biedt echter niet zoveel geavanceerde kalibratiemogelijkheden wat onder meer kleur en witbalans betreft als bijvoorbeeld Samsung en Panasonic.

Bediening

De Sony KDL-46W905A komt, net als de andere modellen in de serie, met twee afstandsbedieningen. De eerste is een normale afstandsbediening met een goedkoop plastic gevoel maar wel alle belangrijke knoppen om snel bij bepaalde functies te komen. De tweede afstandsbediening beschikt over een stuk minder knoppen en ook over een design dat veel weg heeft van het design van de tv en een stuk luxer overkomt. Dat is echter niet het unieke aan de afstandsbediening want er zit namelijk een NFC chip in. Dit houdt in dat je de ‘One-Touch Mirroring’ functie kunt gebruiken. Raak met een NFC compatibele smartphone of tablet de afstandsbediening aan en je kunt snel en eenvoudig het beeld van je smartphone of tablet op tv weergeven. Bijvoorbeeld om een film te kijken of een spelletje te spelen. Helaas beschikt deze tweede afstandsbediening niet over een touchpad zoals bij andere grote fabrikanten, maar daarvoor kun je wel de SideView app gebruiken.

TV SideView app

Sony heeft voor dit jaar een nieuwe applicatie gelanceerd die gaat onder de naam TV SideView. Zoals de naam al aangeeft is het een tweede scherm voor bij je tv maar met wat minder features en mogelijkheden dan we bij andere fabrikanten zien. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk tv te kijken op je tablet of smartphone. Maar, met deze app kun je de tv wel bedienen, kun je teksten invoeren voor bijvoorbeeld het werken met de browser op de tv, kun je een digitale tv-gids bekijken en meer informatie over een programma, serie of film bekijken. Ook kun je eenvoudig digitale media in je thuisnetwerk opzoeken, selecteren en op tv weergeven. Het is een redelijk uitgebreide en goed vormgegeven applicatie met zeker een toegevoegde waarde aangezien je alles bij de hand hebt, maar toch is het geen app die je continue zult gebruiken. Met name omdat het streamen van tv-content naar je tablet of smartphone iets is dat je van een high-end model wel mag verwachten. De app werkt echter meer dan prima, communiceert snel en correct met de tv en geeft verder geen problemen.

Sony W905A – features

Wat betreft de features is er voldoende interessants te vinden op de W905A-modellen maar kijkend naar de directe concurrentie als Samsung en LG loopt Sony wat achter. Zo is er geen mogelijkheid om de tv te bedienen middels spraak of gebaren, is er geen camera ingebouwd, kun je geen tv-content streamen naar mobiele apparaten en heeft Sony ook het Smart tv platform zeer basis gehouden. Aan de andere kant krijg je dus wel de NFC ondersteuning zoals hierboven besproken, is er wifi ingebouwd, is er ondersteuning voor MHL en krijg je toegang tot Sony’s Entertainment Network diensten.

Smart tv (Sony Entertainment Network)

Wat meteen opvalt aan het Smart tv platform van Sony is dat hiervoor dezelfde eenvoudige en simplistische interface zoals hierboven gesproken aangehouden wordt. Sony heeft de kritieken van afgelopen jaar absoluut meegenomen maar is wellicht wat overdreven aan de slag gegaan. Hoewel alles er zeer strak en over het algemeen overzichtelijk uitziet ontbreekt het toch wat aan het gevoel van een echt Smart tv platform. Zo worden alle applicaties in een grote lijst naast en onder elkaar weergegeven, waaraan je zelf overigens nauwelijks iets kunt veranderen. Het is dus steeds scrollen naar de voor jou interessante applicaties.

De bediening van het platform gaat echter vrij vloeiend en snel, met hier en daar een kleine hapering. Als we kijken naar het aanbod van apps dan is duidelijk dat Sony nog wat achterloopt op met name Samsung maar er zijn redelijk wat leuke apps te vinden voor het streamen van video-on-demand materiaal en het bijwerken van je social media. Ook krijg je toegang tot een ingebouwde web browser en Sony’s eigen muziek streamingdienst Music Unlimited. Al met al is het een vrij simpel platform wat eigenlijk gewoon onderdeel is van het normale tv-menu. Maar, over het gebruiksgemak en de snelheid van apps hebben we dit jaar in ieder geval niks meer te klagen.

