Review: Q Acoustics 3000-serie luidsprekers – Scandinavisch design, Brits geluid

17 december 2017 + 10 minuten 1 Reacties
Q-Acoustics-3000-serie

Q Acoustics heeft in zijn Britse thuisland een zeer stevige reputatie opgebouwd door het leveren van betaalbare kwaliteit in een kamervriendelijke verpakking. Reden genoeg voor ons om eens een 5.1-set van het merk binnen te halen; de 3000-serie.

Deze serie luidsprekers bestaat, in onze review, uit de volgende modellen;

• Q Acoustics 3050: € 369 / stuk
  • Q Acoustics 3020: € 279 / set
  • Q Acoustics 3070s: € 429
  • Q Acoustics 3090c: € 189

Q Acoustics 3000-serie

Hoewel Q Acoustics naam maakte in het instap- en middensegment, leerden wij het merk grappig kennen met een high-end product. Dit jaar lanceerde het Britse bedrijf de Concept 500, een vloerstaander die circa 2.000 euro/stuk kost. Voor Q Acoustics was dat totaal nieuw terrein, maar de Britten wisten meteen veel indruk te maken met deze prachtige luidspreker. Op ons, maar ook op vele anderen. Voor sommigen in de high-end hifi-wereld was dat een totale verrassing. Maar die huiskamervriendelijk getekende Concept 500 sluit eigenlijk perfect aan bij de producten die Q Acoustics al geruime tijd op de markt brengt. Zoals de luidsprekers uit de 3000-reeks die we hier bekijken, die aanzienlijk minder kosten dan de Concept 500. Al gaat het tegelijkertijd wel om luidsprekers uit het hogere deel van het Q Acoustics-segment. Het 5.1-pakket omvat twee 3050-vloerstaanders, twee 3020-boekenplankspeakers, een 3090c-centerspeaker en de 3070S-subwoofer. Alles samen kom je voor dit geheel uit op een prijs rond 1.500 euro. Q Acoustics is een merk met een wat meer variabel prijsbeleid, dus goed shoppen is de boodschap.

Een licht gevoel

De Q Acoustics-speakers worden allemaal gekenmerkt door een heel eigen design. Dat is bij high-end speakers vaak codetaal voor ‘ze zijn er speciaal uit’, hier bedoelen we iets anders. Op dit prijspunt kom je namelijk vaak eerder functionele ontwerpen tegen, luidsprekers die ogen als stevige maar zeer onsexy dozen. Dat is zeker niet het geval bij de Q Acoustics-luidsprekers. De hoeken zijn fors afgerond, de behuizing lijkt vanuit de zetel uit één geheel te bestaan, en de drivers zijn mooi geïntegreerd in de voorkant. Er is geen schroef of bout in zicht, en elke driver is omringd door een ring die overgaat in de ring van een andere speaker. Het zal niet verbazen dat de meegeleverde grilles magnetisch bevestigd zijn (behalve bij de 3070s-subwoofer).

De luidsprekers komen heel modern over, ongeacht welke kleur je kiest. Q Acoustics geeft je op dit vlak heel wat opties. Wij ontvingen de speakers in een matzwart (graphite), maar je kunt ook opteren voor een zwarte of witte glanslak. Of kies je liever voor een donkere uitvoering met leder? Ten slotte is er een versie met de matzwarte voorkant en een walnoot-fineer rondom. Deze laatste afwerking hebben we in het echt nog niet gezien, maar op de foto ziet het er wel knap uit. Door hun vorm en afwerking komen de speakers ook relatief ‘licht’ en minder omvangrijk, goed passend in een interieur dat gebaseerd is op Scandinavisch design. Het is niet een onbelangrijk pluspunt als je sceptische gezinnen wil overtuigen om toch een surroundpakket in de woonkamer te plaatsen.

Het enige designmatige wat je kunt bekritiseren bij de 3050-vloerstaanders is dat hun design ontsierd wordt door een bredere poot aan de achterzijde. Je moet het niet aanbrengen, maar het maakt deze slanke speaker wel wat stabieler. Gelukkig is het enkel achteraan present en blijft de voorkant rank en slank.

De 3090c en 3020’s zijn heel compacte speakers van 26 x 22,6 x 17 cm. De centerspeaker is 15 cm hoog, 20 cm diep x 43 cm breed. Dat is heel wat kleiner dan de Dali Rubicon Vokal die we meestal in onze luisterruimte hebben staan. Maar die grote jongen kun je in een doorsnee woonkamer moeilijk plaatsen, iets dat met de 3090c heel wat eenvoudiger is.

De 3020 is echt een kleine boekenplankspeaker, klein genoeg om op een brede vensterbank of een boekenplank te plaatsen. Ook zijn ze onderaan uitgevoerd met een schroefdraad om ze op een stand of een muur te bevestigen. Dat is best handig en zeldzamer dan je zou verwachten. Wat het wel heel goed aangeeft is dat Q Acoustics sterker op tv-geluid is gericht dan doorsnee luidsprekermerken, wat bijvoorbeeld uit het design van de centerspeaker en de 3070s-subwoofer ook naar voren komt.

Slanke subwoofer

De 3070s is absoluut geen typische, doordeweekse actieve subwoofer. Het deelt om te beginnen alle designaspecten van de andere 3000-luidsprekers, incluis de beschikbare afwerkingen. Dat verhoogt de visuele integratie in de woonkamer. Maar bovendien heeft de Q Acoustics-subwoofer een verticaal design, met twee 170-mm drivers die boven elkaar zijn geplaatst. Het is heel wat slanker dan een gewoonlijke blokdoos-subwoofer: 20 x 42,5 x 53,5 cm. Hierdoor kun je hem wat vlotter plaatsen in de kamer (al raden we toch aan dat je rekening houdt met de spelregels voor een goede subwoofer-plaatsing). Het is wel zo dat het slanke gevoel van de 3070s een stukje optisch bedrog is. De diepte van de sub is nog wel behoorlijk. Je hebt nu eenmaal een zeker kastvolume nodig om diepe bassen te produceren.

En ondanks de moderne vormen is er achteraan nog een klassieke baspoort present. Hierdoor kun je deze sub toch ook niet tegen een muur plaatsen. Wil je dat toch doen, maak dan gebruik van de stoppen die Q Acoustics meelevert. Die krijg je overigens ook bij de andere 3000-luidsprekers die we hier bekijken, waardoor je ook die speakers dichter bij de muur kunt plaatsen. Het is niet optimaal, maar als je het toch doet – demp dan die baspoorten achteraan.

De 3070s is mooi en slim afgewerkt. Er is gedacht aan kabelmanagement, bijvoorbeeld, door alle aansluitingen achter een klep te verstoppen. De kabels leid je binnen via een opening onderaan. In de doos vind je trouwens spikes en doppen om de subwoofer akoestisch losgekoppeld op de vloer te plaatsen. De knoppen die nodig zijn om een sub goed in te regelen (zoals de crossover en het volume) zitten achteraan, maar wel bovenaan en in handbereik. Oef.

Klassieke technologie

De 3050-speakers zijn wat groter dan de andere modellen in deze opstelling, maar dat vinden we geen probleem. Je wilt met een surroundopstelling soms ook gewoon muziek beluisteren, en dan is het fijn als je linkse en rechtste kanaal verzorgd worden door wat potigere speakers. Opmerkelijk: de 3050 is uitgerust met dubbele luidsprekerterminals, zodat je desgewenst kunt bi-ampen en bi-wiren. Of dat echt nodig is? We denken het in dit geval niet. Het is al een vrij gevoelige vloerstaander.

Q Acoustics opteert bij deze 6-ohm speakers voor een klassieke 2-wegsdesign, met een tweeter gemonteerd tussen twee 165-mm woofers uit Aramid-vezels en papier. Deze constructie is interessant omdat het laag/midden coherent met het detail wordt aangeleverd. Wat opvalt als we rond de 3050 bewegen is dat de speaker in het horizontale vlak de speaker heel breed uitstraalt, maar verticale prestaties heel snel veranderen. Met andere woorden: zorg dat je de tweeter van deze speakers goed op oorhoogte hebt staan. Via de meegeleverde spikes kun je de hoogte afregelen. De bredere uitstraling is trouwens een plus bij het bekijken van films, omdat dan iedereen in de zetel van veel detail kan genieten. Je moet de 3050’s ook niet per se ver indraaien.

Ook bij de 3090c-center is de tweeter tussen twee woofers geplaatst, iets dat je wel vaker ziet bij een centerspeaker. Dit zorgt er onder meer voor dat dialogen heel vol en in één geheel op je af komen. Bij onze testopstelling vonden we de center een beetje té aanwezig, wat ons er toe aanzette om het gekalibreerde niveau van het centerkanaal lichtjes terug te schroeven. Dat zorgde onder meer bij het beluisteren van de recente heruitgave van ‘Automatic for the People’, gemixt in Dolby Atmos en via Blu-ray, voor een beter resultaat.