Media streaming

Een belangrijk onderdeel over het streamen van media hebben we reeds besproken bij het kopje over de afstandsbediening, namelijk de mogelijkheid om mobiele apparaten middels NFC te koppelen en het beeld op tv te laten weergeven. Gelukkig zijn er nog meer mogelijkheden wanneer je geen mobiele apparaat met NFC hebt. Ook kan de tv middels wifi gewoon verbinding maken met DLNA-compatibele apparatuur zodat je muziek, films en andere media kunt streamen. Met de SideView app (of de tv zelf) kun je media selecteren en op tv weergeven. De interface van de player is gebruiksvriendelijk, het koppelen met andere apparaten gaat snel en ook over het afspelen van media is er weinig te klagen. Zo worden nagenoeg alle populaire bestandsformaten ondersteund, waaronder MPEG1, MPEG2, AVCHD, MP4, AVI(XVID), MOV, WMV, MKV, 3GPP, MP3, WMA en LPCM.

Sony W905A – beeldkwaliteit

Door alle termen en technieken waar Sony meer strooit hadden we hoge verwachtingen van de beeldkwaliteit. Zo beschikken de W905A-serie modellen onder meer over een Full HD lcd paneel met Edge Lit led achtergrondverlichting en local dimming, het veelbesproken Triluminos paneel, een Motionflow XR800 refresh rate, de X-Reality Pro engine en een hoop instellingen waar je zelf nog aan kunt sleutelen.

Voor deze review hebben we de meeste standaard instellingen gebruikt en gekozen voor de vanuit de doos beste weergave in Bioscoop-modus (gebruik Bioscoop 2 voor de wat lichtere omgevingen). Daarbij hebben we zo min mogelijk extra functies geactiveerd om het beeld zo puur mogelijk te houden. Zo hebben we geen ruisreductie filters gebruikt, de scherpte van randen en objecten niet softwarematig laten beïnvloeden en de Live Colour en LED Dynamic Control features op ‘Laag’ gezet. Ga je met deze twee laatste features hoger dan is de kans groot dat je oververzadigde kleuren en halo-effecten tegenkomt. Ook kun je met Motionflow functie voor een vloeiende weergave van bewegingen spelen, maar we raden aan de Clear of Clear Plus optie te gebruiken. Voor HD materiaal kun je deze optie uitzetten. De andere opties zorgen voor een homevideo-effect wat films niet ten goede komt of introduceren het uitsmeren van beelden en ghosting-effecten.

Met deze instellingen krijg je direct vanuit de doos de beste beeldkwaliteit. Natuurlijk is ook een geavanceerdere kalibratie mogelijk waarmee de beeldkwaliteit naar eigen wens afgesteld wordt, bijvoorbeeld door het afstellen van de kleurtemperatuur en de witbalans. Hiervoor verwijzen we naar onze tips artikelen in de home cinema informatiegids.

Bij lcd led tv’s is de mogelijke verschijning van backlight bleeding en clouding altijd iets waar we eerst naar kijken, met name bij zwarte beelden en bij lichte objecten op een donkere achtergrond. Gelukkig heeft de KDL-46W905A hier nauwelijks tot geen last van. Het beeld is vrijwel uniform, zonder duidelijke lichtere plekken. Wel is het beeld aan de zijkanten minimaal lichter dan in het midden maar dit is iets dat je alleen bij bijvoorbeeld de aftiteling van een film kan opvallen.

Sony heeft deze tv uitgerust met een Triluminos paneel met de belofte dat kleuren natuurlijker en dynamischer over moeten komen. Deze belofte maakte de fabrikant ook daadwerkelijk waar want de kleurweergave is één van de punten waarmee de W905A-serie boven de concurrentie uitspringt. Kleuren worden natuurlijk weergegeven en het contrast ligt indrukwekkend hoog. Door deze overtuigende weergave van kleuren krijgt het beeld automatisch ook meer dynamiek en diepte mee. De zwartwaarden van deze tv zijn ook indrukwekkend te noemen en vooral bij donkere scenes zijn details in grijstinten overtuigend. Denk bijvoorbeeld aan de kreukels in een donkere jas.

Wat betreft het opvangen van snel bewegende beelden en objecten doet de Motionflow engine prima zijn werk, ook bij beeldmateriaal van mindere kwaliteit, waaronder YouTube video’s. Bij snelle beelden blijven details goed zichtbaar, wordt de resolutie behouden en worden er geen bijeffecten als artefacts geïntroduceerd. Hoewel Sony’s X-Reality Pro engine goed werk verricht bij het verbeteren van lage resolutie content en SD-materiaal waardoor de scherpte behouden blijft, is er hier en daar welk sprake van ruis dat geïntroduceerd wordt en scherpe randen van objecten die kartelig overkomen.