Even vriendelijk als ze er uitzien

Voor onze test hebben we de 3000-speakers opgesteld volgens de regels van Dolby, met een Marantz SR8012 als versterker. Dat is natuurlijk een beetje overkill voor deze set, maar we hebben nu eenmaal deze receiver op test. Je hebt niet echt een krachtpatser van dit formaat nodig om de Q Acoustics aan te sturen. De gevoeligheid van 92 dB van de 3050’s is zoals gezegd behoorlijk hoog, waardoor je geen enorm vermogen nodig hebt om de vloerstaanders te laten zingen. Ook de 3020’s (88 dB) en 3090c (89 dB) laten zich gewillig aansturen. Het verschil qua gevoeligheid tussen de 3050’s en de andere speakers is wel wat groter, waardoor je zeker de AV-receiver goed moet instellen qua volumeniveaus (of het ingebouwde kalibratiesysteem zijn werk laten doen). Een mogelijk voordeel van het verschil is dat bij een opstelling waar de gevoelige vloerstaanders verder weg staan dan de ongevoelige rear-kanalen, je nog een goed, homogeen resultaat kunt krijgen zonder je receiver te overbelasten.

We luisteren eerst even wat muziek. Via Tidal (met HEOS op de Marantz) luisteren we naar het nieuwe electropop-album van Charlotte Gainsbourg. Gewoon in direct modus, zodat enkel de 3050’s aan bod komen. Wat meteen opvalt is een vrij goede imaging. De zweverige muziek vult omhullend de ruimte, met Gainsbourg mooi in het midden van de soundstage. Bij een track als ‘Rest’ blijft de synthesizermelodie warm en wat in de achtergrond. Speakers die meer de nadruk op het midden en hoog leggen doen deze synthesizerlijn wat scherper en prominenter klinken, die is aangenamer en ook dieper. Tegelijkertijd zijn de vocals heel vol en natuurlijk. Het is duidelijk dat de 3050 niet naar het ultieme op vlak van detailweergave streeft, maar wel net vertrekkende uit een verrassend sterk eigen basweergave een mooi geheel presenteert. Q Acoustics kiest daarbij voor een tuning die bij veel muziek past, ook wat meer snellere rockgetinte tracks. Bij ‘Refugee’, van de nieuwe Deluxe Edition van ‘Damn the Torpedoes’ van Tom Petty and the Heartbreakers, moet je al van steen zijn om niet spontaan op de muziek mee beginnen te bewegen. De 3050’s tonen zich warmer, maar niet wolliger of traag. Zouden we misschien die piano uit ‘Here Comes My Girl’ iets prominenter willen horen? Misschien, maar dan zou dit liedje minder als een geheel klinken, vermoeden we. Ook ‘Automatic for the People’, die we gewoon beluisteren in de nieuwe, fraaie surroundversie, klinkt daardoor op dit Q Acoustics-systeem heel coherent. De beste track op deze schijf is ‘Star Me Kitten’. Weliswaar niet met de stem van William Burroughs (die versie moet je gaan zoeken op een oude soundtrack van ‘X-Files’), maar wel met een gedurfde mix dat de stem van Michael Stipe in de rear-kanalen stopt. Omdat de 3020’s best zeer degelijke standalone boekenplankspeakers zijn, krijgen we én vocals die vol achter ons te horen zijn én een ruime soundstage vooraan met alle instrumenten. Ondanks we hier ‘slechts’ naar een 5.1-opstelling luisteren is het geluidsveld heel groots en zonder gaten – wederom volgens ons te danken aan de brede uitstraling van de tweeters op de Q Acoustics-speakers.