Op zowel de weergave van zowel SD als HD content is nagenoeg niks aan te merken, al laat de tv pas echt zien wat hij kan wanneer je hoge kwaliteit HD content gebruikt. Deze content komt door de dynamische en natuurlijke weergave van kleuren, de diepe zwartwaarden, de subtiele maar overtuigende details en scherpe weergave tot leven.

3D weergave

Sony maakt gebruik van de actieve 3D techniek en is één van de weinige fabrikanten die maar liefst vier 3D brillen mee levert. Dit scheelt je toch wat in de kosten aangezien je vaak met het hele gezin naar een 3D film wilt kijken. De brillen communiceren middels Bluetooth met de tv in plaats van infrarood. Hierdoor blijft de verbinding behouden wanneer je je hoofd wegdraait, een probleem dat we bij eerdere modellen van Sony zagen.

Wat betreft de beeldkwaliteit in 3D modus weet de KDL-46W905A wederom te overtuigen. De tv beschikt over een indrukwekkend ‘pop-effect’ met behoudt van de natuurlijke kleurweergave en de overtuigende weergave van details. Ook is de helderheid hoog genoeg om te compenseren voor de dimmende 3D brillen en zelfs met wat licht dat in de kamer schijnt houdt het beeld goed stand. Van crosstalk is nauwelijks sprake meer waardoor de 3D-ervaring comfortabel is.

Gaming

Er is nog een punt waar de Sony KDL-46W905A op uitblinkt en dat is het spelen van games. De tv beschikt namelijk over een input lag die tussen de 10 en 15 ms ligt wat het één van de snellere tv’s van dit moment maakt. Voor de serieuze gamers is dit een groot voordeel aangezien het de game-ervaring snel en vloeiend maakt. Hiervoor moet je echter wel de Game-modus inschakelen. Dit zorgt dat bepaalde processen overgeslagen worden en kan soms zorgen voor wat uitgesmeerde beelden en artefacts bij snel bewegende beelden en objecten.

Reflecties en kijkhoeken

Toch is niet alles positief wat de W905A-serie betreft. Zo zijn de kijkhoeken niet om over naar huis te schrijven. De kijkhoeken van boven en onderen vinden we meestal niet erg interessant aangezien deze in de praktijk weinig voor problemen zorgen maar vanaf de zijkanten naar een tv kijken doen we allemaal. Ga je echter meer dan 25 graden uit het midden zitten dan verlies je al snel veel contrast, komt het beeld uitgewassen over en daalt ook de helderheid snel. Reflecties worden echter prima opgevangen en de tv kan door het veranderen van bijvoorbeeld de Bioscoop 1 naar Bioscoop 2 setting met verhoogde helderheid compenseren voor invallend licht.

Sony W905A – audiokwaliteit

Bij een goede beeldkwaliteit hoort natuurlijk een goede audiokwaliteit maar dat is meestal niet het geval bij flatscreen tv’s. Toch laat Sony met de W905A-serie modellen zien dat het wel degelijk mogelijk is. De tv biedt een overtuigende weergave van verschillende audiobronnen, waaronder tv programma’s, muziek en films. Dialogen worden helder en verstaanbaar weergegeven, geluidseffecten zijn niet te overheersend en er zit zelfs wat bas in het geluid. Prima voor het dagelijkse gebruik dus. Echter is een extern home cinema systeem aan te raden wanneer je echt van films wilt genieten.

Sony W905A – conclusie

Als we alles bij elkaar nemen dat moet gezegd worden dat de KDL-46W905A één van de beste lcd led tv’s is die we tot op heden hebben mogen bekijken. Dit model beschikt over een nagenoeg perfecte weergave van zowel SD als HD content met zeer overtuigende en natuurlijke kleuren en voor een lcd tv diepe zwartwaarden. Qua beeldkwaliteit, en zelfs audiokwaliteit, is er dus weinig mis mee en zijn de modellen in deze serie een absolute aanrader. Echter heeft de tv ook zijn minpunten waaronder een matig vormgegeven en ingevuld Smart tv platform, minder extra features dan de concurrentie en de matige kijkhoeken. Als je met deze minpunten kunt leven, een goede tv zoekt, een redelijk groot budget hebt en een strak vormgegeven tv aan de muur wilt hebben hangen dan zijn de modellen in de W905A-serie een perfecte keuze.

9.0

• Perfecte tv voor serieuze gamers
  • Indrukwekkende beeldkwaliteit