Home cinema zonder bombast

Het plaatje klopt het meest als we overschakelen op film-inhoud en games, wat weeral aangeeft dat Q Acoustics hier ook een nadruk op legt. Een beetje zoals Polk dat doet (zoals we recent merkten bij het testen van hun Signature- en T-lijnen), maar wel met een Britse insteek. Minder bombastisch is dat, iets meer verfijning. Aangezien dit de week is van de release van ‘The Last Jedi’ halen we ‘Star Wars: The Force Awakens’ opnieuw boven, vanaf Blu-ray, voor de scenes waarbij Rey en Finn ontsnappen van Jaku en even later Han Solo geconfronteerd wordt met twee groepen ontevreden klanten – en drie zeer hongerige en tentakelrijke Rathars. Een geslaagd moment is net als de Millennium Falcom boven de woestijnen van Jakku achtervolgd wordt door twee New Order T-Fighters. Door de bredere horizontale uitstraling van de 3000’s hoor je de actie naadloos door de kamer bewegen, terwijl de vloerstaanders zorgen voor de cruciale orkestrale begeleiding door John Williams. We zijn eerlijk gezegd verbaasd dat deze kleine centerspeaker stemmen zo goed weergeeft. Niet zo gedetailleerd als de veel duurdere Rubicon Vokal, maar wow: dit ding kost nog geen 200 euro.

Bij de luide explosies die horen bij elk ruimteschipgevecht (hoe zat het weer met geluid in een vacuüm?), zorgt de 3070s voor een meer dan degelijke ondersteuning. Bassen zijn stevig, gedetailleerd en snel. Er is geen overdreven rumble (een goede zaak), maar echt extreem diep duikt de sub ook weer niet. Officieel duikt hij ‘maar’ tot 50 Hz, onze eigen metingen en indrukken laten de 3070s een paar hertz vroeger afzwakken. Maar laten we niet overdreven kritisch zijn, want dan verwachten we van de Q Acoustics eigenlijk de prestaties van een duurdere sub, zoals de grote Monitor Audio Silver W12 die we tegenwoordig als referentie gebruiken. Bij woonkamergebruik ga je met de 3070s heel gelukkig zijn.

Surround is niet enkel heel cool bij films. Ook games zijn tien keer leuker om te spelen als je omringd wordt door meeslepende geluidseffecten en gamesoundtrack. Om dat te testen, steken we ‘Project Cars 2’ in de Xbox One X. De filmische begingeneriek mag dan een beetje afgekeken zijn van Gran Turismo, het brengt je wel meteen in de mood om achter het stuur te kruipen van een of andere supercar. De begingeneriek is net een filmfragment, dus dat komt uiteraard goed over. Ook tijdens het eigenlijke spel ervaren we een prima ‘we zitten in het midden van de actie’-sfeergevoel, het enige wat we een beetje missen is de diepere impact in het laag. Positionele audio is belangrijker bij een shooter dan een racer – je wil bijvoorbeeld kunnen horen waar die vijand juist zit – daarom schakelen we over op ‘Halo 4’ in de Master Chief-collectie. Qua sfeer en immersie geen probleem, de Q Acoustics zorgen weer voor een kamervullend geluidsveld, in dit geval gevuld met Halo’s typische soundtrack op basis van een mannenkoor. Ook als de actie begint, krijg je via de 3000-opstelling een goed idee waar wat gebeurt. We vonden de recent geteste Bowers & Wilkins 700-opstelling iets sterker qua het meegeven van de positie van objecten en tegenstanders, maar je spreekt dan wel over een duurdere opstelling die ook meer inzet op het weergeven van detail en het hoog. Vuurgevechten zijn in elk geval spannend gebracht door de Q Acoustics-set. Dat het diepste fundament soms wat ontbreekt (wederom, ten opzichte van duurdere subs) is op zich zelden storend (zeker in een gewone huiskamer).

Q Acoustics 3000-serie: conclusie

Q Acoustics is een merk dat duidelijk goed heeft nagedacht over hoe en aan wie het speakers wil verkopen. En dat vinden we een goede zaak, want in het budgetsegment ontbreekt vaak visie, waardoor speakers soms eerder toevallig goed zijn. Het Britse merk kiest onder andere voor een vlot design dat breed aanspreekt. De vele kleuropties en de afgeronde lijnen maken dat je deze speakers vlot in elk hedendaags interieur kwijt kunt raken.

Tegelijkertijd heeft de fabrikant niet enkel op design ingezet. De verleiding moet groot zijn geweest, maar toch heeft Q Acoustics daaraan kunnen weerstaan. De 3000-reeks, met de 3050 in het bijzonder, presteert echt wel zeer goed voor het gevraagde geld. De tuning is misschien mainstream, maar dat verhoogt enkel het kijk- en luisterplezier. Er is hier en daar wel kritiek mogelijk, maar globaal genomen is dit een goed presterend surroundpakket dat heel wat biedt voor een redelijk bedrag. En dat zowel voor muziek, films als games.

8.5

• Nice price
  • Afgestemd op echte huiskamers